mavi Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Whiplash er kjent for det. Så 0,28 tilsvarer 0,45-0,50 omtrent i virkeligheten. De har ikke revolusjonerende mye sterkere fiber enn andre liner som er like tjukke... Du sitter mer enn godt nok fast med 0,28 om en er uheldig og setter seg fast. Uansett så tenker jeg det er fint og stikke innom lokal forhandleren når du handler. Om du må betale 100kr mer og får lina spilt på snella er det verdt det. Da kan du sikkert få med deg noen tips på vei ut døra og. Sitér dette innlegget Link to post
Kingsalmon Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Berkley Whiplash 8 270m Green 0,28 mm. • 8 fibre som er flettet • Perfekt rund • Eksepsjonelt myk og stille • Supersterk • Ekstremt holdbar • Langtkastende • 100% PE Dyneema • Tøff og slitesterk • For fersk- og saltvannsbruk Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Hmm har de endra seg da. Den var kjent for noe helt annet før ihvertfall men kan være de har endra lina da. Uansett hadde jeg nok gått til lokal forhandleren og handla der. Edit. Google er min venn. Whiplash 8 er "ny" og rundere enn den gamle Whiplash. Mine kommentarer gjelder gamle Whiplash ikke Whiplash 8. Redigert 28.Mars.2021 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Ser ut til at Skitt fiske er utsolgt for alle sammen og bare har dem for salg i butikken i Sandefjord. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Har brukt både Biltema sin fler farga samt kjøpt inn en lager fra kina fatter. Sterke begge, å omtrent umulig å rive sundt. Har kjøpt både fler farga å enkelt farga fra kina. Fireline bruker jeg i Elva/ferskvann. Men båtfiske så er det overpriser spør du meg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Guest Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 (redigert) Bare sånn til info, så dro Asgeir Alvestad opp en håkjerring på 1099.5kg med 0.39 fireline. (verdens 2 eller 3 største fisk tatt med sportsfiskeutstyr) Når jeg skal fiske med multifilament, så er jeg glad i noen meter med fluorcarbon fortom som bindes fast med allbright knute. Men det er svært sjeldent jeg fisker med sånt utstyr, da jeg har blitt ett fluehue med årene, det blei mye havfiske de årene jeg gikk på sportsfiskelandslinja i Grong da Redigert 28.Mars.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Jeg tviler på at berkley har forandret så mye på whiplash at den faktisk er i nærheten av oppgitt diameter. Jeg tror heller ikke på at den er perfekt rund. Det er en bra braid til multisneller, men den er garantert ikke i nærheten av oppgitt dameter, uavhengig av hva både berkley og skitt fiske måtte skrive. Det finnes masse god braid. Daiwa j-braid er mye for pengene. 0.20 tykkelse med 0.80 nylonfortom holder sannsynligvis mer enn både snelle, stang og mann. Skitt fiske! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 @Eika Takk! Det må ha vært en interessant kamp. Regner med at det var snakk om "fang og slipp". Er det bare jeg som syns det er litt ironisk med sportsfiskelinje i en kommune uten kyst? (Hvis ikke geografikunnskapene mine svikter meg, da...) @morpho79 og alle dere andre, takk for tipsene! Jeg har en del å velge mellom nå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Og da forventer i rapporter fra fisket . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mastiff Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 @NilsPils Jeg skal absolutt legge inn hva det lander på til slutt og hvordan det er i bruk, ja. Fangsten spørs det om jeg tør rapportere om, jeg blir sikkert slått ned i støvlene av enhver 70-åring med håndsnøre her på Skjernøya... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mastiff skrev 9 minutter siden: @NilsPils Jeg skal absolutt legge inn hva det lander på til slutt og hvordan det er i bruk, ja. Fangsten spørs det om jeg tør rapportere om, jeg blir sikkert slått ned i støvlene av enhver 70-åring med håndsnøre her på Skjernøya... Det skal lite til for å slå oss som holder til i Oslofjorden, der til og med torsken er fredet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mastiff Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Stemmer, det har jeg hørt om. Her er det fredning i gytetiden øst for Mandal, skillet går faktisk ved Skjernøybroa, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Til fiske i Borgundfjorden etter stortorsken bruker jeg Biltema sin FLETTET FISKESENE 0.40 250 M 40-456 Type fiske:Havfiske Bruddstyrke:26,4 kg Diameter:0,4 mm Lengde:250 m Kr 229 tror jeg den koster. Funker for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mastiff skrev for 6 timer siden: @Eika Takk! Det må ha vært en interessant kamp. Regner med at det var snakk om "fang og slipp". Er det bare jeg som syns det er litt ironisk med sportsfiskelinje i en kommune uten kyst? (Hvis ikke geografikunnskapene mine svikter meg, da...) @morpho79 og alle dere andre, takk for tipsene! Jeg har en del å velge mellom nå. Uten kyst ja, men ufattelig mange ferskvann i nærheten og Namsen på den ene siden av bygda og sandøla på den andre siden av bygda. Er en av få sertifiserte fluekasteinstruktører med enhånds og tohånds fluestang og det blei lagt stor innsats i vertskap (fiskeguide) og laks er jo det fiske som har flest guider og roere i sving. Så det er jo egentlig perfekt lokasjon Her ligger sandøla og skolen Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 @omh1 Takk, registrerer en stemme til på Biltemas greier. @Eika Jeg glemmer stadig at det er noen som fisker i ferskvann også... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Mastiff skrev 40 minutter siden: @omh1 Takk, registrerer en stemme til på Biltemas greier. @Eika Jeg glemmer stadig at det er noen som fisker i ferskvann også... Hvis vi ser på hele den norske befolkning, så fisker faktisk majoriteten i ferskvann, ifølge tall vi fikk på skolen Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Oi, det hadde jeg aldri trodd. Men jeg er vel miljøskadet, siden jeg er vokst opp i Mandal... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Siden du er fra Mandal, så ser du jo hvor mange som er i elva å fisker laks, mange av disse fisker ALDRI ellers i året. Svært mange ørretfiskere også som får vondt i sjela når det er snakk om å fiske i saltvann Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 Det går utmerket an å fiske både ørret og laks i havet ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2021 morpho79 skrev for 2 timer siden: Det går utmerket an å fiske både ørret og laks i havet ? Det vet jeg, men på laks så er det som regel trolling som gjelder, men jeg har ikke tall på hvor mange sjøørret som har tatt fluene mine Men for en hardbarka laksefisker, så er det laks tatt i elva som gjelder og fluehuene vil gjerne ha brunørret på tørrfluer Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Ja jeg er enig i at laksefiske i havet ikke er like tilfredsstillende som i elv, men når det kommer til ørret og røye er det da absolutt ingen grunn til at ikke fluefiskeren skal utnytte både den lengre sesongen og potensielt større fisken, i tillegg finnes det arter i havet som får enhver fluefanget elvelaks til å fortone seg som et eneste stort gjesp. Tar man i tillegg i betraktning tilstanden til vill atlanterhavslaks og norske myndigheters vegring mot å ta vare på en uerstattelig ressurs Burde etter min mening alle norske laksefiskere legge ned stengene sine og bruke fisketiden sin på å skrive brev til Erna, føre oppsyn med elv og sjø, eller i det minste fiske noe helt annet. Men det er nå så ? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Eika skrev for 14 timer siden: Siden du er fra Mandal, så ser du jo hvor mange som er i elva å fisker laks, mange av disse fisker ALDRI ellers i året. Svært mange ørretfiskere også som får vondt i sjela når det er snakk om å fiske i saltvann Det har jeg aldri sett... Men så drar jeg aldri nord for Plantasjen, det regner jeg som Holum og usiviliserte strøk! Fluefiske virker litt som sjakk for meg, så det er ikke helt min stil. Jeg foretrekker mer rett fram fiske med sluken rett uti fra båten. Jeg har bestemt meg for å prøve to varianter. Jeg får et flettet snøre fra Biltema i dag som jeg skal sette på den gamle Shimano Tekota 600-snella mi, som jeg lar snella mi overta (fruen, altså...), og så drar jeg ned til Thomas Salvesen i morgen og ser hva jeg finner der til min nye Tekota 800. Enten det nå er Daiwa, Berkley eller noe annet morsomt. Jeg må også kjøpe en rull med 1 mm sene til å legge innenfor den flettede, det var vel noe sånt som ble anbefalt her? Og så kommer det vanskeligste, å lære meg nye knuter. Ikke min sterke side, som tidligere nevnt... Det burd forresten eksistert bruddringer til å ha mellom sluken og kroken, altså splittringer som tåler mindre enn snøret. Det kunne fungert godt hvis det blir bunnapp. Men jeg skal kjøpe en blank fortom som tåler mindre enn det flettede snøret. Hvor mye mindre bør den tåle for at det skal funke å røske den av der hvis det setter seg i bunnen? Redigert 30.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 500m j-braid i 028 koster 450 kroner, det er ingen grunn til å vase med noe nylon under. Monofortom kjøper du i 30 eller 50 meter spoler. 0.80 har muligens noe høyere bruddstyrke enn 028 braid, da ryker det som regel i knute eller skjøt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Men var det ikke sånn at snøret ville gli hvis det ikke var mono under den flettede? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Allbright knuta er enkel og holdbar, når det gjelder multi/mono "skjøt" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.