ocvmelbye Startet 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2021 Hei, Monterer for tiden en Nordflex hydraulisk styring (https://www.eurofritid.no/baatutstyr/styring-og-kontrollutstyr/hydraulisk-styring/hydraulisk-styring-komplett-inntil-90-hk-nordflex) på min River 350 med en Tohatsu (M25C3). Problemet er at sylinderen på styringen tar borti motorfestet når motoren tilter helt opp. (Se bilder 1-3) Det kan se ut på bildet som om sylinderen tar borti selve skruene til motoren, men det gjør de altså ikke. Det er kun snakk om 2cm til opp for motoren sin del før den klikker seg inn i øverste festet på tilten. Jeg har sett på flere løsninger, bla å få laget nye bukkehorn til styringen som festes på hver side av motoren. Ser for meg at bukkehornene må være ca 8cm lenger og festet til styrestangen fra bolten som går gjennom motoren og til framsiden må forlenges tilsvarende lengde. Jeg ser i andre forumtråder her at noen har anbefalt å kappe motorfestet og kun bolte motoren. Jeg synes dette virker noe drastisk? En annen løsing er som vist på bilde 4. Tilten går ikke helt opp, men ganske lagt. Der er plass til å lage nytt feste til tilten, men da må jeg skjære i godset. Tilten blir noe lavere, men høy nok til at den er over bunnen på båten. Kom gjerne med innspill og forslag. På forhånd takk Mvh Ole Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Tyggen skrev 5 minutter siden: Jeg ville nok kanskje vurdert det samme dersom det ikke finnes noen andre løsninger, du kunne jo få maskinert noen nye fester men det ville jo kostet en formue. Kunne du erstattet håndtakene på motorfeste skruene med en mutter for å gjøre dem mindre - ville det hjelpe? Takk for svar. Jeg har skissert egentlig to løsninger her. Enten kappe av motorfestet på innsiden, eller i motorfeste på baksiden som bilde 4 viser til. Hvilken løsning tenker du er best? Det er ikke skruene som kommer i konflikt, eller håndtakene til disse. Er nok bildene som lyger litt. Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Tyggen skrev 11 minutter siden: Da ville jeg forsøkt å radere bort flensen sånn at du får nesten full tilt, det vil ikke ha noe betydning for verdien på motoren hvis du vil selge den en gang, kutter du vekk det opprinnelige motorfestet ville ihvertfall ikke jeg betalt mye for den motoren. Enig der. Har du noen idee om hvilket materiale dette er, og om en dremel vil klare jobben? Kommer nok ikke til med vinkelsliper vil jeg tro. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Tyggen skrev for 8 timer siden: Dremel og metall fres - litt og litt, gjør det pent og med stø hånd. Jeg pleier å bruke den ene hånden som støtte mellom godset og drillen, aluminium er ganske lett å frese men det kan være lett for at fresen lugger så derfor hold godt på verktøyet. Gode tips. Da tenker jeg konklusjonen faller på dette. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
ocvmelbye Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Takk for svar! Fikk filt ned med dremel sin fres for hardt metall. Suksess dette! Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Biltemas roterende filsett med 3 mm skaft er jo utgått (jeg har kjøpt det før), men nå kjøpte jeg et sett på ebay til under halve prisen. Og med 6 mm skaft. Riktignok med kun en fasong, men disse er vesentlig større enn Biltemas. 6,8,10, 12 og 14 mm diameter. Finnes mye annet rimelig også der ute til et par hundrelapper, som de på bilde nr. 2 f.eks. Også med 6 mm skaft. Med 3 mm skaft finnes det jo en masse å velge i, f.eks. samme sett som på Biltema. Redigert 4.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.