Ida Marie III Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Bårdp skrev 1 time siden: Ja det var en god ide. Avfolk bygdene slik at Prinses 50 gutta kan få billigere diesel. Nå var det vel neppe det han mente...han hadde et poeng, eller..? Hurtigbåten du da skal bruke til jobb er jo som kjent en miljøværsting... faktisk langt verre en fly...det var du vel klar over...eller? Link to post
Bårdp Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Ja vet det men den går nå uansett om jeg bruker den eller ikke. Og den bruker neppe merkbart mer diesel om jeg er med. Link to post
S/Y Emma Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Eika skrev for 3 timer siden: Men da gjør jeg min del da, for jeg handler ikke Kina ræl bortsett fra 1ting hvert skuddår. 99% av det jeg handler, blir kjøpt i lokale butikker. Noen må jo holde liv i lokalt næringsliv. Jeg har sett flere ganger hva som skjer med små butikker med stor kompetanse når det kommer noen kjemper som dumper prisene eller netthandel som kun sitter med ett lager som de sender pakker ifra. Jeg betaler heller litt mer for og holde liv i de butikkene jeg liker Dette har ikke noe med forurensing å gjøre. Hvor mange av båtdelene og alt annet vi kjøper er produsert i Norge? Det aller meste kommer på et konteinerskip uansett. Det er helt klart en fordel å kjøpe (dyrere) varer i norske butikker om vi vil beholde norske arbeidsplasser, men noen forskjell i importmengden utgjør det ikke. Har forøvrig handlet veldig mange ganger flere varer fra eBay i år enn tidligere år. Når det er slik vanvittig styr å gå i lokalbutikken, og man blir oppfordret til ikke å gjøre det, er det lettere å trykke på "Buy now" og vente en måned og få det i postkassa. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Havarita Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Bårdp skrev for 2 timer siden: Ja det var en god ide. Avfolk bygdene slik at Prinses 50 gutta kan få billigere diesel. 50+fot gutta har allerede billigere diesel. De bunkrer i Danmark, akkurat som fiskerne på sørlandet. En lokal fisker i Mandal sparer over 200kNOK i året på dette. En høyst forutsigbar tilpasning. Snart kommer det avgiftsfrie bunkers-skip i International farvann også, så en kan få mer omsetning ut av Norge. Løsningen er selvsagt forbeholdt de som har store nok havgående fartøy, ikke for almugen. Skulle tatt seg ut om det ble kø der ute ???⛴?. Siden den store omsetningen da ikke blir i Norge pga av CO2 avgiften, blir resultatet at det blir lengre mellom bunkers-stasjonene for oss som ikke er havgående. Og vinneren er: -ikke miljøet fordi alle må reise lengre for å fylle, og dermed bruker mer drivstoff. -ikke myndighetene, fordi de store kvantumet blir omsatt i utlandet/International. -ikke den lokale fyllestasjonen som må legge ned, og overføres til NAV -ikke du som ikke har tilgang på fyllestasjonen lengre. -ikke kystfiskere som taper konkurransen til store fiskefartøyer som bunkrer avgiftsfritt. -hvem egentlig? Økt CO2 avgift blir bare trist for de fleste. Link to post
Bårdp Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Nei det blir så bra så. Den bunkeren som kjøpes i Danmark kommer jo ikke på Norges CO2 kvote. Og sist jeg var i Danmark med båt fikk nå ikke lystbåtene kjøpe avgiftsfri bunkers. Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Eika skrev for 14 timer siden: Jeg har lest hele artikkelen, men så lenge de værstingene får forurense såpass som de gjør, så syns jeg det er helt uhørt at jeg skal betale mye dyrere diesel pga: lille Norge skal redde verden For egen del ser jeg på dette som et "individuelt" ansvar, hva den enkelte av oss kan, bær eller må bidra med uavhengig av hvilket land man tilfeldigvis er født i. Jeg regner med at du ikke synes at ansvaret skal være større for den enkelte inder eller kineser fordi de tilfeldigvis bor i et land med høyt innbyggertall? Som tidligere sagt og rent generelt (ikke ment til deg, men også til deg) så er det et tverrpolitisk klart og entydig flertall for å redusere utslipp betydelig og hvordan skal man oppnå dette uten at (også) prismekanismer benyttes? Som andre allerede har sagt så hjelper det lite å kjøpe i den lokale butikken da det aller meste derfra er helt eller delvis produsert i andre land, mye i Kina. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Bårdp skrev for 12 timer siden: Nei det blir så bra så. Den bunkeren som kjøpes i Danmark kommer jo ikke på Norges CO2 kvote Det er nettopp derfor vi kommer på ville veier når målet er å redusere verden sitt utslipp. Utslippene kjenner ikke landegrenser. Norge har verdens reneste produksjon av olje så da er det tullete att vi skal stenge ned mens man skal produsere med høyere utslipp andre steder bare fordi det skal se bra ut på nasjonalt nivå for norge. Verden trenger olje å vårt utslipp i forbindelse med dette burde ikke deles på 5mil nordmenn med det resultat at vi ses som klimasinker pr hode. Redigert 29.Mars.2021 av pipe (see edit history) Link to post
Korsfjord Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) pipe skrev 15 minutter siden: Verden trenger olje å vårt utslipp i forbindelse med dette burde ikke deles på 5mil nordmenn med det resultat at vi ses som klimasinker pr hode. Nå er det vel slik at årsaken til at vi er klimasinker per hode først og fremst at vi har et høyt gjennomsnittlig forbruk, både av varer, utenlandsreiser, hytter med alle fasiliteter ++, og ikke at vi produserer olje. Eller har jeg misforstått? Redigert 29.Mars.2021 av Korsfjord (see edit history) Link to post
pipe Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Mouche skrev for 4 timer siden: Som tidligere sagt og rent generelt (ikke ment til deg, men også til deg) så er det et tverrpolitisk klart og entydig flertall for å redusere utslipp betydelig og hvordan skal man oppnå dette uten at (også) prismekanismer benyttes? Som andre allerede har sagt så hjelper det lite å kjøpe i den lokale butikken da det aller meste derfra er helt eller delvis produsert i andre land, mye i Kina. Nå er det jo endel forskjell på partiene hvordan man ser for seg å redusere utslippene. FRP,SP og AP har gjort det helt klart att økningen i Co2 avgiften ikke skal påvirke drivstoffprisen i særlig grad. Hva de andre partiene bortsett i fra MDG mener vet ikke jeg men de kommer sikkert til å flagge det til valget slik at man får det med seg uten å lete med lys og lykte. Man kan sikkert også argumentere for att det er noe mer miljø vennlig å bestille en vare i ett høyt antall enn att vær og enn av oss skal bestille en pakke. Det blir jo fraktet endel luft i vær eneste eske som sendes slik att volumet reduseres ved å sende få forsendelser. Slik sett kan det sies att miljøavtrykket er lavere ved å kjøpe i lokalbutikk. Redigert 29.Mars.2021 av pipe (see edit history) Link to post
tuffff Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Min løsning på problemet ble seilbåt med el-motor. Kan anbefales Link to post
Erik Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 tuffff skrev 28 minutter siden: Min løsning på problemet ble seilbåt med el-motor. Kan anbefales Jeg gjorde det samme, gikk fra Motorbåt til Seilbåt. Men bortsett fra eventuelle private utfordringer med mitt eget drifstoffbudsjett har jeg jo ikke løst noe som helst. Alle motorbåtene jeg tidligere har eid forurenser like mye som før, for de er jo fortsatt i bruk av nye eiere. Og seilbåten jeg har nå er jo ikke fri for avtrykk i klimaregnskapet den heller, verken i produksjon, vedlikehold, eller bruk (har brent sikkert 40-50 liter diesel bare på varmeapparatet i vinter). Men i ett globalt perspektiv er neppe jeg, eller for den saks skyld hele fritidsflåten i hele Norge, målbare. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pipe Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Korsfjord skrev 50 minutter siden: Nå er det vel slik at årsaken til at vi er klimasinker per hode først og fremst at vi har et høyt gjennomsnittlig forbruk, både av varer, utenlandsreiser, hytter med alle fasiliteter ++, og ikke at vi produserer olje. Eller har jeg misforstått? Min forståelse er at man deler utslippene av oljeproduksjon som er Norge sin største utslipp kilde på hodene til få innbyggere. Da vil man få ett betydelig bidrag pr hode. Det er heller ikke til å stikke under en stol att klimaet i Norge er kaldt og att landet er langstrakt med få innbyggere noe som også er med på å sette oss på kartet over land med høye klimautslipp pr hode. Når det gjelder personlig forbruk tror jeg at klimaavtalene som blir brukt er basert på FN modelen der landet som har produsert varen får denne på sitt klima regnskap. Link to post
Lady H Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Nå går det som Tryggve Hegnar uttalt en gang om økende drivstoffpriser." Det er flott at at prisene øker. Da blir vi kvitt alle fattigfolkene på veien, slik at vi som har store biler får bedre plass". Det er dette politikerne ønsker der de sitter med pensjonen sin som indeksreguleres etter lønnen til stortingspolitikerne. Husk at det er valg til høsten og stem på partiet som er imot denne galskapen Link to post
Bårdp Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Om er ser bort fra alt som har med oljeutvinning er vi allikevel på topp når det kommer til CO2 utslipp målt pr hode. Det er en tett sammenheng mellom levestandard og CO2 utslipp. En drastisk økning av drivstoffpriser her il landet vil kunne bøte noe på vårt alt for høye CO2 utslipp. Derfor ja til høyere drivstoffpriser. Link to post
Sequoia Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Havarita skrev for 14 timer siden: 50+fot gutta har allerede billigere diesel. De bunkrer i Danmark, akkurat som fiskerne på sørlandet. Jeg fyller fra tankbil i Norge. Prisen varierer litt men siste par årene har det ligget på 6-7 kroner per liter. Nå har jeg kun 1500 liters tank så det er begrenset hvor dyrt det blir uansett så å kjøre til Danmark for å fylle diesel utgår. Hva de med tanker på 3-4000 liter eventuelt sparer på å fylle i Danmark vet jeg ikke. Link to post
Mizar Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) S/Y Emma skrev for 17 timer siden: Eika skrev for 20 timer siden: Jeg betaler heller litt mer for og holde liv i de butikkene jeg liker Dette har ikke noe med forurensing å gjøre. Det handler om litt mer enn det, ja. Jeg fikk trøbbel med en reparasjon av min elektriske snøskuffe. Fikk levert en kullbørste fra lokal forhandler. Veldig hyggelig lokal butikk. Men så ble det vanskelig da jeg trengte TO (selvfølgelig måtte jeg ha det, man bytter ikke bare en børste). Og den "kom aldri". En "kjekkas" svarte på tlf. da jeg etterlyste den, skulle undersøke og ringe tilbake. Noen timer senere: Jo, han hadde snakket med dem, og der sa de at jeg heller skulle anbefale deg å bytte hele maskinen. Jeg: "Du snakket med en selger og ikke delelageret, du da...?" Så skulle han sjekke en gang til og "ringe tilbake". Jeg: Det jeg må vite nå, er en leveringsdato, ellers prøver jeg å skaffe det et annet sted". Ingen ringte tilbake. Så kontaktet jeg en lokal pensjonert servicemann jeg har brukt før. "Driver du på ennå...?" - Jodaa, han kunne ikke helt la være å "pusle litt fremdeles". Har du kullbørster på lager hvis jeg har med meg en vi kan måle på? Et par timer senere fant vi i fellesskap raskt nøyaktig de børstene jeg trengte. Han hadde tre vegger dekket med småposer, diverse børster av alle slag. Det er ikke så dumt - eller vanskelig å bruke lokale krefter, bare man husker på at de fremdeles finnes. Og dette var mye hyggeligere enn å vente på en som aldri ringte tilbake som lovet. Billigere var det også. Helt uten betydning i "klimaregnskapet" - for den som fremdeles tror at det er vår "viktigste oppgave for det store fellesskapet". Vår viktigste samfunnsoppgavefor hver av oss, er å bidra til at samfunnet fungerer optimalt og effektivt. Hvis man kan ha det hyggelig samtidig som vi gjør dette, er det en stor bonus. Redigert 29.Mars.2021 av Mizar (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Erik skrev for 1 time siden: Men i ett globalt perspektiv er neppe jeg, eller for den saks skyld hele fritidsflåten i hele Norge, målbare. Igjen; skal vi ikke ta et ansvar som individer eller skal vi nordmenn fritas siden vi er et lite land med få innbyggere? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mouche skrev 6 minutter siden: Igjen; skal vi ikke ta et ansvar som individer Og du tok ansvar ved å kjøpe leilighet i syden. Sykler du ned ? Link to post
Erik Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mouche skrev 3 minutter siden: Igjen; skal vi ikke ta et ansvar som individer eller skal vi nordmenn fritas siden vi er et lite land med få innbyggere? Uten på noen måte å påberope meg definisjonsmakt, så tenker jeg at den totale globale kapasitet, resurs og motivasjon for å gjøre noe med klimaendringene, bør fordeles på de tiltak som gir best effekt. Jordens totale utslipp øker tross alt, samtidig som Europas utslipp går ned. Isolert sett kommer jo faktisk Norge fort godt ut av klimaendringene. Landheving kompenserer stigende hav, og varmere klima vil forlenge vekstperioden, så at vi trenger å gå i tet for å motivere resten av verden til endret adferd gjennom våre personlige eksempler er jeg ikke så sikker på at er rett måte å bruke opp verken resurser eller goodwill i denne saken. For ressurser og vilje har vi her oppe i steinrøysa, men den er neppe utømmelig. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Havarita Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Bårdp skrev for 1 time siden: Om er ser bort fra alt som har med oljeutvinning er vi allikevel på topp når det kommer til CO2 utslipp målt pr hode. Det er en tett sammenheng mellom levestandard og CO2 utslipp. En drastisk økning av drivstoffpriser her il landet vil kunne bøte noe på vårt alt for høye CO2 utslipp. Derfor ja til høyere drivstoffpriser. Våre utslipp er hverken høy eller lave. De er akkurat så store som vår velferd og levestandard tilsier. Hvorfor skulle det være problematisk? Skal vi ha en grønn klode må det være nok CO2 i atmosfæren til at planter kan vokse. Vi er i dag med 400ppm i nedre grenseområde for plantevekst. I drivhus tilstreber man 1200ppm som regnes som optimalt for plantevekst. (Vi kan aldri klare det i atmosfæren). I 2020 har faktisk våre globale utslipp (AGW) av CO2 blitt redusert med 20%. CO2 i atmosfæren som måles på Hawai viser derimot ingen endring i sin trend. Kan det tenkes at menneskets bidrag av CO2 til atmosfæren er for lite til at det kan måles? Kan det tenkes at CO2 konsentrasjonen i lufta er dominert av helt andre faktorer, feks varmere hav, endret solstråling eller annet? Avgifter på fossilt drivstoff hjelper ikke en pøkk på dette bildet uansett. Den oljen som ikke selges i Norge, selges og brennes et annet sted. Det eneste som endrer dette er om det finnes tilgang på (usubsidert) energi som er rimeligere og mer anvendelig. Avgifter handler kun om hvordan politikere vil påvirke vår konkurranseevne. Mitt forslag er å utnytte de naturgitte fortrinn vi har med god tilgang på vannkraft, olje & gassressurser, fisk, til å skape arbeidsplasser, etterspørsel og vekst i Norge. CO2 avgift (og alle andre drivstoffavgifter) er å tildele handicap til oss selv (selvskudd) i denne sammenheng. Den blir inkludert i priser på alle varer, fordi det meste skal både produseres og transporteres før det konsumeres. Det er ikke sikkert miljøet vinner på at produksjon flyttes ut av landet. Redigert 29.Mars.2021 av Havarita (see edit history) Link to post
Bårdp Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Havarita skrev 7 minutter siden: Mitt forslag er å utnytte de naturgitte fortrinn vi har med god tilgang på vannkraft, olje & gassressurser, fisk, til å skape arbeidsplasser, etterspørsel og vekst i Norge. Hva skal vi med flere arbeidsplasser importere flere polakker? De som ikke har jobb her i landet er vel stort sett de som synes det er greit å gå på trygd. Norske handverkere er det jo umulig å få tak i. Nei få opp drivstoffprisen slik at forbruket går ned. Link to post
Havarita Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 @Bårdp Det du sier at vi må rydde veien for fattigfolk, slik at vi som har penger nok kan bruke veien i fred. For ikke å snakke om kystlinja og båthavna. PS: Polakker som arbeider i Norge, bidrar til verdiskapning i Norge som alle andre som arbeider Link to post
Bitteliten Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Bårdp skrev 19 minutter siden: Hva skal vi med flere arbeidsplasser importere flere polakker? De som ikke har jobb her i landet er vel stort sett de som synes det er greit å gå på trygd. Norske handverkere er det jo umulig å få tak i. Nei få opp drivstoffprisen slik at forbruket går ned. 210.000 nye arbeidsledige i norge siste år..... Link to post
pipe Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Bårdp skrev for 19 timer siden: Ja vet det men den går nå uansett om jeg bruker den eller ikke. Og den bruker neppe merkbart mer diesel om jeg er med. Ja sånn tenker mange når de skal ut å fly også. Flyet går jo uansett. Link to post
JRK Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 tuffff skrev for 4 timer siden: Min løsning på problemet ble seilbåt med el-motor. Kan anbefales Ja de høres jo fornuftig ut, helt til skydekket legger seg og det blir vidstille... Da er det bare å ta årene fatt Link to post
Recommended Posts