Jump to content

2x300hk, Mercury eller Yamaha?

Schjell

Recommended Posts

Tyggen skrev Just now:

En ting er helt sikkert: det der ser ikke pent ut.

Bilder med vidvinkel blir sjeldent så pene :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Når man er ferdig med flybrigdelivet og skal ha skjærgårdsjeep igjen, så er jo dette et alternativ..... kjenner jo at jeg gikk litt for lavt i antall fot, men det kan økes... Artig svar Cigaretteprodusenten gir på spørsmålet "hvorfor har dere satt 6 stk bak på båten". Svaret var kort: "fordi det ikke var plass til 7"

Tilbake til trådstarter igjen: Yamaha er vel mer populært å stjele enn Mercury, hvis det har noen betydning for deg. Når jeg ser og hører hvor mange som får motorer stjålet, så kan jo det være noe å tenke på. Med så store motorer som du skal ha, så forsvinner jo ikke motoren sånn helt uten videre, i alle fall ikke når den ligger på vann.

Har for tiden selv Mercury på begge mine båter, men er egentlig Yamaha-tilhenger. En liten epistel om Yamaha:

Jeg hadde en gummibåt på 80 tallet med 9.9 Yamaha (1985), så ble brukt et par sesonger og deretter satt i esken sin sånn ca i 1988 og plassert innerst i far sin kjeller. I fjor dumpet han esken i hagen min og sa den kunne selges. Etter mer enn 30 års lagring, så fikk den ny girolje, ny impeller og så satt på bukk. Den startet umiddelbart - husker ikke nå om det var på første eller på andre draget. Men ærlig talt: 32 års lagring og starter umiddelbart. Det er Yamaha, det!

nordan family 27 skrev for 6 timer siden:

Men ærlig talt: 32 års lagring og starter umiddelbart. Det er Yamaha, det!

Så lenge den får ny bensin (regner med at 32 år gammal bensin funker dårlig) så er jeg ikke så overrasket over at den startet lett. Da formoder jeg at forgasseren ble drenert (eller kjørt tom) før den ble satt bort den gangen :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Sørlandet2 skrev 53 minutter siden:

Kikker en på Finn så syns jeg det ligger mange delemotorer fra Yamaha fra nyere dato. Er det tegn på at den supre kvaliteten på Yamaha fra 80-tallet har endret seg? 

Det er nok et tegn på at Yamaha har vært det mest solgte merket, iallefall i mange områder av landet. 

Og at kvaliteten egentlig ikke er så veldig langt over snittet. Sjøvannskjølte motorer har uansett visse begrensninger i levetid hvis de ikke blir tatt godt vare på.

Og det er jo fortsatt mange motorer som drukner.... 

Redigert av Teerex (see edit history)

evt at "det bare funker<2 så godt at eierne driter i alt av vedlikehold..? :confused:

Er noen riber i kommersiell drift i havna mi. Mange Yamaha V6, ikke den mest spennende motoren men de bare går og går.  En av de litt større båtene hadde Yamaha V8 350 , de har jo hatt sine issues med svinghjul som må byttes.  Ble byttet med Verado 400. Ikke problemfrie de heller ..  Og neste båt de kjøpte fikk innenbords  - som igjen hadde side utfordringer ..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...