Nautic Startet 11.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2003 Jeg vil gjerne sjekke innsprøytnings punkt på min TAMD31A 1987 mod. Har laget en liten holder, uten manometer, til å skru fast i dieselpumpa. Vil bruke manometer med magnet fot Dette for å unngå demontering av intercooler. Denne holderen har en fjærbelastet nåleaksel som skulle treffe "tappen" inne i diesel pumpa. Men den rekker tydligvis ikke helt inn. Jeg har sjekket med speil og lykt for å se inn i pumpa, men med heller dårlig resultat. Noen her som vet hvordan den ser ut inni. Jeg trenger avstanden fra ytterkant av pumpa til ytterkant av "tappen" når den står i posisjon lengst inn. Gjerne også diameteren på denne tappen. Noen som har orginalverktøyet som kan måle litt på denne for meg? Diamerer på aksel og hvor langt ut den kan stikke. Har også prøvd å finne hullet i svinghjulskappa. Har fått vite at dette hullet skal ligge under turboen. Jeg har lett men finner den ikke, kun et nedfreset stort spor i kappen. Regner med at jeg ikke skal slå et hull her. Noen som kan gi meg plungerhøydemålet. Jeg har fått oppgitt to forskjellige. Noen som kan garantere et mål? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2003 Jeg vil gjerne sjekke innsprøytnings punkt på min TAMD31A 1987 mod. Har laget en liten holder, uten manometer, til å skru fast i dieselpumpa. Vil bruke manometer med magnet fot Dette for å unngå demontering av intercooler. Denne holderen har en fjærbelastet nåleaksel som skulle treffe "tappen" inne i diesel pumpa. Men den rekker tydligvis ikke helt inn. Har også prøvd å finne hullet i svinghjulskappa. Har fått vite at dette hullet skal ligge under turboen. Jeg har lett men finner den ikke, kun et nedfreset stort spor i kappen. Regner med at jeg ikke skal slå et hull her. Noen som kan gi meg plungerhøydemålet. Jeg har fått oppgitt to forskjellige. Noen som kan garantere et mål? For det første Nautic, manometere brukes til å måle trykk i gasser og væsker og er uegnet for å justere plungerhøyden på motoren din. Det du trenger er et måleur eller en sk. indikatorklokke. Denne måler lineære mekaniske bevegelser med en nøyaktighet på 1/1000 mm. Akkurat hva du trenger i ditt tilfelle. Til disse måleurene finnes diverse forlengere til spissen. Skru av den som er for kort og erstatt med en lengre. Lengden du trenger måler du deg fram til med et skyvelære. Mål dybden fra utvendig anlegg på pumpa til plungeren når måtoren står omlag 20 grader fra øvre dødpunkt. Hullet i svinghjulskappa finner du som du sier under turboen. Føl deg fram med hånden langs kanten på svinghjulskåpa. I framkant, omlag "kl 9" hvis jeg ikke husker aldeles feil i farta, finner du hullet i bunnen av et forsenket område. Prøv deg fram til hvilken pipe som passer best i hullet med så lite slark som mulig. Benytt fortrinsvis en sk. ekstended pipe. Mål på "Plungerhøyde" for din motor finner du i verkstedhandboka. På min 31A skal den være 1,53 +-0,02mm Forøvrig vil jeg anbefale deg å ta av intercoolerhuset når du skal justere plungerhøyden. Det er rimelig enkelt og det blir mye lettere å komme til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nautic Svart 12.Juni.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2003 Ja jeg vet, det var måleklokke jeg mente. Jeg ser nå i verksted håndboken ang plunger høyde. Finner ikke TAMD 31A Men TAMD 31B. Der er det 2 mål, et på på 1.80mm. Så er det en på 1.60. denne gjelder for CD-utførende. Jeg får først sjekke hva den er idag. Vet du hva turbotrykket skal være for 31A? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Ja jeg vet, det var måleklokke jeg mente. Jeg ser nå i verksted håndboken ang plunger høyde. Finner ikke TAMD 31A Men TAMD 31B. Der er det 2 mål, et på på 1.80mm. Så er det en på 1.60. denne gjelder for CD-utførende. Jeg får først sjekke hva den er idag. Du sitter antagelig med verkstedhåndboken for B-versjon. Den kan du ikke benytte. Ring Penta eller skaff deg riktig versjon. Hvis du har tid til å vente til mandag (det har du antagelig ikke?) skal jeg for sikkerhetsskyld sjekke i boka mi. Hvis jeg ikke husker aldeles feil skal den være 1,53mm. Fant du hullet under turboen forresten? rem Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LarsB Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Hullet i svinghjulet som REM viser til mener jeg er 10 mm, men det sitter på forskjellige plasser hhv om du har en "A" versjon eller "B". Mener at det på A versjonen sitter der som REM henviser til, mens det på B versjonen sitter på motsatt side ved starteren. Du vil se at det sitter en gummiplugg i hullet som du skal sette inn verktøyet. Dersom du har mulighet til det finnes det et originalt verktøy som du forlenger måleuret med slik at du slipper å demontere hverken dyserør eller intercooler. Verktøyet er en hylse som du gjenger inn i dieselpumpen og setter måleuret i enden av, med et stag inne i som måler plungerløftet. hilsen medlem nr. 4 i klubben over fornøyde VP eiere..... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Dersom du har mulighet til det finnes det et originalt verktøy som du forlenger måleuret med slik at du slipper å demontere hverken dyserør eller intercooler. Verktøyet er en hylse som du gjenger inn i dieselpumpen og setter måleuret i enden av, med et stag inne i som måler plungerløftet. hilsen medlem nr. 4 i klubben over fornøyde VP eiere..... Velkommen i klubben LarsB. Nå er vi snart så mange at vi kan arangere både julebord og utflukter.. Min beskrivelse baserer seg på at du ikke sitter med Volvo spesialverktøy, men vanlig handverktøy som mange har i garasjen eller kan kjøpes for en overkommelig pris på Biltema eller lignende. Da må man finne seg i å improvisere en del og kanskje gjøre ting litt mer tungvint enn hva verkstedhåndboken foreskriver. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LarsB Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Skal på ferie om en uke og turen går til sørlandet, så kansje vi 4 kunne arangert et lite treff der ?? Verktøyet jeg henviser til kan kjøpes av hvem som helst (har vanlig VP delenr) og kostet for endel år siden bare en god hundrelapp. Verktøyet er det samme som brukes på de fleste Bosch rotor pumper (i bil og båt) og er vel kansje bare et sånnt "kjekt å ha verktøy" Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Verktøyet jeg henviser til kan kjøpes av hvem som helst (har vanlig VP delenr) og kostet for endel år siden bare en god hundrelapp.Med andre ord for bare lommerusk å regne. Ikke overraskende for oss som er så heldige å ha Volvo Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
LarsB Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Kom igjen Poseidon ........ vet du bobler over av artige svar til denne!! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Kom igjen Poseidon ........ vet du bobler over av artige svar til denne!! Ikke bare Posseidon. Antar at både Lotus og Ingar har spydigheter på gang. Det har forresten vert merkelig stille fra Volvohetserne i det siste. Har vi skræmt dem bort ? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 13.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2003 Med andre ord for bare lommerusk å regne. Ikke overraskende for oss som er så heldige å ha Volvo Hold nå endelig godt greie på medlemsmassen!! Hilsen medlem no 3 Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2003 Til Nautic Sjekket verkstedhandboken i helgen. Plungerhøyden på TAMD31A skal være 1,53+-0,02mm Har du forresten funnet "hullet" i løpet av helgen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.