Mastiff Startet 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2021 Jeg har kostet på meg en ny havfiskesnelle, men nå lurer jeg på hva jeg skal fylle den med. Kapasiteten er oppført i pund/yards på 25/530, 30/450, 40/370, som ikke sier meg så forferdelig mye, siden snørene selges i 0, et eller annet millimeter. Jeg har til nå fisket mest makrell til agn (greit med solid havfiskesnelle når det sitter 6-8 stykker samtidig på krokene), men planen er å prøve litt havfiske etter torsk, lange, lignende nå som jeg faktisk har en båt som egner seg til det. Jeg har fra før av en 600 LC som fruen skal overta, men den kjøpte jeg med snøre på. Aner ikke hva det er som sitter på den, men det ser ut som vanlig "gammeldags" sene, og ikke noe av dette nye fancy, flerfargede eller noe sånt. Det trengs for så vidt heller ikke til denne snella, for både den jeg har fra før av og denne har lineteller (LC) som teller veldig nøyaktig i meter. Så er det noen som har et tips til meg på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Sikkert flere fabrikater og velge mellom. Men eg bruker kun "fiber snøre". Det er helt dødt, og du kan kjenne når pilken treffer bunn på 100m. Er været fint kjenner du når pilken lander, og når du legger den på bunn. Du kjenner og forskjell på stein, sand/mudder. Siden bruddstyrken er høy, bruker eg vanlig "nylonsnøre" I bunn for og ha noe og slite av om eg sitter dønn fast. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 @Fjordland Takk for det! Så hva slags type kan du anbefale til en så pass grov snelle? Det går ganske mange meter på, uansett tykkelse, så er det bare å smøre på med 0.42? Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 0,26- 0,30 bruker jeg på havfiske på 400 muh. Du kommer langt med 0,26 fireline. Problemet med for tykt snøre er at det blir dratt avgårede med strømmen.. Kan fiske kveite på 150 kg med 0,30 fireline Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Å, så pass! Da er det jo mer enn nok for meg. Da ser jeg hvor jeg får tak i Fireline til en god pris, takk! Jeg skjønner ikke helt den lengdeanvisningen, med pund og yards, men det må da være et sted på nettet der man kan få regnet det om på en måte til meter med millimetertykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Fireline er dyr i Norge. Jeg tror du kommer langt med Biltemas "flettet fiskesene" som koster rundt halvparten. https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskeliner/flettet-fiskesene-2000040051 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Hm... Det ser ut som om 30 lbs (som det går 410 meter av på snella) er 0.55. Så da går det jo noe sykt mye av en 0.32 (tror jeg havner der) Fireline. Kan jeg fylle på bare 300 meter og gi meg med det, selv om snella ikke er full? Jeg husker det var fy-fy i ungdommen, men da gjaldt det jo kasting fra land med åpen haspel, ikke grov multiplikator fra båt. @NilsPilsJeg har hørt at man får mer på en blank sen, som Fireline Crystal, der 300 meter koster omtrent tre ganger så mye som Biltemas line i 250 m. Har du noen erfaring eller tanker om det? Ellers er jeg jo aldri redd for å bruke Biltema-greier, men når snella koster 3000 (nedsatt fra over 4000) er jo snøret en forholdsvis liten del av det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Jeg ser at de anbefaler "Kina-braid" på Fiskersiden (jeg bare leser, jeg orker ikke å forholde meg til flere forumer...). Sånn som denne er jo latterlig billig: https://www.ebay.com/itm/Dorisea-100M-2000M-White-100-Pe-Dyneema-Braided-Fishing-Line-Multifilament-Line/201418781349?var=500602615794&hash=item2ee57eb2a5:g:M3kAAOSwzixdHwL- Problemet der er at det tar tid å få ting fra Kina nå, og når jeg har kjøpt ny fiskesnelle, er jeg ikke så veldig tålmodig med å få tatt den i bruk... Iallfall ikke tålmodig nok til å vente til mai/juni! Redigert 28.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Fyll på med tjukk mono i bunn og skjøt sammen med ønsket multiline. FeksSufix 832, Daiwa J-braid, Fireline eller annen Jeg ville helst gått til en forhandler som kan hjelpe å spole på. Da får du det så stramt som mulig og. Redigert 28.Mars.2021 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Mavi, hva hvis man ikke er noe tess på å skjøte sammen? Jeg klarer fiskerknopet for å feste svivelen, men mer avanserte greier enn det sliter jeg med! Edit: Hei, der ga du meg forresten en idé! Jeg kan fylle på 250 m Biltema først, og så skjøte på 110 m Fireline utenpå! Jeg vil jo bruke mest de ytterste 100 meterne uansett, og det blir il sammen mer enn nok lengde der jeg skal fiske. Jeg må bare finne noen som kan knytte sammen linene for meg. Redigert 28.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Du kan fylle på 300 meter ja, men bruk vanlig mono sen underst, ellers risikerer du at firelinen sklir på snella.. Da får du også fylt oppp snella mest mulig så det går raskere å sveive inn Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 @Storseien Hva med den ideen min over, med Biltema braided og så Fireline? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Mastiff skrev 3 minutter siden: Sånn som denne er jo latterlig billig: Jeg kjøper multifilament over disk når jeg er i Thailand. Prisen er omtren som det . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mavi Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Jeg ville gått til en butikk og fått hjelp der. Mono under må du ha. Ellers sklir sene fort rundt spolen. Kanskje sjekk med TH Salvesens i Mandal eller Grønberg i Krsand om han har maskin til å spole sene. Aldri sett det på XXL. Redigert 28.Mars.2021 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Mastiff skrev 11 minutter siden: Jeg har hørt at man får mer på en blank sen, som Fireline Crystal, . . . . . Hvis du gjør som Fjordland (og jeg) anbefaler har du vanlig blank sene i enden uansett . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Å, så dere bruker ikke bare 10 cm som fortom, men har et stykke av den? @maviMen Thomas Salvesens eft er selvsagt et sted jeg må komme meg innom, de har godt utvalg og som regel greie priser. Redigert 28.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kingsalmon Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Berkley Whiplash 8 270m Green 0,28mm- 47,1Kg- 399kr skittfiske.no. Ferdig snakka. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Binder en svivel i enden av multilina med palomarknute og så fester jeg mono etter det. Om jeg skal pilke 1m om det er agnfiske blir det fort 2-3 avhengig av hvor langt opphenget er Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 @mavi Høres fornuftig ut! Den knuta må fruen lære seg og så lære meg... Hun er en racer på alt sånt! Hvor tjukk mono (det er vel vanlig sene?) bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 @Kingsalmon Det var et godt tilbud på den, det er helt klart! Sitér dette innlegget Link to post
Kingsalmon Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Det klart beste og sterkeste snøret på markedet som proffene bruker i jakta på storkveita. Har brukt whiplash i mange år og har aldri mistet bruk eller fisk på den. Så løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Eg har kun fiber/firewire på snella. I enden har eg en slik hurtigkopling/klips. Så har eg div monosnører: et til makrell ( masse kroker og lodd/pilk, div med kroker/makk/pilk, Om eg er på dypt vann og skal tøffe meg med store kroker/agn og bom, bruker eg bare noen cm med mono, svivel og hurtigkobling. Alt som henger under fiber/firewire er av samme snøre som er på vanlig harpesnøre som "selges overalt" den er tykk og sterk, men svakere enn fiberen om eg må slite meg løs.... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) @Kingsalmon Og så vanlig sen innerst, med FG-knute for å feste dem sammen, eller hva? @Fjordland Bra, det har jeg noe liggende av. 0.50, tror jeg. Det burde passe til den bruken. Redigert 28.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Whiplash er mye tykkere enn oppgitt. Den er nesten flat og måles på det tynneste punktet. Så gå ned i tykkelse da. Mono er vanlig sene ja. Jeg bruker alt fra 0,60-1,20 avhengig av hva jeg fisker etter. Lange typisk rundt 1,0-1,2 hyse kanskje rundt 0,60, torsk 0,7-1,0, men dette er ikke noe fasit Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 @mavi Interessant at de er flate. Jeg trodde de skulle være rundest mulig for å unngå slitasje på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.