Jump to content

Analoge givere til nmea 2000 konverter fra Ali Express. Noen som har prøvd?

Bisse

Recommended Posts

Har sett på denne? Er det noen som har prøvd dette? Var billig. Har en plotter som kan vise drivstoffniva, vann etc. Er fristet til å prøve? 

NOK 146.78  

19% Off | CX5003 NMEA 2000 converter /N2K Converter CX5001 NMEA2000 converters  Up to 18 sensors can be collected
https://a.aliexpress.com/_mLjyIxv

663BD3DE-49D0-4663-8FA3-1711266C8E6D.jpeg

Redigert av Bisse (see edit history)

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Jeg er litt skeptisk til å gjøre endringer på det elektriske systemet på en motor, der ting virker som det skal

- På nyere motorer er gjerne dette hermetisk lukket ved hjelp av pakninger

- Enhver åpen elektrisk kontakt har en eller fjærklemme som presser kontaktflatene sammen. Kontaktpunktet er ofte ren, mens resten av kontaktflatene er korrodert. Endres sammenstillingen kan dette gi dårlig elektrisk kontakt.

- Husk at mange elektriske kabelsko for bruk på motorer er av en bedre kvalitet en du kjøper på Biltema med tanke på temperaturvariasjonene som er på en motor

Ofte vil ting virke bra første sommer, men over tid kan saltholdig luft som kondenserer gi dårlige forbindelser over tid. Men for all del, har man kunnskapsgrunnlag rett utstyr så er ikke dette et problem. 

• 1 måned senere...

Jeg har prøvd, og det virket på tamd41 installasjon. Ulempen er at du ikke kan benytte eksisterende instrumentering samtidig med CX5003. Har ikke full instrumentering  på styreposisjon 2, tanken er å få opp sentral instrumentering som temp, oljetrykk på nmea nettverket og plotter.

Amanda-Oslo skrev 39 minutter siden:

Jeg har prøvd, og det virket på tamd41 installasjon. Ulempen er at du ikke kan benytte eksisterende instrumentering samtidig med CX5003. Har ikke full instrumentering  på styreposisjon 2, tanken er å få opp sentral instrumentering som temp, oljetrykk på nmea nettverket og plotter.

Hvorfor kan du ikke bruke eksisterende instrumentering?

Om en kobler seg inn på ledningen til feks tankmåler. Så vil jo signal gå til både gammelt instrument å nye kina dingsen. Samme med temp/trykk/turtall. Så hva er grunnen for at dette ikke vil fungere?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 8 måneder senere...
Amanda-Oslo skrev On 7.5.2021 at 11.18:

Hei. Løfter denne igjen. Jeg holder på å installere dette. Hvordan koblet du rpm til cx boksen? Og hvordan satte du sipswitchene?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...