Roar Seiler Startet 2.April.2021 Link til dette innlegget Startet 2.April.2021 (redigert) Hei! Helt ny i seilbåt her .... Autopilot Raymarine element 7, p70 funket fint. Helt til jeg måtte kjøpe nytt Navionics kartbrikke( var fjernet fra båten da jeg kjøpte den). Det som skjer med når jeg skal sette på autopilot nå, er at det kommer opp feilkode" mangler driver" og autopilot funker ikke ... Noen som har en grei løsning på dette? Roar Redigert 2.April.2021 av Roar Seiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Skjønner ikke at dette har noe med kartbrikken å gjøre. Fungerer piloten om du tar ut kartet? kan det være at du har glemt å slå på strøm til autopilot driveren? Det kan være at p70 instrumentet er koblet på samme kurs som plotteren, men driveren drar mye strøm og har ofte egen kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Roar Seiler Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Bitteliten, takk for svar.. Skal sjekke om det er en egen kurs for driveren,,,- er ganske ny i båten, og det kan jo fort være at jeg har glippet på det du skriver... Har nok ikke noe med kartbrikken å gjøre, nei.. Skal teste i morgen takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Displayet får vel strømmen via Seatalk. Sjekk som Bitteliten sier at det er strøm til driveren. Obs. Denne kan også ha sikring inne i enheten. Har den mistet forbindelsen til Seatalk blinker den rødt. Sitér dette innlegget Link to post
Roar Seiler Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Hei, Bitteliten og Swingswong;) Nå kan det være jeg virker som «den som ikke skjønner no …» men, men … Var i båten nå. Plutselig får jeg liv i autopiloten, og motoren på autopiloten (er det forresten den som heter Driver??) sviver og flytter på roret iht kursen… Så plutselig vil den ikke mer, og maser om at « ingen driver funnet «, og inne på plotteren står det» pilot- ingen driverenhet oppdaget» Prøvde å ta ut og sette inn den kontakten som går inn i autopilotenheten - uten at det ble noen forandring. Kan det være dårlig kontakt et sted? – ser liksom ikke noen andre forklaringer. Er det kanskje noe med oppsettet i plotteren? Jeg resatte til fabrikkinnstillinger i håp om bedring …, uten hell Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Roar Seiler skrev 3 minutter siden: Kan det være dårlig kontakt et sted? – ser liksom ikke noen andre forklaringer. Er det kanskje noe med oppsettet i plotteren? Jeg resatte til fabrikkinnstillinger i håp om bedring …, uten hell Det kan det være. trekk over kontaktene i ACU boksen Ta ut og sett inn igjen sikkingene i systemet. Hva med å ta "Havneoppsettet" på ny og se om den finner driveren? Mulig den trenger beskjed om at nye kartet er montert? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Hva slags drivenhet har du? Er den rett på rorstammen eller på rattet eller en løs pilot på rorkukulten om den kommer og går slik ville jeg sett etter dårlig kontakt ett eller annet sted. Jeg hadde nok startet med å se om den får strøm som den skal (finn drivenheten, sjekk koblingene på strømkablene, følg disse og sjekk alle skjøter og kobling til bryter). Drivenheten har separat strøm tilførsel utenfor Raymarine seatalk datanettet, så se etter vanlige elektriske ledninger fra en sikring til drivenheten. Om alt det ser ok ut så sjekk datakablene. Det går en fra autopilot computeren til en backbone kabel kobling. backbone kabelen din er sort med blå stripe. og koblingen du ser etter ser antakelig slik ut Redigert 3.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Ta gjerne bilder av alt, da er det enklere å gi råd om alle datakontakter og strømledninger ser ok ut kan det være du bør kjøre en software oppdatering på systemet du kan sjekke om du har siste versjon her https://www.raymarine.com/service-and-support/software-updates/ Redigert 3.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Bitteliten skrev for 1 time siden: Drivenheten har separat strøm tilførsel Ja den får strøm fra AUC 100 /150 hvis du har det. Som igjen får strømmen slik hvis de har fulgt manualen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roar Seiler Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Takk alle for gode råd. Skal se det kommer flere spørsmål fra meg .... Løsningen var som dere sa, dårlig kontakt et sted. Jeg åpnet opp inn til ev 100 og litt fikling der, så virket alt som før.;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.