Faxen Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Ida Marie III skrev On 28.3.2021 at 12.38: Er det ikke mer logisk at de som åpenbart har et alt for høyt forbruk, og faktisk selv innrømmer det, gjør noe med sine egne holdninger og sitt eget forbruk...? Og ikke bare straffer andre som ikke har dette forbruket...? Apropos Hva er da det nye skipets forbruk. Det er vel ganske "bra"?! Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Erik skrev for 5 timer siden: Jeg gjorde det samme, gikk fra Motorbåt til Seilbåt. Men bortsett fra eventuelle private utfordringer med mitt eget drifstoffbudsjett har jeg jo ikke løst noe som helst. Alle motorbåtene jeg tidligere har eid forurenser like mye som før, for de er jo fortsatt i bruk av nye eiere. Og seilbåten jeg har nå er jo ikke fri for avtrykk i klimaregnskapet den heller, verken i produksjon, vedlikehold, eller bruk (har brent sikkert 40-50 liter diesel bare på varmeapparatet i vinter). Men i ett globalt perspektiv er neppe jeg, eller for den saks skyld hele fritidsflåten i hele Norge, målbare. Godt å se at det fremdeles finnes folk med selvinnsikt....??? Dobbelmoralister er det mer en nok av... Redigert 29.Mars.2021 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mix skrev for 3 timer siden: Og du tok ansvar ved å kjøpe leilighet i syden. Sykler du ned ? Nå forventer du i overkant av selvinnsikt...??? Link to post
flogen Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 (redigert) Det er synd at de velger å bruke pisken fremfor gulroten. Det hadde vært bedre med insentiver for å legge om til elektrisk drift eller kjøpe elektrisk båt, fremfor å straffe 99% av båtfolket. Begge retninger vil nok ha en positiv effekt for nærmiljøet, men humøret blir ikke bedre av dyre drivstoffregninger Redigert 29.Mars.2021 av flogen (see edit history) Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mix skrev for 3 timer siden: Og du tok ansvar ved å kjøpe leilighet i syden. Sykler du ned ? Har ingen leilighet i syden med mindre Sør-Norge inngår i den geografiske "definisjonen".. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vestkystseiler Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 9 hours ago, pipe said: FRP,SP og AP har gjort det helt klart att økningen i Co2 avgiften ikke skal påvirke drivstoffprisen i særlig grad. Avgiften skal økes, likevel skal drivstoffet koste det samme, og på en eller annen mystisk måte skal dette føre til reduksjon i forbruk. Man må nesten være politiker for å forstå logikken bak dette. Link to post
Havarita Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Hva med å ta bort hele avgiften? Burde være en vinnersak i et valgår Link to post
seilfred Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Dette begynner å ligne en politisk diskusjon, noe jeg er stor fan av vanligvis, men som jeg ikke liker like godt på baatplassen..., men det er no meg. anbefaler seilbåt, det er et digg båtliv! Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 pipe skrev for 19 timer siden: Nå er det jo endel forskjell på partiene hvordan man ser for seg å redusere utslippene. FRP,SP og AP har gjort det helt klart att økningen i Co2 avgiften ikke skal påvirke drivstoffprisen i særlig grad. – Sp sier som oss at de vil innfri klimamålene med mellom 50 og 55 prosent kutt. Et viktig premiss for oss begge er at bensinprisen kan bli et par kroner lavere enn konsekvensen av regjeringens forslag til CO2-avgift, sier Eide. Som jeg oppfatter vil bety at prisen "bare" går opp med et par kroner? Hvordan SP (og AP) realistisk skal oppnå en reduksjon på 50-55% uten litt mere drastiske tiltak har jeg for egen del ikke skjønt bæret av! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Billa Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Vi kan sutre så mye vi vil, men jeg tror at marinediesel koster minst 2-3 ganger mere i 2030 (indeksjuster 2021 kr) enn i dag. Diesel og også bensinpriser på 30 kr er ikke utenkelig i nær fremtid. Sushi Link to post
pipe Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Mouche skrev 43 minutter siden: Hvordan SP (og AP) realistisk skal oppnå en reduksjon på 50-55% uten litt mere drastiske tiltak har jeg for egen del ikke skjønt bæret av! Det haster jo ikke noe særlig. Drivstoff forbruket går ned i norge og det vil det forsette med pga el bilene. Det er ingen grunn til å piske denne utviklingen noe hardere slik at folk begynner å kasserer fult brukbare biler slik at det må produseres nye el biler som erstatning. Så drivstoff prisene burde holdes rundt dagens nivå i noen år til. El bilene i dag er så bra og bedre kommer de til å bli så svært få vil kjøre rundt i trege diesel biler med en teknologi som gjør de svært dyre å reparere. Redigert 30.Mars.2021 av pipe (see edit history) Link to post
4l64tro55 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 pipe skrev 1 time siden: ....med en teknologi som gjør de svært dyre å reparere. At det var? ? Dobler prisen på forsikring av elbil: Flere skader og dyrere reparasjoner Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Nå handler vel tråden om drivstoff til båt og ikke EL biler, og politikk... Truslene om en økning på nær 5 kr dieselen vil neppe få igjennom slag, og vil i beste fall bety "slutten" for dem som måtte innføre det.. Men hvem taler egentlig båtfolket sak her i landet..? Er det " kongelig norsk " ett eller annet...? eller trenger båtfolket en ny plattform som kan tales deres sak..? Det er som kjent dem som skriker høyest som blir hørt inn på stortinget, uavhengig av reelle behov... Kanskje på tide båtfolket blir mer lydhør...? Link to post
"Mathilde" Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Alle ønsker vel et renere miljø med mindre forurensning. Helt klart at vi (med "vi" mener jeg all verdens befolkning sett under ett) har en fremtidig utfordring på dette området, med nedsmelting av polene og et klima i kraftig endring. Konsekvensen er kraftige væromslag, stormer og flom - øyer som forsvinner i havet mm. Så hva gjør vi med dette? Ja ALLE føler kanskje en naturlig trang til å gjøre NOE. Det ligger vel i oss fra naturens side. Det å "ordne opp", være løsningsorientert, det føles i alle fall godt for psyken, kanskje sover vi også bedre om natta(?) Det vi så gjør er å betale noen kroner ekstra for drivstoffet. Det blir dyrere, det svir, men "ondt skal ondt fordrive" - det ligger vel kanskje også i oss fra naturens side, og man trodde faktisk på det i "gamle dager". I mellomtiden spyr kina ut forurensning fra 1000 kullkraftverk, og 100 nye er under bygging. Men det spiller ingen rolle, for "det kan vi ikke gjøre noe med". Brasil hugger ned regnskogen, "kan ikke gjøre noe med det" heller. Men - om ikke annet - kan vi selvfølgelig piske oss selv med høyere drivstoffpriser. Siden det svir på lommeboken må det da være godt for noe? Ja - jeg skulle virkelig ønske at det var så enkelt. Link to post
Bårdp Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Joda men om du ser på CO2 utslippet pr kineser kan de enda bygge mange kullkraftverk før de når oss. Tror ikke vi skal være så opptatt av hva andre gjør men heller gå i oss selv og se på hva vi kan gjøre. Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Bårdp skrev 1 minutt siden: Joda men om du ser på CO2 utslippet pr kineser kan de enda bygge mange kullkraftverk før de når oss. Tror ikke vi skal være så opptatt av hva andre gjør men heller gå i oss selv og se på hva vi kan gjøre. Den filosofien forstår jeg ikke... Om båten din springer lekk flere steder...begynner da å tette bare de minste hullene, og lar de store være igjen..?? Link to post
Korsfjord Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Hvorfor driver kineserne og bygger alle disse kullkraftverkene, tro? Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Korsfjord skrev 16 minutter siden: Hvorfor driver kineserne og bygger alle disse kullkraftverkene, tro? Fordi de ikke tør å bygge atomkraftverk? Men det er på tur https://www.tu.no/artikler/kina-fyrer-opp-sin-forste-egenutviklede-atomreaktor/503704 "Totalt er det for tiden 13 atomkraftverk i Kina under bygging. Kina har totalt 47 atomkraftverk med en kapasitet på 48,75 GW, som er verdens tredje høyeste etter USA og Frankrike." Redigert 30.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Ida Marie III skrev for 1 time siden: Nå handler vel tråden om drivstoff til båt og ikke EL biler, og politikk... Truslene om en økning på nær 5 kr dieselen vil neppe få igjennom slag, og vil i beste fall bety "slutten" for dem som måtte innføre det.. Men hvem taler egentlig båtfolket sak her i landet..? Er det " kongelig norsk " ett eller annet...? eller trenger båtfolket en ny plattform som kan tales deres sak..? Det er som kjent dem som skriker høyest som blir hørt inn på stortinget, uavhengig av reelle behov... Kanskje på tide båtfolket blir mer lydhør...? Er det noe i dette innlegget som ikke er politisk og viser en politisk "farge"? Redigert 30.Mars.2021 av Mouche (see edit history) Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Framtia Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 fullstendig urelevant å sammenligne Norge med Kina, man må se på utslipp pro capita. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 pipe skrev for 3 timer siden: Det haster jo ikke noe særlig. Kan du vise til noe faglig hold for at det IKKE haster med å få ned CO2-utslipp? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Framtia skrev Just now: fullstendig urelevant å sammenligne Norge med Kina, man må se på utslipp pro capita. Eller etisk og moralsk tyngde pro capita Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Mouche skrev Just now: Kan du vise til noe faglig hold for at det IKKE haster med å få ned CO2-utslipp? Tror ikke det er noe som haster veldig, løpet for kloden er nok kjørt uansett. Men ikke pga. drivstoff da. Nå gjelder det bare å berge seg selv så lenge det går Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Teerex skrev 2 minutter siden: Nå gjelder det bare å berge seg selv så lenge det går Selv er jeg dau som en sild før løpet er "kjørt", men jeg har gjort meg noen tanker om de som kommer etter meg/oss hvilket en del andre her ikke synes er bryet verdt å tenke på, dessverre. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Mouche skrev 12 minutter siden: Selv er jeg dau som en sild før løpet er "kjørt", men jeg har gjort meg noen tanker om de som kommer etter meg/oss hvilket en del andre her ikke synes er bryet verdt å tenke på, dessverre. Bare å innse fakta. Norge utgjør sånn drøyt en halv promille av jordens befolkning. Så ikke mye vi kan gjøre her på berget dessverre. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts