
Tyggen
The Saint skrev On 5.4.2021 at 22.21:Her er det veldig mange faktorer som spiller inn. Jeg har en Yamaha 9.9 Sport 2018 modell som har fjernet plombe med original propell pr dags dato. 9 1/4 x 9 - J1. Båten min gjør i utgangspunktet nå 23 knop. 24 knop under optimale forhold. (GPS målt). Med meg som veier 105 kg alene i båten. Båten min veier ca 70 kg. Motoren 51 kg. Så total vekt blir da ca 238 kg med full bensintank.
Å komme med noen anbefaling til din båt er svært vanskelig. Det første man må vite er om propellen har noe slipp. Da må man vite hvilke turtall motoren jobber på og hvor stor propell du har nå. Er også greit å vite hva slags båt du har og tyngde.
Personlig så tror jeg ikke en Cleaver propell vil ha noe for seg før man er oppe i 30+ knop. Men mulig jeg tar feil. Trim tabs har jeg lurt på å montere på min for å komme fortere opp i plan. Da kan jeg ha større propell og få høyere fart uten at båten sliter med å komme opp i plan. (Dette er bare min egen teori, ikke målte fakta). Eneste grunn til å jeg vil ha høyere topp fart er at da vil jeg kunne dra av mer på gassen for å spare bensin. Tror også at jeg vil komme i plan med mer last. Båten min går egentlig fort nok.
![]()
At du får 24 knop med en 9.25/9 propell med bare 6000 omdr. forstår jeg ikke helt, men hva vet jeg.
Jeg ville trodd at 15/20hk og 9.25/10 / 6000 omdr. ville begrense seg til rundt 21 knop på en hvilken som helst båt.
Min båt veier også 65/70 kg og den gjorde vel antagelig rundt 21 knop med 9.3/10(15hk), mye det samme som vesentlig tyngre båter men 0 til full fart på et par sekunder, og ca 23,5 knop med 9,3/11,5 og fremdeles 0 til full fart på et par sekunder. Med konsoll/sete og to fulle 12 literstanker har den gått ned til ca 22,5 knop, jeg har ingen planer om å betale 4000 norske pesetas for en blank propell med 12 i stigning for å prøve å få en knop ekstra.