Jump to content

Yamaha 4-takter 9,9 - ca 2018 - fusker i fart (vil ikke opp plan)

Grand Banks jr

Recommended Posts

En kamerat kjøpte seg en brukt Yamaha 9,9 hk 4-takter som er tunet opp til ca 20 hk. Er visst bygget om,  og jeg vet ikke hva som er byttet i motor for å få det til. Uansett, den starter lett, og sviver jevnt og fint på tomgang og ruser raskt og fint i fri.  Selger skal også ha testet motor før overtakelse, og i følge selger fungerte da motor som den skulle.

Det er også helt greit å ta båten (14") ut av båsen, og motoren sviver helt fint også når man dytter litt på. (Altså før man begynner å ta båten opp i plan. ) Men hvis jeg gasser for raskt så klarer ikke motoren å øke turtallet noe mer, og fusker. Holder seg da bare i rask skrogfart. 

Hvis jeg da tar gassen litt tilbake og gir på litt og litt så klarer motoren å øke turtallet, og til slutt kan vi ligge i god plan med 2 voksne personer ombord. Kan da ligge slik lenge, og bare litt fusking innimellom, men ikke nok til at den faller ut av plan. Bare merkes litt.

Ved da å ta den ut av plan og ned i skrogfart så må man være veldig tålmodig for å få den i plan igjen. 

Jeg tenkte først tett filter eller vann i bensinen/ gammel bensin. (Og tanken hadde åpen lufting. ) Men bensinen ble kjøpt ny for to dager siden. Tanken var tom da den ble fylt. Jeg kan ikke se spor av vann i tanken. Vi byttet bensinfilter i motoren for å eliminere filterproblem og evt vann i filter. Det er selvsagt ren bensin og ikke oljeblandet.

Kan det være vann i forgasser som ligger der også etter at vi har kjørt 10 minutter i plan? Finnes det evt noen måte å drenere den på?

(Vi forsøker nå å få lånt en annen Yamaha tank for å utelukke problemer med tank/ slange. ) 

Andre innspill?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vist det er vann eller annet rusk i forgasseren så kan det ofte føre til at den fusker ved belastning.  Det som ofte skjer er at tomgangsdyse er ren, men hoveddyse har noe rusk eller vanndråpe som hindrer motoren og få nok bensin.   Jeg ville tatt ut forgasseren, tatt av bunnkaret og rengjort. Ta ut dysene for å sjekke om det sitter  noe rusk i dem. 

Det er av og til en dreneringsskrue i bunnkaret, men etter min erfaring så er det best og få rengjort det skikkelig. Er det KUN  vann, så kan det holde og kun drenere forgasseren. 

• 11 måneder senere...

@dieselfan Det hadde vært perfekt? Jeg løy litt i det jeg skrev over, hvor jeg ikke eier motoren enda men vurderer å kjøpe en med lignende problemer. 

Det er en yamaha 9.9 ombygd (15) 2015 mod

Eiern forklarer i annonsen at den skal gå fint helt frem til fult gasspådrag, hvor den da kan begynne å fuske. Dette skulle tydeligvis ikke skje hver gang, og ikke før den er varm. Når den fusker lugger den som om den skal dø ut men kommer tilbake igjen og fortsetter sånn til man slakker av litt. Slakker han ned på gassen bare litt så fungerer den fint igjen. Han fortalte at det virker som om den delvis bare tenner på en plugg når dette skjer.

Hittil har eiern byttet tennplugg og blåst gjennom forgassern med trykkluft. Mulighet for at dette er et elektrisk problem, i form av en ødelagt tennspole? 

Setter veldig pris på svar?

Du skal iallefall få ett råd heilt gratis både for dette tilfellet og alle andre tilfeller rundt om. Kjøp ALDRI rep.objekter uten inngående kunnskap om gjeldende objekt. Det ender aldri lykkelig for noen.  Det er alltid samme historien, selger sier det er bare en bagatell (men får det sjølvsagt ikkje fikset før salg.) Kjøper: Javel det høres ut som en god deal!?? men betaler likevel alt for mykje.  Realiteten melder seg: lolz sorry not sorry.  

@Snafu3000 du fikk et veldig godt råd av @Cerberus les det flere ganger og tenk deg godt om.
Av meg fikk du et tilbud om hjelp til den gikk pent men det var med forbehold om svar på et par punkter, det gikk ikke så bra.... så jeg finner på noe annet

- Ingen motorkode

- Feil typebetegnelse (dette er grunnleggende og du bør lære deg det om du feks skal bestille deler, eller kommunisere med andre enn snåsamannen...)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...