Jump to content

VP TMD40 lader ikke, ingen spenning på D+

750

Recommended Posts

Er det noen eller dokke veit om noen som er god på båt elektrisk, eg har problem med lading på min båt med Volvo Penta TMD 40 moter.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Er det noen som er god på båt elektrisk, har problem med lading.". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Fyrbøter skrev On 14.5.2010 at 23.28:

Hei, jeg har av andre innlegg forstått det slik at det skal ligge håndbok til VP TMD 40A i arkivet. Jeg er fersk her, har avtalt kjøp av båt i kveld så da blir læringskurven bratt :) Fint om noen kan veilede en nykommer.

Eg har problem med lading, har skifta dynamo, eg har ikkje strøm på D+ eg låner strøm fra annen kilde et lite øyeblikk og da begynner den og lade eg hører da hører eg på motoren at den blir belasta, når eg .måler lading ligger den på ca 12,5 volt, det er vel litt lite? Ladelys lyser med denne lading, men eg skjønner ikkje koblingen både på D+ og på ladelys. Ledning på Det+ er det koblet sammen 2 ledninger, en går til nr 86 på startrele og en går inn i en større strømpe. Det er ikkje strøm på disse, den må være koblet til D+ for at starter skal slå inn. På ladelyset kommer en ledning fra en større strømpe med flere ledninger.og den andre kommer fra en minus kobling.

750 skrev 45 minutter siden:

måler lading ligger den på ca 12,5 volt, det er vel litt lite?

Det vil si at du ikke har lading.

750 skrev 52 minutter siden:

den må være koblet til D+ for at starter skal slå inn.

Startrelé kan være jordet på D+ for å hindre bruk av starter mens motoren går (og dynamo lader)

750 skrev 54 minutter siden:

og en går inn i en større strømpe.

Til ladelampe.

Beskrivelsen kan tyde på at likeretteren til D+ er defekt, du skal ha 12V her når dynamoen lader..

Servicemanual med koblingsskjema for TMD40 ligger i dokumentarkivet.

En dynamo kan fint lade med 12.5V dersom batteriet er delvis utladet, spesielt dersom det er flere batterier/batteribanker. Mye handler om hvor og hvordan det måles. Om dynamoen blir lunken mens spenningen er 12.5V kan du regne med at den lader. Men om spenningen ligger på 12.6V før start og 12.5V etter start så lader dynamoen ikke. 

Ingar skrev 1 time siden:

Det vil si at du ikke har lading.

Startrelé kan være jordet på D+ for å hindre bruk av starter mens motoren går (og dynamo lader)

Til ladelampe.

Beskrivelsen kan tyde på at likeretteren til D+ er defekt, du skal ha 12V her når dynamoen lader..

Servicemanual med koblingsskjema for TMD40 ligger i dokumentarkivet.

Hvor finner jeg likeretteren?

Frivakt skrev for 6 timer siden:

Kan du beskrive problemet mer presist?

Virker jo litt uvisst om dynamo lader når du lånte strøm fra et annet sted til D+. Hvis den virkelig lader ved testen du gjorde kan det være motstanden mellom nøkkel og D+ som er defekt. Tmd 40 har både motstand(resistor) og ladelys. Ladelyset alene er neppe nok til og starte ladingen hvis motstanden er defekt. Den er vel merket med nr.7 i koblingskjema. Hvor den fysisk er plassert vet jeg ikke , men av skjema kan det tyde på et sted i instrumentpanel.

pipe skrev 16 minutter siden:

Hjelper lite hvis du har blåst diodene under tilkobling.

Ja, det er jo fort gjort hvis man bommer litt når man låner strøm fra en annen strømkilde slik du gjorde så vær ytterst forsiktig.     Har du prøvd og ruse motor opp i litt høyere turtall? Mange dynamoer krever litt turtall for og starte lading. Har du mer en ett batteri? I så fall, målte du på begge batteri ? Har du skillerele eller skillediode mellom batteriene. Om du har skillediode starter ikke lading hvis dynamo har senseledning som ikke er tilkoblet batteri.          Mange spørsmål som sikkert ikke er så lett og svare på, men bilde av dynamoens tilkoblinger på baksiden og eventuelle skillerele/ diode hjelper :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...