Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge du kan/bør kjøre på impeller på D-serien. Rent gummiteknisk så holdt iallefall de impellerne som Jabsco leverte som originalt til disse motorene for en del år tilbake en kvalitet som fint tålte 6-7 år (Edit: les "normale båtsesonger") uten at det oppsto andre funn ved bytte enn vanlige slitespor forutsatt plettfritt "rulleblad", dvs. god vanntilgang, aldri tørrkjørt og aldri dritt eller urenheter av markant slag inn i inntakene. Erfart selv.

 

Men i de senere år har man byttet produksjonsland og ingen andre enn VP/Jabsco vet om det fins andre faktorer som er påvirket av dette. Og som føre var for en problemfri ferie så vil det være en god regel å bytte på 2-3 år forutsatt at man ikke har hatt noen form for hendelser som sjøgrass, tette inntak, kjørt på ekstra grunt vann der bunnslam har blitt virvlet opp osv. Har man erfart noe slikt så er det ren lotto når tid den vil ryke. Og som nevnt, pumpehuset bør absolutt også besiktiges ved impellerbytte. Slitt/skadet pumpehus kan forkorte levetiden på ny impeller dramatisk.

 

Når man tenker på å dra intervallene på impellerbytte på en enmotors båt så bør det også være en selvsagt del av risikoevalueringen å vurdere hvor fort impeller kan byttes ved behov, tilgang, forfatning på anker/ankervinsj-utrustning, VHF/distress, værforholdene man benytter båten i osv. Og kollaps kan føre til fortettelse i kjøler som ikke lar seg utbedre ombord.

Chiefengineer

Chiefengineer

Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge du kan/bør kjøre på impeller på D-serien. Rent gummiteknisk så holdt iallefall de impellerne som Jabsco leverte som originalt til disse motorene for en del år tilbake en kvalitet som fint tålte 6-7 år uten at det oppsto andre funn ved bytte enn vanlige slitespor forutsatt plettfritt "rulleblad", dvs. god vanntilgang, aldri tørrkjørt og aldri dritt eller urenheter av markant slag inn i inntakene. Erfart selv.

 

Men i de senere år har man byttet produksjonsland og ingen andre enn VP/Jabsco vet om det fins andre faktorer som er påvirket av dette. Og som føre var for en problemfri ferie så vil det være en god regel å bytte på 2-3 år forutsatt at man ikke har hatt noen form for hendelser som sjøgrass, tette inntak, kjørt på ekstra grunt vann der bunnslam har blitt virvlet opp osv. Har man erfart noe slikt så er det ren lotto når tid den vil ryke. Og som nevnt, pumpehuset bør absolutt også besiktiges ved impellerbytte. Slitt/skadet pumpehus kan forkorte levetiden på ny impeller dramatisk.

 

Når man tenker på å dra intervallene på impellerbytte på en enmotors båt så bør det også være en selvsagt del av risikoevalueringen å vurdere hvor fort impeller kan byttes ved behov, tilgang, forfatning på anker/ankervinsj-utrustning, VHF/distress, værforholdene man benytter båten i osv. Og kollaps kan føre til fortettelse i kjøler som ikke lar seg utbedre ombord.



×
×
  • Create New...