Mizar
S/Y Emma skrev for 17 timer siden:Eika skrev for 20 timer siden:Jeg betaler heller litt mer for og holde liv i de butikkene jeg liker
Dette har ikke noe med forurensing å gjøre.
Det handler om litt mer enn det, ja.
Jeg fikk trøbbel med en reparasjon av min elektriske snøskuffe. Fikk levert en kullbørste fra lokal forhandler.
Veldig hyggelig lokal butikk. Men så ble det vanskelig da jeg trengte TO (selvfølgelig måtte jeg ha det, man bytter ikke bare en børste). Og den "kom aldri".
En "kjekkas" svarte på tlf. da jeg etterlyste den, skulle undersøke og ringe tilbake.
Noen timer senere: Jo, han hadde snakket med dem, og der sa de at jeg heller skulle anbefale deg å bytte hele maskinen.
Jeg: "Du snakket med en selger og ikke delelageret, du da...?" Så skulle han sjekke en gang til og "ringe tilbake". Jeg: Det jeg må vite nå, er en leveringsdato, ellers prøver jeg å skaffe det et annet sted". Ingen ringte tilbake.
Så kontaktet jeg en lokal pensjonert servicemann jeg har brukt før.
"Driver du på ennå...?" - Jodaa, han kunne ikke helt la være å "pusle litt fremdeles".
Har du kullbørster på lager hvis jeg har med meg en vi kan måle på?
Et par timer senere fant vi i fellesskap raskt nøyaktig de børstene jeg trengte. Han hadde tre vegger dekket med småposer, diverse børster av alle slag.
Det er ikke så dumt - eller vanskelig å bruke lokale krefter, bare man husker på at de fremdeles finnes. Og dette var mye hyggeligere enn å vente på en som aldri ringte tilbake som lovet. Billigere var det også.
Helt uten betydning i "klimaregnskapet" - for den som fremdeles tror at det er vår "viktigste oppgave for det store fellesskapet".
Vår viktigste samfunnsoppgavefor hver av oss, er å bidra til at samfunnet fungerer optimalt og effektivt. Hvis man kan ha det hyggelig samtidig som vi gjør dette, er det en stor bonus.