Jump to content

Raymarine autopilot " finner ikke driver"

Roar Seiler

Recommended Posts

Hei! Helt ny i seilbåt her .... Autopilot Raymarine element 7, p70 funket fint. Helt til jeg måtte kjøpe nytt Navionics kartbrikke( var fjernet fra båten da jeg kjøpte den). Det som skjer med når jeg skal sette på autopilot nå, er at det kommer opp feilkode" mangler driver" og autopilot funker ikke ... Noen som har en grei løsning på dette?   Roar

Redigert av Roar Seiler (see edit history)

Hei, Bitteliten og Swingswong;) 

Nå kan det være jeg virker som «den som ikke skjønner no …» men, men …

Var i båten nå. Plutselig får jeg liv i autopiloten, og motoren på autopiloten (er det forresten den som heter Driver??)  sviver og flytter på roret iht kursen…

Så plutselig vil den ikke mer, og maser om at « ingen driver funnet «, og inne på plotteren står det» pilot- ingen driverenhet oppdaget»

Prøvde å ta ut og sette inn den kontakten som går inn i autopilotenheten  - uten at det ble noen forandring.

Kan det være dårlig kontakt et sted? – ser liksom ikke noen andre forklaringer. Er det kanskje noe med oppsettet i plotteren? Jeg resatte til fabrikkinnstillinger i håp om bedring …, uten hell

Roar Seiler skrev 3 minutter siden:

Kan det være dårlig kontakt et sted? – ser liksom ikke noen andre forklaringer. Er det kanskje noe med oppsettet i plotteren? Jeg resatte til fabrikkinnstillinger i håp om bedring …, uten hell

Det kan det være.

trekk over kontaktene i  ACU boksen  Ta ut og sett inn  igjen sikkingene i systemet.

Hva med å ta "Havneoppsettet" på ny og se om den finner driveren?

Mulig den trenger beskjed om at nye kartet er montert?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hva slags drivenhet har du? Er den rett på rorstammen eller på rattet eller en løs pilot på rorkukulten

om den kommer og går slik ville jeg sett etter dårlig kontakt ett eller annet sted. Jeg hadde nok startet med å se om den får strøm som den skal (finn drivenheten, sjekk koblingene på strømkablene, følg disse og sjekk alle skjøter og kobling til bryter). Drivenheten har separat strøm tilførsel utenfor Raymarine seatalk datanettet, så se etter vanlige elektriske ledninger fra en sikring til drivenheten. 

Om alt det ser ok ut så sjekk datakablene. Det går en fra autopilot computeren til en backbone kabel kobling. 
backbone kabelen din er sort med blå stripe. 

og koblingen du ser etter ser antakelig slik ut

AE84F5EA-E4CA-4EC7-B440-578F41B87254.png

EF5394A0-413E-47C3-A7C7-11F3E3A2EF03.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...