larole Startet 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2021 Hei, Jeg har overtatt en båt med en 2009 Cummins MerCruiser 2.8 QSD som bare har gått 320 timer i løpet av 12 år. Dette fører til at "ting" går i stykker ettersom motoren plutselig blir brukt mye mer enn den er vant til. Jeg har: Skiftet diesefilter Vannutskillerfilter Oljefilter Luftfilter Olje Ny sjøvannspumpe Er det noe som slår dere som typisk vil ryke nå som motoren går fra softatilværelse til en mer aktiv livsstil? Slanger og gjennomføringer ser OK ut. Mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Hvorfor skal ting plutselig begynde å ryke bare fordi du har begynt å bruke den? Min motor var gått 49 timer siden 2003 før jeg begynte å bruke den i 2017. Fortsatt ingenting som har gått i stykker enda, bortsett fra dynamo og startmotor på grunn av høy vannstand i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 OK, dette kommer jo fra en teori jeg har kommet med selv, så det er kanskje ikke noe grunn til å være ekstra obs. Takk uansett :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Nei, ser ingen grunn til det. Det er nok større sjanse for at ting går i stykker når den står i ro, men det vil vise seg med en gang enn starter opp. Som for eksempel dynamo som har sluttet å ladde, startmotor som er treg, kjølepumper som har begynt å lekke, turbo som har satt seg. Osv... Er alt i orden, så er alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Sies at en gjennomsnitlig båtmotor går ca. 30 timer i året, så ville ikke vært bekymret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bårdp Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Tror ikke du har så mye å frykte. Kjøpte bruktbåt for et år siden med Volvo D6 350 fra 2008 som kun var kjørt 380t. Jeg har nå på et år kjørt 200t stort sett på mas fart 30 kn 3000 RPM og ikke et eneste problem. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Motorer blir bare glad å få gått mere enn sofaliggende.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
seilfred Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 larole skrev 28 minutter siden: Skiftet diesefilter Vannutskillerfilter Oljefilter Luftfilter Olje Ny sjøvannspumpe bytte kjølevæske hvis den er ferskvannskjølt og har stått lenge? Vet ikke om den er det, men det er de fleste jo.. ellers er det vel bare å fyre opp og se hva som skjer.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Teerex Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 (redigert) Noe av det aller viktigste er nok å sjekke bytte/anoder. Ikke bare de utvendige men også de som er i kjølesystemet. Dvs. i varmeveksler og ladeluftkjøler. Redigert 1.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.