mlauv
The Saint skrev for 9 timer siden:Her er det veldig mange faktorer som spiller inn. Jeg har en Yamaha 9.9 Sport 2018 modell som har fjernet plombe med original propell pr dags dato. 9 1/4 x 9 - J1. Båten min gjør i utgangspunktet nå 23 knop. 24 knop under optimale forhold. (GPS målt). Med meg som veier 105 kg alene i båten. Båten min veier ca 70 kg. Motoren 51 kg. Så total vekt blir da ca 238 kg med full bensintank.
Å komme med noen anbefaling til din båt er svært vanskelig. Det første man må vite er om propellen har noe slipp. Da må man vite hvilke turtall motoren jobber på og hvor stor propell du har nå. Er også greit å vite hva slags båt du har og tyngde.
Personlig så tror jeg ikke en Cleaver propell vil ha noe for seg før man er oppe i 30+ knop. Men mulig jeg tar feil. Trim tabs har jeg lurt på å montere på min for å komme fortere opp i plan. Da kan jeg ha større propell og få høyere fart uten at båten sliter med å komme opp i plan. (Dette er bare min egen teori, ikke målte fakta). Eneste grunn til å jeg vil ha høyere topp fart er at da vil jeg kunne dra av mer på gassen for å spare bensin. Tror også at jeg vil komme i plan med mer last. Båten min går egentlig fort nok.
![]()
orginal propell, 9 1/4x9
med fullgass slepper propellen og ligger opp mot rødlina og «spinner»
cyber 370, usikker på vekt men sikkert 250kg med full tank hvis ikkje meir.
har prøvd med ein stålpropell som var 9 1/4x11 og da klarte eg 25knop, usikker på turtall da eg ikkje har turteller.
har kikka litt på ein 9 1/4x14 - 3 cleaver men vett ikkje hå mykje forskjell det utgjør