Jump to content

Hva slags snøre bør jeg bruke til havfiske med en Shimano 800 LC?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har kostet på meg en ny havfiskesnelle, men nå lurer jeg på hva jeg skal fylle den med. Kapasiteten er oppført i pund/yards på 25/530, 30/450, 40/370, som ikke sier meg så forferdelig mye, siden snørene selges i 0, et eller annet millimeter. Jeg har til nå fisket mest makrell til agn (greit med solid havfiskesnelle når det sitter 6-8 stykker samtidig på krokene), men planen er å prøve litt havfiske etter torsk, lange, lignende nå som jeg faktisk har en båt som egner seg til det. Jeg har fra før av en 600 LC som fruen skal overta, men den kjøpte jeg med snøre på. Aner ikke hva det er som sitter på den, men det ser ut som vanlig "gammeldags" sene, og ikke noe av dette nye fancy, flerfargede eller noe sånt. Det trengs for så vidt heller ikke til denne snella, for både den jeg har fra før av og denne har lineteller (LC) som teller veldig nøyaktig i meter. Så er det noen som har et tips til meg på dette?

Sikkert flere fabrikater og velge mellom. Men eg bruker kun "fiber snøre". 

Det er helt dødt, og du kan kjenne når pilken treffer bunn på 100m. Er været fint kjenner du når pilken lander, og når du legger den på bunn. Du kjenner og forskjell på stein, sand/mudder. 

Siden bruddstyrken er høy, bruker eg vanlig "nylonsnøre" I bunn for og ha noe og slite av om eg sitter dønn fast. 

Hm... Det ser ut som om 30 lbs (som det går 410 meter av på snella) er 0.55. Så da går det jo noe sykt mye av en 0.32 (tror jeg havner der) Fireline. Kan jeg fylle på bare 300 meter og gi meg med det, selv om snella ikke er full? Jeg husker det var fy-fy i ungdommen, men da gjaldt det jo kasting fra land med åpen haspel, ikke grov multiplikator fra båt.

@NilsPilsJeg har hørt at man får mer på en blank sen, som Fireline Crystal, der 300 meter koster omtrent tre ganger så mye som Biltemas line i 250 m. Har du noen erfaring eller tanker om det? Ellers er jeg jo aldri redd for å bruke Biltema-greier, men når snella koster 3000 (nedsatt fra over 4000) er jo snøret en forholdsvis liten del av det hele.

Jeg ser at de anbefaler "Kina-braid" på Fiskersiden (jeg bare leser, jeg orker ikke å forholde meg til flere forumer...). Sånn som denne er jo latterlig billig:

https://www.ebay.com/itm/Dorisea-100M-2000M-White-100-Pe-Dyneema-Braided-Fishing-Line-Multifilament-Line/201418781349?var=500602615794&hash=item2ee57eb2a5:g:M3kAAOSwzixdHwL-

Problemet der er at det tar tid å få ting fra Kina nå, og når jeg har kjøpt ny fiskesnelle, er jeg ikke så veldig tålmodig med å få tatt den i bruk... Iallfall ikke tålmodig nok til å vente til mai/juni! :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)

Mavi, hva hvis man ikke er noe tess på å skjøte sammen? :rolleyes: Jeg klarer fiskerknopet for å feste svivelen, men mer avanserte greier enn det sliter jeg med!

Edit: Hei, der ga du meg forresten en idé! Jeg kan fylle på 250 m Biltema først, og så skjøte på 110 m Fireline utenpå! Jeg vil jo bruke mest de ytterste 100 meterne uansett, og det blir il sammen mer enn nok lengde der jeg skal fiske. Jeg må bare finne noen som kan knytte sammen linene for meg.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Eg har kun fiber/firewire på snella. I enden har eg en slik hurtigkopling/klips. Så har eg div  monosnører: et til makrell ( masse kroker og lodd/pilk, div med kroker/makk/pilk, Om eg er på dypt vann og skal tøffe meg med store kroker/agn og bom, bruker eg bare noen cm med mono, svivel og hurtigkobling. 

Alt som henger under fiber/firewire er av samme snøre som er på vanlig harpesnøre som "selges overalt" den er tykk og sterk, men svakere enn fiberen om eg må slite meg løs.... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...