Framsegl Startet 2.April.2021 Link til dette innlegget Startet 2.April.2021 Hei, en nybegynner her. Jeg har tatt over en folkebåt som skal få nytt bånnstoff. Jeg har noen spørsmål om det, og håper noen har tid til å svare: Må jeg fjerne alt av det gamle bånnstoffet, også det som sitter godt? Jeg har skrapt meg ned til bart tre noen steder, og andre steder tenkte jeg å slipe ned til bart treverk. på jernkjølen sitter det gamle stoffet veldig godt, og jeg er usikker på nytten av å slipe ned dette, og skal jeg da la det være på uten å påføre ny grunning/bånnstoff? Eller skal jeg ha på et lag av det nye? Bør jeg behandle treverket som ligger under vannlinja før jeg påfører bånnstoff? Skal behandle resten av skroget med terpentin, og en blanding av terpentin/linolje med noen dråper tjære. Kunne gjort det samme med treverket under vannlinja. Usikkerheten går i om dette kanskje kan hindre primeren i å feste seg. Om ikke, kunne jeg ha behandla det innenfra? Det er noen sprekker i noen bord og det er noen mellomrom mellom borda/plankene som møter jernkjølen. Se bilder vedlagt. Jeg er usikker på om jeg skal prøve å tette dette med en fugemasse (jeg bruker linoljekitt), eller om det lar seg tette med det nye bånnstoffet. I tillegg er jeg usikker på hvilket bånnstoff jeg skal bruke, byggvarehandelen jeg kjøper fra har bare én grunning/primer med bånnstoff, og jeg lurer på om dette bare egner seg til plastbåt eller også duger til trebåt med jernkjøl.. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Gratulerer med fin båt - de seiler godt de der! skal du fjerne alt gammelt bunnstoff? Her er to hensyn: Fart i sjøen og beskyttelse av skroget. Skroget har levd med det gamle bunnstoffet lenge. Det blir ikke ødelagt av bunnstoffet de neste årene heller. Båten din seiler som den gjør, du kan kanskje vinne et halvt knop med glattere undervannsskrog. Men er det verdt arbeidet? Så Spør du om du skal sette inn undervansskroget med nærende oljer. Jeg er redd for at du vil få dårlig vedheft av det. Kinesisk treolje er vel det som minst setter overflate. Mao ikke gjør det, evt prøv deg litt frem, men vær forsiktig. Så spør du om tetting av sprekker mellom bord og mellom skrog og kjøl. Dette er trolig det mest alvorlige du spør om, for mellom skog og kjøl sitter kjølboltene som holder kjølen fast i båten. Har du kontroll på dem? Hva vet du om tilstanden på dem? Hvis tilstanden er OK, så finn noe tettemiddel (butyl) og klem i vei. De andre sprekkene: Jeg er vant med. bruke farm 80 der de er permanente, og margarin der de vil trutne slik at du fått tett skrog. Så får du sikkert andre råd, men dette var mine. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Framsegl Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Mange takk! Bånnstoffet som sitter på nå sitter ganske løst mange steder. Å få det HELT vekk, det vet jeg ikke, men tenkte meg i det minste ned til der det sitter godt. Får se an arbeidet om jeg tar den helt ut. Det halve knopet er kanskje verdt det en dag? Eller kanskje ikke. Jeg vurderer nå sterkt å sette inn med kaldpresset linolje fra innsiden, og la primeren på bite på ubehandla tre på utsiden. Kjølboltene er jo alvorlig ja. Jeg må nesten høre med forrige båteier om det der. Har sett på nett en kar som sjekker tilstanden på dem på en engelsk folkebåt. Omstendelig prosess, men tryggere. Må sette meg inn i det ja! Butyl herder ikke, er det derfor den egner seg til slikt? (I motsetning til td. Tek7?) Farm80 har jeg fått anbefalt nylig. Jeg må nesten bare satse på de rådene jeg hører gjenta seg nok ganger! :) :) Men jeg er veldig nysgjerrig på evnen til linoljekitt: Det er brukt linoljekitt til å tette skruehullene til spikerne som borda er klinka med. Tror det er kitt i dem i hele skroget. Redigert 3.April.2021 av Framsegl Utydelig språk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framsegl Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Bare oppdaterer eventuelt interesserte på dette med linoljekitt, det har jeg gått bort fra, da det antakelig ikke er holdbart i lengden for fuger mellom borda, ikke sterkt nok, og vil bli sprøtt og hardt og forårsake større sprekker enn de jeg tetter. Så jeg skal satse på gummikitt eller Farm 80 til både fuger og sprekktetting. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Gummikitt brukte vi for. få senkekjølskassene på Oslojolla tett i begynnelsen av 60-tallet. Ikke noe produkt som har etterlatt varige gode minner. Men like viktig som at du smører det på i vår, er det at du følger med på hvordan det har virka til høsten. De store skadene kommer ofte av at folk ikke følger med. Du kan også prøve en IM til Index her på forumet. Han er en av de som virkelig har greie på å holde båt. Prøv også å ta kontakt med noen av dem som er aktive på trebåttråden, også her på BP - dette er tross alt problem som mange har vært borti. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.