Jump to content

Grønn irr på sjøvannsfilter

Captain A

Recommended Posts

På Fairline og Princess er alle sjøvannsventiler, skroggjennomføringer, filtere osv. jordet sammen til de to store skroganodene som sitter under båten. Dvs. at alt har samme potensiale. Flapsene har egen sink siden det ikke benyttes utvendige jordingsforbindelser da disse ikke er vedlikeholdsfrie.

Hadde omtrent like sjøvannsfiltere på min og så aldri tegn til noe slikt de årene jeg hadde båten. Alt burde vært jordet sammen, det er en langt bedre filiosofi selv om det koster litt under installasjonen. Om ikke kan du sette egen sink i filteret, det er vanlig på større SV-filtere.

Brigg skrev for 2 timer siden:

Interessant.

Jeg har bondet bunnventilene ombord. For septikventilen og ventil for toalettspylevann har jeg en 6 mm2 ledning fra sink til den ene ventilen og så en ledning herfra videre til den andre ventilen. Ventilene står ved siden av hverandre så ledningen mellom de er ikke mer enn 20 cm. 

Mener du at jeg med dette kan oppleve at den ene ventilen vill kunne ofre seg til fordel for den andre? Vil ikke potensialforskjellen til sinken «trykke på» med nok elektroner til begge gjennomføringene?

Om skrogjennomføringene hadde vært av forskjellig matriale kunne man vurdert hver sin ledning. Men ikke  nødvendig med bare 20 cm ledning og to like gjennomføringer. Om man søker opp spenningsrekken på forskjellige mettalliske matrialer, så kan man enkelt se hvilke potensial som oppstår mellom forskjellige materialer

Men for å være konkret la oss si at du har 2 rustfrie gjennom føringer den ene aktiv (+ 0,09V) og den andre passiv (- 0,29 V ) og sink ( -0,86V)

Da vil jo sinken levere elektroner til begge gjennomføringene, men samtidig vil også den passive gjennomføringen levere noen få elektroner til den aktive gjennomføringen, som forhåpentligvis blir henter fra sinken igjen. 

Hadde det ikke vært forbindelse mellom skroggjennomføringene, men en leder fra hver av disse direkte til sinken så hadde ikke disse to påvirket hverandre så lenge sinken er aktiv.

Om sinken ikke byttes eller blir inaktiv, da vil den passive skroggjennomføringen bli offeranode for den aktive skroggjennomføringen.

Bonding er absolutt den beste metoden på en plastbåt, men om det faktisk er nødvendig å bonde en skrogjennomføring langt fra propell/røranlegg kan sikkert diskuteres. 

En annen problemstilling er at spenningspotensiale vil også endre seg under drift f.eks en baugpropeller. Her er jo gjerne denne jordet mot motor eller minus på batteri. Når denne går oppstår det jo gjerne etspenningsfall i minuskabelen, gjerne en volt eller 2 da er det kjekt med lokal offeranode på slikt utstyr.

index skrev On 4.4.2021 at 13.36:

Men det betinger at det er kjemi til stede, som at delene er nedsenket i samme medium. Utsiden av sjøvannfilteret står i luft, så bonding vil ikke ha noen påvirkning på korrosjon her.  

Det er heller ikke det jeg hevder. Svaret var i to deler. Den ene delen omhandlet generell oksidasjon. Den andre delen omhandlet bonding. Slik sett, når det gjelder bonding spesifikt, må det foregå en transport av elektroner og ioner. Brytes en av disse forbindelsene, opphører effekten.

Det har heller ikke jeg hevdet. 

På en plastbåt vil det uansett ha noe for seg å legge en leder mellom bondingsystemet og filteret i og med at gjennomføringen vil bli beskyttet. På metallbåter blir alt dette stort sett 'automatisert'. Om man da ikke velger å legge jobb i å isolere komponenter vekk fra systemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...