Mastiff
Eika skrev for 14 timer siden:Siden du er fra Mandal, så ser du jo hvor mange som er i elva å fisker laks, mange av disse fisker ALDRI ellers i året. Svært mange ørretfiskere også som får vondt i sjela når det er snakk om å fiske i saltvann
Det har jeg aldri sett... Men så drar jeg aldri nord for Plantasjen, det regner jeg som Holum og usiviliserte strøk! Fluefiske virker litt som sjakk for meg, så det er ikke helt min stil. Jeg foretrekker mer rett fram fiske med sluken rett uti fra båten.
Jeg har bestemt meg for å prøve to varianter. Jeg får et flettet snøre fra Biltema i dag som jeg skal sette på den gamle Shimano Tekota 600-snella mi, som jeg lar snella mi overta (fruen, altså...), og så drar jeg ned til Thomas Salvesen i morgen og ser hva jeg finner der til min nye Tekota 800. Enten det nå er Daiwa, Berkley eller noe annet morsomt. Jeg må også kjøpe en rull med 1 mm sene til å legge innenfor den flettede, det var vel noe sånt som ble anbefalt her? Og så kommer det vanskeligste, å lære meg nye knuter. Ikke min sterke side, som tidligere nevnt...
Det burd forresten eksistert bruddringer til å ha mellom sluken og kroken, altså splittringer som tåler mindre enn snøret. Det kunne fungert godt hvis det blir bunnapp. Men jeg skal kjøpe en blank fortom som tåler mindre enn det flettede snøret. Hvor mye mindre bør den tåle for at det skal funke å røske den av der hvis det setter seg i bunnen?