
Havarita
Bårdp skrev for 1 time siden:Om er ser bort fra alt som har med oljeutvinning er vi allikevel på topp når det kommer til CO2 utslipp målt pr hode. Det er en tett sammenheng mellom levestandard og CO2 utslipp.
En drastisk økning av drivstoffpriser her il landet vil kunne bøte noe på vårt alt for høye CO2 utslipp. Derfor ja til høyere drivstoffpriser.
Våre utslipp er hverken høy eller lave. De er akkurat så store som vår velferd og levestandard tilsier.
Hvorfor skulle det være problematisk?
Skal vi ha en grønn klode må det være nok CO2 i atmosfæren til at planter kan vokse.
Vi er i dag med 400ppm i nedre grenseområde for plantevekst. I drivhus tilstreber man 1200ppm som regnes som optimalt for plantevekst. (Vi kan aldri klare det i atmosfæren).
I 2020 har faktisk våre globale utslipp (AGW) av CO2 blitt redusert med 20%.
CO2 i atmosfæren som måles på Hawai viser derimot ingen endring i sin trend. Kan det tenkes at menneskets bidrag av CO2 til atmosfæren er for lite til at det kan måles? Kan det tenkes at CO2 konsentrasjonen i lufta er dominert av helt andre faktorer, feks varmere hav, endret solstråling eller annet?
Avgifter på fossilt drivstoff hjelper ikke en pøkk på dette bildet uansett. Den oljen som ikke selges i Norge, selges og brennes et annet sted.
Det eneste som endrer dette er om det finnes tilgang på (usubsidert) energi som er rimeligere og mer anvendelig.
Avgifter handler kun om hvordan politikere vil påvirke vår konkurranseevne.
Mitt forslag er å utnytte de naturgitte fortrinn vi har med god tilgang på vannkraft, olje & gassressurser, fisk, til å skape arbeidsplasser, etterspørsel og vekst i Norge.
CO2 avgift (og alle andre drivstoffavgifter) er å tildele handicap til oss selv (selvskudd) i denne sammenheng.
Den blir inkludert i priser på alle varer, fordi det meste skal både produseres og transporteres før det konsumeres.
Det er ikke sikkert miljøet vinner på at produksjon flyttes ut av landet.