tom Cognac Startet 1.April.2021 Link til dette innlegget Startet 1.April.2021 (redigert) Jeg har nå begynt å rive kledningen i taket på båten min (se bilder) Båten er en 1986 modell. Jeg er helt novise på dette felt, tror jeg har lest noen tråder her om emnet, men føler meg veldig usikker (vil jo helst gjøre det riktig). Jeg regner med at den "guffa" jeg holder i på 2 av bildene er limrester? Kan jeg bare fjerne dette med stålbørste og evt. white-sprit? Det ser ikke ut som om skrogtrekket er limt direkte på glassfiber. Kan det være noe finer eller noe sånt det er limt på (tips)? Det må ligge noen ledninger til tidligere horn og lanterne i taket her et sted! Kan jeg bare måle ut hvor jeg antar at ledningene går og bruke et huggjern el.lign. for å frigjøre disse (skal ha ny mast med nav.lanterne, topplanterne og horn)? M.h.t. resten av skrogkledningen: Er det ellers bare "røsk og riv" som gjelder (og bruke en stålsparkel der det trengs?) Jeg tar i mot alle råd og tips her (det er mye blått lys i bildene her, det er fordi opplagspreseninga fortsatt er på, og den er blå ) Redigert 1.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Baat_man Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Bruk en multikutter Fein/ eller lignende med glatt blad. Gjør jobben med å fjerne til en lek. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Baat_man skrev for 1 time siden: Bruk en multikutter Fein/ eller lignende med glatt blad. Gjør jobben med å fjerne til en lek. Det var et bra tips, jeg har ikke selv, men jeg har en snill nabo som jeg kan låne av. Takker for tips. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
mrtiger Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 hei, holder på med det samme i en windy 22 fra 79. Her må du bare prøve å pusse og skrape til du kommer til skroget;) Jeg må selv bytte alt av skrogtrekk og lurer på hva jeg skal bruke her, du lurer kanskje på det samme. På skrogveggene sitter det et hvit trekk med 5 mm skumplast på baksiden. Hva kan jeg bytte dette ut med? Har funnet dette, kan det være et alternativ jeg kan bruke samt trådstarter. https://www.westsystem.no/p/9825/skrogtrekk-ekspandert-vinyl-5-eller-15-m Eller har dere bedre alternativer? håper jeg ikke kuppet tråden din, men det virker som vi sitter i samme båt:) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 (redigert) mrtiger skrev 45 minutter siden: håper jeg ikke kuppet tråden din, men det virker som vi sitter i samme båt:) Helt i orden som du sier: sitter vi i samme båt. Mange dyktige båtfolk her som har mengder av forskjellig erfaringer - bra å kunne dele på kunnskapen Greia er at jeg nå river/tar av trekket i taket på hard-top'en. Det har vært montert både mast med nav.lanterne og horn på taket. Når jeg får av trekket (skrogkledning) ser jeg at det er en plate (tre - finer i en eller annen form) sannsynligvis limt til glassfibertaket. Ledninger må altså ligge mellom glassfiberen og treplaten - på ett eller annet vis. Jeg skal få lånt meg et multiverktøy for å skrape av resten av skrogkledningen (altså i taket) og med den også forsøke å sage/gnage hull til gjennomføringene til ledningene (det er en liten lekkasje der, var litt fuktig der i dag) - men så vet jeg ikke mer Skal ha ny mast som jeg holder på å designe i rustfritt. Med plass til nav.lanterne, topp/ankerlanterne og horn. Skrogsidene kommer seinere, men samme operasjon skal gjøres der også Har man båt blir man ikke arbeidsledig. Men som kona sier: det er jo hobbyen din - så da så........ Redigert 1.April.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
X10an Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) altera mulier skrev for 14 timer siden: Det må ligge noen ledninger til tidligere horn og lanterne i taket her et sted! Kan jeg bare måle ut hvor jeg antar at ledningene går og bruke et huggjern el.lign. for å frigjøre disse Hvis du er heldig er ikke den gamle kabelen festet med klammer eller ligger i klem på annen måte, og du kan eventuelt bruke den gamle som trekkesnor for en ny kabel. Dette sjekker du selvfølgelig med å dra litt i begge ender, der den går inn, og der den kommer ut. Jeg har god erfaring med å finne skjulte ledninger med verktøy som dette: https://www.aliexpress.com/item/32850509362.html Den ene boksen sender ut et radiosignal på lederen du leter etter. Så bruker du radiomottakeren på den andre boksen til å søke deg frem for å kartlegge lederens rute. Hadde du bodd i nærheten skulle du fått lånt en slik av meg. Redigert 2.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Dette fikk jeg gjort i dag før helligdagsfreden senket seg over oss og kona sendte meg "stygge" blikk Fikk låne et multiverktøy av svigerfar, det hjalp veldig på å rive av trekket i taket på hard-top'en. Der jeg trodde at trekket var limt på en treplate ser jeg nå at det er en "plate" i glassfiber. Den er delvis transparent så jeg tror jeg skimter muligheter for ledninger til horn og nav.lanterner på mast (2 mørke flekker i glassfiberen, en tett på frontrute og 1. i bakkant av ht'en) Noen som har en quick-fix løsning til å få bort limrester etc? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Skal bruke påskefreden på 1.påskedag til å skru for hånd ut alle skruene til innvendige alu.rammer til vinduene + demontere 2 vindusviskermotorer. Det blir stille jobbing så da kan ikke naboene klage på forstyrrelse av helligdagsfreden Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.