Jump to content

FinFyr ulik hos forskjellige produsenter men selges som det samme

InterOslo

Recommended Posts

Jeg har vært superfornøyd med "Fin fyr" fra Kemetyl i flere år. Lukter ikke og soter ikke. Men i fjor sommer ble plutselig Kemetyl sin fin fyr nesten umulig å få tak i. Den var erstattet over alt av Blåtind sin Fin fyr. Men min erfaring var at denne luktet og sotet mye mer enn Kemetyl sin og kan se ut som mer er utviklet for 'gasspeiser'. Jeg ble rett og slett veldig skuffet. Flere som har samme erfaring?

Jeg prøvde så godt jeg kunne å oppdrive Kemetyl sin variant på slutten av forrige sesong men lyktes ikke. Nå fant jeg en butikk som solgte på nett og jeg kunne komme å hente i butikk. Men da jeg kom dit var det slett ikke Kemetyl de solgte men Blåtind. Han jeg snakket med undersøkte og fant ut at deres grosist hadde byttet ut Kemetyl med Blåtind under samme varenummer. Det kan jo eventuelt forklate at butikker helt ukritisk har begynt å selge Blåtind sin istedenfro Kemetyl sin. Jeg synes dette virker veldig rart. I fjor høst var det flere butikker som reklamerte med at de solgte Kemetyl, men når jeg kom i butikken var det Blåtind. 

Er det andre som har reagert på dette og eventuelt funnet alternativer som er like bra som Kemetyl sin "Fin fyr"?

Maritim og flere andre 'sier' at de selger denne men når du kommer i butikken finner du bare Blåtind i hyllene. 2 forskjellige båtbutikker har nå fortalt meg at det er grosisten som har byttet ut 'Fin fyr' Kemetyl med 'Fin fyr' Blåtind på samme varenummer. Så når butikkene har bestilt varer har de bare fått Blåtind istedenfor Kemetyl. Flere nettbutikker viser derfor feil og de leverer fraktisk Blåtind. 

Hadde akkurat samme erfaring i fjor sommer.  Lette på nett, kjørte langt avsted og fant «feil» produkt. Hadde Sverige vært åpent, skulle jeg hamstret Origonol som jeg også var fornøyd med. Den nye Fin fyr som selges nå virker identisk med produkter for biopeis. Dette selges blant annet på Biltema til halve prisen, så jeg tenker å gå over til den enn så lenge. Si fra hvis du finner det gamle produktet et sted.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

Ja, parafin er et olje produkt,  på lik linje med diesel,bensin etc...etanol er sprit...på lik linje med vodka whisky etc...??

Ja, det vet jeg. Uttrykte meg litt klønete. Lurte på om du var sikker på at "Fin fyr" var etanol produkt?

Da tenkte jeg at det selges endel sprit lamper av forskjellig slag i møbelbutikker som kanskje kan ha samme type brennsoff. Noen venner av oss har en sånn sak på en vegg som nok er ca 30 cm lang med en stål veke som bruker en slags sprit. Ser ut som en liten peis. Soter ikke og eksploderer ikke hvis du etterfyller mens det fortsatt er varmt.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 30 minutter siden:

Ja, det vet jeg. Uttrykte meg litt klønete. Lurte på om du var sikker på at "Fin fyr" var etanol produkt?

Da tenkte jeg at det selges endel sprit lamper av forskjellig slag i møbelbutikker som kanskje kan ha samme type brennsoff. Noen venner av oss har en sånn sak på en vegg som nok er ca 30 cm lang med en stål veke som bruker en slags sprit. Ser ut som en liten peis. Soter ikke og eksploderer ikke hvis du etterfyller mens det fortsatt er varmt.

Jeg vil tror en slik lampe brenner parafin...sprit flamme er nesten usynlig å vil gi dårlig lys...

Er over 15 år siden jeg hadde spritkoker...vare en combi greie med EL og sprit...Origo tror jeg det het...

Men den gang het spriten til denne FinFyr...

Den var bedre en rødsprit, som sved dobbelt så mye i øynene..:wink:

Om det er andre produsenter som har adoptert dette navnet nå, og selger parafin under samme navn vet jeg ikke...

Nå er det gass...renere og enklere kan det neppe bli...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...