Teerex
LAKA skrev 1 time siden:Her er det mye synsing, og da får vel jeg synse litt også. Mercury er nok det hotteste og mest moderne en kan sette bakpå en båt i dag når det kommer til store motorer. Men jeg stoler mer på driftssikkerheten til både Yamaha og Honda enn Mercury. Dessuten tror jeg annenhåndsmarkedet er safere med Yamaha eller Honda på hekken. Det er få som misliker disse motorene eller har skrekkhistorier.
Mercury nyere enn 2006 og over 60 hk er stort sett svært driftssikre motorer. Kjenner ingen skrekkhistorier sånn på sparket. Dvs. snart 15 år med et godt rykte. Men det samme gjelder forsåvidt japsene også, iallefall etter ca 2007. Ingen merker har vel gått helt fri fra svakheter opp igjennom årene, men det meste er heldigvis ikke alvorlige ting.
Har selv en Mercury fra 2014 og kjenner mange som har uproblematiske Mercury-motorer fra rundt 2008 og oppover som har gått ganske mange timer. Så da bør vel annenhåndsverdien være på høyde med de andre vil jeg tro.
Og når utvalget av typer motorer er større (Optimax, 4-takt, Verado kompressor og de nye V6/V8 motorene), og nyprisene stort sett er/var lavere enn konkurrentene så er det mye å velge i. Uansett om man tenker nytt eller brukt.
Men uansett må man først og fremst handle med hjertet, eller var det med hjernen tro?