Grand Banks jr Startet 3.April.2021 Link til dette innlegget Startet 3.April.2021 En kamerat kjøpte seg en brukt Yamaha 9,9 hk 4-takter som er tunet opp til ca 20 hk. Er visst bygget om, og jeg vet ikke hva som er byttet i motor for å få det til. Uansett, den starter lett, og sviver jevnt og fint på tomgang og ruser raskt og fint i fri. Selger skal også ha testet motor før overtakelse, og i følge selger fungerte da motor som den skulle. Det er også helt greit å ta båten (14") ut av båsen, og motoren sviver helt fint også når man dytter litt på. (Altså før man begynner å ta båten opp i plan. ) Men hvis jeg gasser for raskt så klarer ikke motoren å øke turtallet noe mer, og fusker. Holder seg da bare i rask skrogfart. Hvis jeg da tar gassen litt tilbake og gir på litt og litt så klarer motoren å øke turtallet, og til slutt kan vi ligge i god plan med 2 voksne personer ombord. Kan da ligge slik lenge, og bare litt fusking innimellom, men ikke nok til at den faller ut av plan. Bare merkes litt. Ved da å ta den ut av plan og ned i skrogfart så må man være veldig tålmodig for å få den i plan igjen. Jeg tenkte først tett filter eller vann i bensinen/ gammel bensin. (Og tanken hadde åpen lufting. ) Men bensinen ble kjøpt ny for to dager siden. Tanken var tom da den ble fylt. Jeg kan ikke se spor av vann i tanken. Vi byttet bensinfilter i motoren for å eliminere filterproblem og evt vann i filter. Det er selvsagt ren bensin og ikke oljeblandet. Kan det være vann i forgasser som ligger der også etter at vi har kjørt 10 minutter i plan? Finnes det evt noen måte å drenere den på? (Vi forsøker nå å få lånt en annen Yamaha tank for å utelukke problemer med tank/ slange. ) Andre innspill? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Wr3cker Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Vist det er vann eller annet rusk i forgasseren så kan det ofte føre til at den fusker ved belastning. Det som ofte skjer er at tomgangsdyse er ren, men hoveddyse har noe rusk eller vanndråpe som hindrer motoren og få nok bensin. Jeg ville tatt ut forgasseren, tatt av bunnkaret og rengjort. Ta ut dysene for å sjekke om det sitter noe rusk i dem. Det er av og til en dreneringsskrue i bunnkaret, men etter min erfaring så er det best og få rengjort det skikkelig. Er det KUN vann, så kan det holde og kun drenere forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Snafu3000 Svart 19.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2022 (redigert) Hei fant du ut av problemet? Opplever desverre noe av det samme selv... Redigert 19.Mars.2022 av Snafu3000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2022 @Snafu3000 Om du beskriver hva du har, nøyaktig hva du opplever og hva du har gjort, så skal du få hjelp helt til den går pent igjen. Start med motorkode. Ikke hopp over ting fordi du selv ikke ser relevansen. Når gikk motoren pent sist og hva har skjedd siden den gikk pent... Sitér dette innlegget Link to post
Snafu3000 Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 @dieselfan Det hadde vært perfekt? Jeg løy litt i det jeg skrev over, hvor jeg ikke eier motoren enda men vurderer å kjøpe en med lignende problemer. Det er en yamaha 9.9 ombygd (15) 2015 mod Eiern forklarer i annonsen at den skal gå fint helt frem til fult gasspådrag, hvor den da kan begynne å fuske. Dette skulle tydeligvis ikke skje hver gang, og ikke før den er varm. Når den fusker lugger den som om den skal dø ut men kommer tilbake igjen og fortsetter sånn til man slakker av litt. Slakker han ned på gassen bare litt så fungerer den fint igjen. Han fortalte at det virker som om den delvis bare tenner på en plugg når dette skjer. Hittil har eiern byttet tennplugg og blåst gjennom forgassern med trykkluft. Mulighet for at dette er et elektrisk problem, i form av en ødelagt tennspole? Setter veldig pris på svar? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 Du skal iallefall få ett råd heilt gratis både for dette tilfellet og alle andre tilfeller rundt om. Kjøp ALDRI rep.objekter uten inngående kunnskap om gjeldende objekt. Det ender aldri lykkelig for noen. Det er alltid samme historien, selger sier det er bare en bagatell (men får det sjølvsagt ikkje fikset før salg.) Kjøper: Javel det høres ut som en god deal!?? men betaler likevel alt for mykje. Realiteten melder seg: lolz sorry not sorry. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 @Snafu3000 du fikk et veldig godt råd av @Cerberus les det flere ganger og tenk deg godt om. Av meg fikk du et tilbud om hjelp til den gikk pent men det var med forbehold om svar på et par punkter, det gikk ikke så bra.... så jeg finner på noe annet - Ingen motorkode - Feil typebetegnelse (dette er grunnleggende og du bør lære deg det om du feks skal bestille deler, eller kommunisere med andre enn snåsamannen...) Sitér dette innlegget Link to post
Snafu3000 Svart 20.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2022 @Cerberus Takk for godt tips, skal revurdere kjøpet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.