Mastiff Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Jeg har sett på både Albright og FG-knuta, jeg er litt usikker på hvilken som er best. Redigert 30.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Fg'n er bra som bare det, men det er så mye greier å knyte den. Allbright har alltid holdt for meg, hvis jeg binder på vanelig mono så er det ofte en fordel at man smelter enden litt sånn at den får en klump som ikke kan gli imellom multi'n hvis du virkelig legger hard belastning på knuta. Men ett par dråper superlim gjør som regel nytta si det også Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Ja, jeg har sett at folk bruker diverse sånne knep. Hvis jeg bare kunne brukt 500 m J-Braid, slipper jeg jo det, men det var det som ble sagt tidligere i tråden om at man må ha monofilament innerst så ikke snøret skal gli... Edit: Men planen er å koble sammen fortommen og flettelina med en snappsvivel, siden jeg skal ha flere forskjellige til ulike typer fiske, så det blir bare mellom eventuell monofilament innerst og flettelina. Redigert 30.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Mastiff skrev 12 minutter siden: Men var det ikke sånn at snøret ville gli hvis det ikke var mono under den flettede? Nei, eller tja. Mulig tekota er laget for mono, og ikke har noe mønster som skaper friksjon, men om du er bekymret for det, så legger du et lag med elektrikertape på spolen først. Jeg har hørt om problemet, men aldri opplevd det selv, mulig det ha noe med tape å gjøre, eller at jeg er nøye led påspoling. Det er mer et problem at tynn braid graver seg ned i spolen under belastning, og det, samt å få fylt opp spolen, er egentlig eneste brukbare argument for å gå opp fra 0.20 til 0.28 braid. Jeg tror bruddstyrken er rundt 26 kg på sistnevnte, det er sikkert omlag tre ganger bremsekraften på snella di, langt mer enn hva snøreføreren din tåler, og du kommer aldri til å få en fisk som veier mer enn 26kg i vann. Knute: Lykke til ? Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Jeg har opplevd at multi har sklidd når jeg ikke har hatt mono under. Både på haspel og havfiskesneller. Du trenger ikke mange meter i bunn. Anbefaler og ei gummikule eller noe mellom snappsnivelen og stangtuppen. Mye mindre sjans for å ødelegge toppringen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) @morpho79Takk, det høres fornuftig ut! Da ser jeg hva Thomas Salvesens Eft har på lager av snører. @maviSimultanposting... Jeg skal som sagt se hva de har på lager, men det med elteip kan nok fungere, det har jeg iallfall mer enn nok av i sjappa! Og den gummikula di var også et snedig triks! Redigert 30.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Snappsvivler er høvelig, men jeg har helt sluttet med det til havfiske. Årsaken er at de ryker på et eller annet tidspunkt, jeg tipper det er pga materialtretthet. Om du er nøye med å bytte de går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) @morpho79 Hva bruker du istedenfor? Splittringer og svivler? Ved nærmere ettertanke dropper jeg Biltema-lina, jeg ser at Sport Outlet i Mandal har 500 m Kinetic Braid 0,38 til 300, det må jo være et godt kjøp, hvis ikke kvaliteten er helt ræva. Noen som har erfaring med det? Jeg kan tenke meg at det tilsvarer "kinabrade". Redigert 30.Mars.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Splittring og svivel ja! ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.