Jump to content

Jakten på knop: Sharkskin under båten

Guest

Recommended Posts

Er det noen her som har vært borti Sharkskin overflate under båt ? Jeg og en kamerat har fundert over dette en stund

Det er høyhastighets katamaraner vi tenker på, sånne farkoster som marsjer 60knuter og topper langt over 80. Når det virkelig går fort så er det jo ikke mer enn 20cm av de 18-25fotene som er nedi vannet. Ville det hjelpa og ha dette den siste halvmeteren ? 

Vi har kommet frem til at det nå da være noen som har prøvd det og hvis det hadde vært noe som virkelig utgjorde en forskjell så hadde vi hørt om det til nå. Eneste erfaringa jeg har med Sharkskin er fluesnører til fluefiske og jeg har litt blanda følelser om det 

Hva trur dere ? 

Redigert av Guest (see edit history)

Har dere bunnstoff på båtene eller står de på henger når de ikke brukes? I slike hastigheter antar jeg at majoriteten av vannstrømmen langs skroget er turbulent. Det er holdepunkter i litteraturen om at "mikrostrukturer" på overflaten kan være gunstig for å senke parasittisk motstand. Eksempel. Nå kjenner jeg ikke til sharkskin, men det virker som at polerte overflater faktisk kan ha høyere motstand når det er snakk om turbulent strøm enn overflater som er har "fancy"  ruhet.

Båtene har ikke bunnstoff, de står på tilhengere 

Ser ikke på det å holde porene reine som det største problemet, båtene taes jo opp etter en dag eller tre på vannet og blir spylt med jevne mellomrom. 

Problemet er og få tak i folie for eks, med Sharkskin mønster. 

Jeg er litt usikker på hvor mye det faktisk vil hjelpe, litt skeptisk er jeg. Men nysjerrigheten tar overhånd da

Velkjent fra golfsporten at porene i overflaten på ballen senker luftmotstanden betraktelig. Hvor mye dette har å si på rundt en halv kvadratmeter på en båt på flere hundre kg er meg derimot uvisst.......

Edit: Ser det er en del stoff om det om du søker på "dimples" i kombinasjon med skrog / båter, og ser ikke ut til å ha noen effekt.

Redigert av Big Horn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...