Rømme Startet 31.Mars.2021 Del på Facebook Startet 31.Mars.2021 (redigert) God dag har en gammel glassfiberbåt jeg tenkte å få shinet litt opp. ( nor-dan 18) denne er opprinnelig gul men etter 42 år har det både falmet og er klattet på opp igjennom så planen er rett og slett og bytte farge. Holder på å få av alt bunnstoff nå ( må jo være 4-5 lag virker det som, få fikset alle skader og så kjøre på med epoxyprimer på hele skroget. Kanskje ikke så nødvendig over vannlinjen men i all tid den skal gå fra gul til hvit er det greit den får ett lag all over, og så ha 2-3 lag under vannlinja. For så å bruke Biltema sin Polyuretanlakk. Det blir nok rullet på rett å slett for jeg ikke orker stå i garasjen med lakksprøyte ...hvem type ruller foretrekkes for best resultat? Høres det ut som en grei fremgangsmåte? men hvor grovt papir bruker dere til å matte ned? Redigert 31.Mars.2021 av Rømme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Hva med å heller polere opp fargen som har famlet, og stoffe på nytt under vannlinjen? Er sjelden det blir så fint og varig med maling og rulle... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Kjøttmeis skrev 2 minutter siden: Hva med å heller polere opp fargen som har famlet, og stoffe på nytt under vannlinjen? Er sjelden det blir så fint og varig med maling og rulle... Av ren nysgjerrighet, hva baseres dette på?😊 Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 (redigert) TrikkerN Lønning skrev for 11 timer siden: Av ren nysgjerrighet, hva baseres dette på?😊 Av 3000 lagrede båtannonser på finn.no, tipper jeg ca. 5-7% er malt. 90% av de igjen viser tendenser til flassende maling og/eller generelt dårlig resultat. Så kan man gjøre tidskrevende forarbeid, masse pussing, og kjøpe inn dyre 2-komponent produkter og maleruller som ikke går i oppløsning. Gjorde dette selv i 2014. Ble fint det, og var fortsatt brukbart resultat da jeg solgte i fjor. MEN hadde jeg hatt utgangspunktet som Rømme har lagt ved bilde av, ville jeg tenkt meg om to ganger. Har sett både og på diverse tråder her på forumet. Men varigheten tror jeg uansett er begrenset. Det er min personlige mening. Edit: Jeg må også legge til at jeg syntes det er noe fint med det å holde eldre båter så originale som mulig. Er liksom ikke det samme å passere en With Vital med rødt skrog og flammer, for å sette det på spissen. Redigert 1.April.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Nå har ikke jeg sett båten på kort hold. Hadde nok prøvd å pusse ned overflaten med 1200 papir for så årubbe ned skråget. etter dette hadde jeg polert opp skråget igjen med en grov polish først og gått over til en finere en. Til slitt hadde jeg lagt på et lag med wax for å få opp en fin glans igjen. selv om lakken ser dårlig ut kan den i mange tilfeller bli som ny igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Rømme Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Har vært inne på tanken men i all tid denne båten er flekket på i 40 år og det er godt med riper må det pusses endel og lakkes for å beholde fargen alikevel. Og tenker da jeg like godt kan ta hele båten.... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Rømme skrev 39 minutter siden: Har vært inne på tanken men i all tid denne båten er flekket på i 40 år og det er godt med riper må det pusses endel og lakkes for å beholde fargen alikevel. Og tenker da jeg like godt kan ta hele båten.... Holder med deg i dette. Men om du skal skifte farge på skroget, så husk at riper vil synes veldig fort. Gjorde dette selv på en jolle jeg pusset opp i fjor. Men la først gelcoat, men syntes ikke dette ble jevnt nok / glatt nok. Slipte ned og lakkerte med pu lakk og sprøyte for å spare slipe tid. Ser i ettertid at pu lakken får lett riper, men siden båten min har hvit gelcoat under så går det greit. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Kjøttmeis skrev for 5 timer siden: Av 3000 lagrede båtannonser på finn.no, tipper jeg ca. 5-7% er malt. 90% av de igjen viser tendenser til flassende maling og/eller generelt dårlig resultat. Så kan man gjøre tidskrevende forarbeid, masse pussing, og kjøpe inn dyre 2-komponent produkter og maleruller som ikke går i oppløsning. Gjorde dette selv i 2014. Ble fint det, og var fortsatt brukbart resultat da jeg solgte i fjor. MEN hadde jeg hatt utgangspunktet som Rømme har lagt ved bilde av, ville jeg tenkt meg om to ganger. Har sett både og på diverse tråder her på forumet. Men varigheten tror jeg uansett er begrenset. Det er min personlige mening. Edit: Jeg må også legge til at jeg syntes det er noe fint med det å holde eldre båter så originale som mulig. Er liksom ikke det samme å passere en With Vital med rødt skrog og flammer, for å sette det på spissen. Et godt forarbeid er som med mange andre ting man utfører, en forutsetning for at resultatet skal bli bra. 2k produkter koster ikke allverdens. Jeg har gjort dette på to båter med bra resultat(2K maling). Flere har spurt om de båtene sprøytelakkert. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 hei. I fjor lakkerte jeg min båt som var rimelig oppskrapet og stygg (se bildet av baugen) Båten er en Flipper 640 HT, 1986 modell. Her på baatplassen kom jeg i kontakt med https://www.dycas.no/ og fulgte Maurises anbefalinger og bruksanvisninger for å få et godt resultat. Jeg lakkerte med rulle, under åpen himmel. Resultatet ble så bra at mange i marinaen hvor jeg har båten liggende (Knutvika i Larkollen) nektet å tro at den var lakkert med rulle. Jeg kan anbefale produktene til dycas på det varmeste. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Rømme Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 The Saint skrev for 5 timer siden: Holder med deg i dette. Men om du skal skifte farge på skroget, så husk at riper vil synes veldig fort. Gjorde dette selv på en jolle jeg pusset opp i fjor. Men la først gelcoat, men syntes ikke dette ble jevnt nok / glatt nok. Slipte ned og lakkerte med pu lakk og sprøyte for å spare slipe tid. Ser i ettertid at pu lakken får lett riper, men siden båten min har hvit gelcoat under så går det greit. Tenkte brukt 2 komp lakk fra Biltema og da med hvit epoxyprimer under... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Rømme skrev 7 minutter siden: Tenkte brukt 2 komp lakk fra Biltema og da med hvit epoxyprimer under... Har gjort det samme tidligere. Bruker alltid 2 komponent pu lakk. Grunner alltid med epoxyprimer. Men som sagt, blir tynt lakk sjikt. Så er fort gjort å lage riper igjennom. Da vill du få gule striper. Tror at om du skifter farge så ville nok gelcoat være bedre. Men det er det helt sikkert noen andre her som vet bedre enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Andre her har sett på en seilbåt som er 20 år gammel, kjent/anerkjent produkt, hvor eier har malt skroget. Var å kikket på den båten i dag og selv om bildene på finn.no ser greie ut så ser ikke båten ut "i måneskinn", forferdelig resultat, dessverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mort1 Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 I 1990 rullet jeg en Askeladden 14 under fenderlist med internasjonal 709 Perfection. Resultatet ble greit nok, men ble en anelse med renning. Men malingen henger godt den dag i dag.... Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Det er nok kanskje sånn at vi ønsker mest/best mulig for minst mulig (penger og jobbing). Jeg tror at hvis man ønsker et bra (les: best mulig) resultat så er ingen ting gjort i en rask vending. Ordtaket sier: "Ting tar tid!" Da jeg freshet opp skroget på min 21 foter (alt under fenderlist) ble det veldig mye pussing, sparkling og priming. Før jeg endelig kunne legge på 3 lag med lakk. Men, jeg angrer ikke et sekund på at jeg hadde brukt god tid og jobbet hardt og at båten ikke fikk vannkjenning før 24 juli i fjor. Resultatet ble mega bra. I år står overbygg, alt over fenderlist for tur. Og jeg vet at resultatet blir meget bra, jeg er stolt av båten min, den eldre damen både på fjorden og i marinaen. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Rømme Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 altera mulier skrev 29 minutter siden: Det er nok kanskje sånn at vi ønsker mest/best mulig for minst mulig (penger og jobbing). Jeg tror at hvis man ønsker et bra (les: best mulig) resultat så er ingen ting gjort i en rask vending. Ordtaket sier: "Ting tar tid!" Da jeg freshet opp skroget på min 21 foter (alt under fenderlist) ble det veldig mye pussing, sparkling og priming. Før jeg endelig kunne legge på 3 lag med lakk. Men, jeg angrer ikke et sekund på at jeg hadde brukt god tid og jobbet hardt og at båten ikke fikk vannkjenning før 24 juli i fjor. Resultatet ble mega bra. I år står overbygg, alt over fenderlist for tur. Og jeg vet at resultatet blir meget bra, jeg er stolt av båten min, den eldre damen både på fjorden og i marinaen. Er litt der jeg og. Og siden jeg også har biler som hobby vet jeg hvor nøye man må være for å få ett bra resultat på lakkering så regner ikke med mindre jobb her. Begynte å skrape vegg gammelt bunnstoff ista. Var vel 6-7 lag av diverse men ser og hvor hakkete det har blitt og veldig mange steder helt inn til glassfiberen. Tok og en nærmere inspeksjon over vannlinjen og ser at jeg har noe jobb framover men tenker få pusset båten ute før jeg triller den inn i garasjen når jeg skal begynne med primer og maling for å unngå direkte sollys og vind som ofte drar med seg pollen da nærmeste nabo er en furuskog. Og samme tanken som deg. Skrog under fenderlist Iår. Og over inne til høst/vinter. Få akkurat hengeren med båten inn i garasjen så har muligheter til å jobbe med den vinterhalvåret og. ( fullisolert og varmepumpe ) tenker og jeg kan bruke litt tid å penger på den siden den var så billig. ( kjøpte den for 6 år siden og ga 8000kr med henger og 98 mod evinrude 50hk som snaut var brukt og vært på service hvert eneste år siden den var ny ) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Rømme skrev 1 time siden: Er litt der jeg og. Lykke til - og legg gjerne ut bilder Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.