Mastiff Startet 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2021 Jeg har lyst til å prøve meg på forskjellige typer havfiske når jeg nå får en ny og kraftigere Shimano-snelle og skal kjøpe stang som passer til. Da lurte jeg på å prøve meg med en planer som bindes fast i båten bak og så trekker ned og ut til den ene siden. Altså noe sånt: Det er vel mer vanlig i USA enn her, men ser ut til å være verd å forsøke, syns jeg. Er det noen som har erfaring med det der? Jeg kunne tenke meg å legge meg på et 50 m tau og dra rundt på rundt 70 m dypt vann, hvis det høres lurt ut. Har noen erfaring med sånt, gjerne på Sørlandskysten, og vet om det er noe å hente der? Jeg har jo selvsagt lyst på en ordentlig trollingmaskin, men har ikke råd til 10-15 høvdinger for tiden... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 (redigert) Jeg drev masse med det der tidligere...Fikk masse sjø ørret inn i fjordene... Men jeg byttet fort ut planbordet til et "torpedolodd" ... Dette fordi planbordet kan gi litt krøll når fisken biter... Får en på en sprelsk "blank", med god styrke...så vil en ofte stoppe båten for å få mindre motstand på fisken... Da flyter planbordet til overflaten, og kan lage krøll... Loddet derimot, blir der nede, og holder også den andre dorgen nede i dypet ut av veien... Jeg hadde alltid 2 dorger/stenger på loddet... Brukte Cannon rigg... Redigert 31.Mars.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Interessant. Hvordan funket det? Hadde du en egen snor til loddet, og så utløsermekanisme når noe beit på? Jeg har jo teinehaler om bord, så jeg kan trekke opp lodd og sånt ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Ja, det var en tynn wire ned til loddet som var på 7 kg om jeg husker rett... Så var det klemmer som ble klipset inn på wiren med ønsket avstand... De hadde et liten fortom, der det var en ny klype i enden som holdt gøtten/senen... Når fisken hugger river den løs gøtten fra denne klypen, og om det er en "blank en" så kommer de opp til overflaten...der kampen fortsetter...var et utrolig gøyt fiske... Høres komplisert ut, men er det ikke... Jeg brukte brisling på brislingkrok... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Det er noe sånt jeg tenkte på, ja. Men Cannon-riggene koster jo en del. Kanskje jeg bare må følge med på Finn og se om noen selger en brukt. Jeg har iallfall god plass til å montere en sånn på rekka i båten. På den ene siden har jeg teinebrett, men på den andre siden får jeg uten problemer inn en sånn. Må bare plassere den så den ikke går i motoren. Kanskje best å sette den helt bakerst og så ha dreibart feste når jeg skal vippe loddet inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Mastiff skrev 45 minutter siden: Det er noe sånt jeg tenkte på, ja. Men Cannon-riggene koster jo en del. Kanskje jeg bare må følge med på Finn og se om noen selger en brukt. Jeg har iallfall god plass til å montere en sånn på rekka i båten. På den ene siden har jeg teinebrett, men på den andre siden får jeg uten problemer inn en sånn. Må bare plassere den så den ikke går i motoren. Kanskje best å sette den helt bakerst og så ha dreibart feste når jeg skal vippe loddet inn i båten. Loddet er ikke mye å bekymre seg for...det skal bare av og på når fisketuren starter og slutter... Du bør også ha stangholdere i nærheten... Loddet er også klipset innpå wiren... Jeg har alt utstyret liggende ennå...har forsøkt det noen få ganger på den båten jeg har nå... Men det er best egnet i en helt åpen båt (skjærgårdsjeep etc )... er fisken tøff og raser ut foran og under båten, kan det lett gå gale om du ikke raskt kan følge den 360 grader oppe i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Akkurat det siste kan bli et lite problem. Jeg har jo styrehuset i veien på min. Men samtidig så er det helst hvitfisk jeg vil prøve på, som sei og lyr. Jeg har hørt om folk som har fått skikkelig store lyr på dyprigger rundt 30-40 meter nede. Hvor mange meter vaier brukte du? Jeg må nok opp i rundt 60 for å kunne trolle på 30-40 meter, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Hvor mye wire det totalt er på riggen husker jeg ikke...der er dybde teller på Cannon riggen.. Jeg dorget skjelden dypere en 20 meter etter sjøørret ...som regel høyere oppe... Sei og Lyr er jo ikke så rebelske, og er mye lettere å få inn...jeg har selv ofte ute en dorg etter båten når vi er på tur... Fin kombinasjon av matauk og tur... Men da er det en bare en vanlig stang i bruk... Det er et artig fiske med slik dypdorg...lett og bli bitt av bassillen... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Ja, jeg syns det ser morsomt ut, derfor har jeg lyst til å prøve. Du må bare sende PM hvis du vil selge riggen din rimelig, hvis den har nok vaier for mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Loddet må opp hver gang en får fisk og ved seitrolling kan det skje svært ofte så elektrisk dyprigg er et must. Jeg har hatt et par Scotty 1116 rigger i 15 år og er kjempefornøyd. De har 250 fot (76m) med stålwire. Stålwiren kan erstattes med spesialsnøre for dyprigger laget av samme materiale som multifilament fiskesnøre, da kan dyprigger romme enda mere. https://scotty.com/product/no-1106-depthpower-downrigger-36-60-2/ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Det høres absolutt fornuftig ut. Men 11 000 er nok litt utenfor mitt område akkurat nå, tror jeg... Kanskje det dukker opp noe brukt på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Jeg betalte 10-11 tusen for begge den gangen jeg handlet, men som jeg skrev er det mange år siden. Er mulig å få tak i de mye rimeligere fra USA https://www.ebay.com/itm/Scotty-1116-Propack-Depthpower-Downrigger-36-60/124663363118?epid=28031092853&hash=item1d0683f62e:g:epYAAOSwa-RgZhY6&redirect=mobile Og så kan du bruke Jetcarrier sjøfrakt for å få de hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Det var god pris per stykk, da ville jeg nok handlet nå! Men godt poeng! Det tenkte jeg egentlig ikke på, jeg regnet med at det var for mye å frakte. Men sjøfrakt går jo bra, det har jeg ikke brukt siden jeg hentet noen store bildeler for nærmere ti år siden, da de fremdeles het Magnum. Likevel, med moms og frakt blir det ikke mye mer enn 3000 kroners forskjell, og det kan det være verd å ha norsk garanti og reklamasjon. Jeg får tenke grundig over dette... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Tviler sterkt du har bruk for noen garanti på disse, de er bulletproof. Slitedeler er enkelt tilgjengelig på Internett. Jeg har kjøpt noen deler, men har ikke hatt bruk for noen enda. Men når en reiser vekk på 10 dagers fiske i Østersjøen er det tryggest å ha nytt belte i bakhånd. Blir ca 6500 med moms, men pluss frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Det er nok andre ting å tenke på da enn når man drar ut for noen timers dorging ved Ryvingen, ja. Og 6500 med moms, pluss frakt og moms på frakten også. Den tar jo litt plass, så det er volumvekt det går på. Jeg regnet med at den ville komme opp i rundt 7500. Får jeg den for 11 000 her, er det da 3500 i forskjell. Men det kan jo være jeg finner en grei, brukt en på eBay også. Jeg får kjøre opp et søk. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Dukker helt sikkert opp en brukt Canon rigg på nettet om du følger med...jeg vil beholde min egen, plutselig begynner jeg på igjen...artig fiske..? Jeg har en vanlig manuell Cannon rigg...må sveive opp for hånd...null stress om det ikke er " yrket" ditt...? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Jeg følger med, ja. Det er veldig lokkende å prøve meg på dypdorging. Jeg må bare få testet litt agnfiske etter lange og brosme først... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Men hadde jeg hatt penger nå, så ville jeg nok bestilt denne, som ser ut til å ha alt jeg trenger: https://www.ebay.com/itm/Scotty-Electric-Downrigger-1106-B-Braided-Line/114644660805?hash=item1ab15ab245:g:yRoAAOSwf~9gE0qw Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Du får ta deg en tur på Ali eller så får du lage en selv. Trenger ikke å være alt for vanskelig å lage en enkel en. (manuell) https://www.alibaba.com/product-detail/Aluminum-Sea-Fishing-Manual-Downrigger_60417999525.html?spm=a2700.galleryofferlist.normal_offer.d_title.793b7240YmVgFH (elektrisk) https://www.alibaba.com/product-detail/ORDER-NOW-Scotty-1106B-Depthpower-Electric_1600212359234.html?spm=a2700.galleryofferlist.normal_offer.d_title.436164b3LRZZXw Redigert 2.April.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mastiff Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Det var litt av en pris for den elektriske! Det er vel en kopi og sikkert ikke samme kvalitet, men man får tre stykker for prisen på én original... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 1106 har en stangholder, 1116 har to. Hvis en skal stacke, ha to forskjellige agn på forskjellige dybder på en dyprigg, så trenger en to stangholdere. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Hvordan gjør man det? Fester man én lås for fiskesena lenger oppe på vaieren/braiden til loddet? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Mastiff skrev 11 minutter siden: Hvordan gjør man det? Fester man én lås for fiskesena lenger oppe på vaieren/braiden til loddet? Du kjøper en sak, der det er en klype som festes på cannon wiren...denne har så ca 10cm wire og en ny klype i andre enden som er beregnet for senen/gøtten... Når fisken hugger, slipper senen klypen, og du har fisken fritt på stangen, frakoblet alt det andre... Du kan ha flere stenger inn på samme Canon wire...men jeg hadde aldri mer en 2...og så en 3 helt i overflaten.... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Aha, skjønner. Jeg har innbilt meg (uten noe spesielt grunnlag) at senen ble festet i en mekanisme på selve loddet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Mastiff skrev 7 minutter siden: Aha, skjønner. Jeg har innbilt meg (uten noe spesielt grunnlag) at senen ble festet i en mekanisme på selve loddet. Nei, loddet er gjerne 3 meter under der første senen blir festet...så nye 3 meter f.eks. og neste stang/sene festes...osv... Fra klypen til agnet gjerne bare et par meter... Dette settes i sjøen når båten går sakte forover... Bruk gjerne en stor flasher festet til loddet...det tiltrekker seg sjøørreten... Da oppdager den agnet som er noen meter over.. Du bør ha Trolling stenger... De har mange flere stangringer en en vanlig stang... Husk de står i spenn i timesvis... Spennet i stangen blir tilslaget når fisken hugger.. Tror jammen jeg må begynne igjen med dette...når jeg bare kommer meg hjem snart...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.