Jump to content

Ozonbehandling med potensiell luktkilde fremdeles tilstede

Goddis77

Recommended Posts

Kjøpte oss en gammel NW900  86 modell forrige sommer, hvor det var en del lukt i båten. Ikke plagsomt for meg, men madammen reagerte på den. Jeg sa før vi kjøpte at dette får vi lett vekk...

Før vi dro på båttur forrige sommer, så byttet vi kledning innvendig i båten til skai, og fikk vekk en del pels fra veggene. Etter dette har vi også nå tatt ut tepper, gardiner med mer.

Har også tatt generell vask av båten innvendig, motorrom med avfetting + akter i brønn ved aksling. I tillegg har dieseltanken blitt rengjort og slanger blåst ren, og pakkboks simringer byttet. Har håpet om at det nå skal være tørrere og renere i brønnen av båten denne sesongen.

Når avfukteren har stått på i vinter så har lukten i båten vært ok, men når denne stod av en stund nå så er lukten tilbake.

Vi har ikke byttet isolasjon i motorrommet som jeg mistenker er full av olje/diesel med mer over lang tid, noe som jeg har planer for neste sesong.

Utfordringen blir som følger --> lønner det seg å kjøre ozonbehandling av båten nå, selv med potensielle kiler fremdeles tilstede i båten?

Å skaffe nye tepper og gardiner nå, vil gjøre at disse får innpreget båtlukten ganske fort, og det er ikke ønskelig. Så madammen og jeg diskuterer om en runde med ozon kan gjøre nytten? Lukten er fra midten av båten hvor motoren og motorrommet er, samt bakover i båten ved akterkabin. Dette er jo et "lukket" rom der bak som garantert ikke får god utlufting.

I baugen av båten er lukten fin. Så hva sier båtfolket? Full ozonbehandling eller bare leve med det?

Hadde en båt med same problemet. Ozon vil heilt klart hjelpe ein periode, men er Inga fullverdig løysing. Tepper og gardiner bør kunne vaskast? Ellers - det som er luktkjelda må ut, så motorrommet må nok takast. Sjekk også grundig etter lekkasjer på sjølve motoren. Ikke store greia som skal til for å skape lukt over tid.

Bytt motorromsisolasjon med en gang. 

sjekk dieseltank utvendig og under grundig. Svetting gjennom små porer i svei/ tæring gir mye morro under tanken... 

så har du septikslanger. Skjekk ved å legge en varm fuktig klut på slangen. Lukter kluten etterpå? 

Ozonbehanding

Og denne etterpå:

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringsprodukter/luktfjerner-2000019183

Fungerer meget bra den der. Bare ta av lokket og la den stå i rommet den skal virke i. 

Dette er god måte å få vekk lukt på uten å finne årsaken til lukten.

Gjør også som @Eureka foreslår for å finne årsak til lukten. Spesielt bytt spetikslanger og sjekk lufting.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skal sjekke septikslanger, men forrige eier hadde byttet de nylig fikk jeg beskjed om.

Tror heller ikke jeg får tid til å bytte isolasjon i motorrommet før utsett av båt som er om 2 uker.

Neste vintersesong har jeg planer om å plukke litt på varmeveksleren og annet i motorrommet, og hadde planer om å fikse isolasjonen etter dette.

Hvis vi tester ut ozonbehandling, hva tenker man om denne her f.eks - 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153724713

Kjøpte en veeeldig lik sak på Aliexpress i fjor. Kjørte den noen runder under dørken. Hjalp midlertidig, ikke varig.

Ingen CE merking etc, så har brukt den under oppsyn mens jeg har putlet med ting på utsiden av båten. Og nappet ut ledningen når jeg har gått.

Finnes i Bergen Vest, kan lånes i påsken om du vil prøve! 

Den kan du få teste nårsomhelst?

Eg har vel kommet frem til at eg mistenker lukten å komme fra luftingen til septiktanken....som går i 20 år gamle slanger.

Ellers har jeg brukt sånne bokser hjemme, fra et skadeselskap, men sikkert samme greiene. Ikke overbevist av effekten?

Men god idee, slenger et par under dørken og ser om det hjelper!

Fjerner er min erfaring. Svakt parfymert. Jeg reagerer veldig på parfyme vanligvis. Hverken kona eller jeg bruker noen form for parfyme for å si det slik. Denne luktfjerneren kunne jeg fint ha i bilen, og den fungerte til det den skulle. Både i båt og bil. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg har også ozonmaskin som jeg kjøpte i høst. Hadde også lånebil pga servicerep på elbilen,  og den lånebilen luktet vondt. Ozonmaskinen kjørte i 10-15 minutter, og jeg lot bilen stå etterpå et par timers tid. All lukt var borte ?

Det "lukter" litt ozon etterpå. Er vel en form for ioner i luften. Selv etter god utlufting.  Men det gir seg etterhvert. (Aldri opphold deg i et rom der ozon maskin holder på, og luft godt ut etterpå.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...