Jump to content

Noen med Ice som har kjøpt ekstra båtantenne fra dem?

Pequod

Recommended Posts

Jeg har jo hatt Ice-router om bord i båten i flere år, og det har fungert fint. Men ser at Ice også selger ekstra antenner til båt for å gjøre mottakelsen enda bedre.

Er det noen som har kjøpt slike og har erfaringer?

De anbefaler at man kjøper to for best resultat, men de koster jo 1990,- per stk., så hvis det ikke er en betydelig forskjell, så er jeg skeptisk...

Redigert av Pequod (see edit history)

Har god erfaring med  denne som sikkert er maken,  da det var samme firma i fore århundre.

https://www.net1.se/produkter/tillbehor/rundstralande-antenn/

Hvem har sagt at du skal ha to det er bare/Var en inngang til ekstern antenne (merket)

Jo høyere jo bedre har min i masta, det følger med 10 m ledning,

det er bare 20min i 7k uten dekning over til Sverige.

mener å ha lest at en ikke skal ha lengre ledning enn nødvendig?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kanskje litt på sida dette, sidan eg ikkje har erfaring med Ice. Men hvis du er interessert i å sjekke ut andre alternativer så vil eg anbefale Telenor Next. Mobilabonnement med uendelig data til 549,- pr mnd. Ein deler då nettet frå telefonen med alle enheter om bord. Eg testa dette ut i påsken og det fungerer suverent. Fantastisk dekning (vanlig Telenor mobilnett) og det kreves ingen ekstrautstyr, og det er ingen bindingstid. Har ein behov for å gjere wifien uavhengig av telefonen kan ein kjøpe ein trådløs router og bestille tvilling-sim. Eg opplever denne løysinga som både betre og rimeligere enn Ice, som eg også vurderte. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Roger jo skrev 9 minutter siden:

Har god erfaring med  denne som sikkert er maken,  da det var samme firma i fore århundre.

https://www.net1.se/produkter/tillbehor/rundstralande-antenn/

Hvem har sagt at du skal ha to det er bare/Var en inngang til ekstern antenne (merket)

Jo høyere jo bedre har min i masta, det følger med 10 m ledning,

det er bare 20min i 7k uten dekning over til Sverige.

mener å ha lest at en ikke skal ha lengre ledning enn nødvendig?

Det er Ice selv som anbefaler det. 

Erfaringen min er jo at den vanlige routeren fungerer bra der jeg har vært, men siden jeg skal ut på nye jaktmarker i sommer lurte jeg litt på det. Er jo viktig for jobben (og meg) at jeg ikke får problemer med dekningen.

Vestlandssong skrev 9 minutter siden:

Kanskje litt på sida dette, sidan eg ikkje har erfaring med Ice. Men hvis du er interessert i å sjekke ut andre alternativer så vil eg anbefale Telenor Next. Mobilabonnement med uendelig data til 549,- pr mnd. Ein deler då nettet frå telefonen med alle enheter om bord. Eg testa dette ut i påsken og det fungerer suverent. Fantastisk dekning (vanlig Telenor mobilnett) og det kreves ingen ekstrautstyr, og det er ingen bindingstid. Har ein behov for å gjere wifien uavhengig av telefonen kan ein kjøpe ein trådløs router og bestille tvilling-sim. Eg opplever denne løysinga som både betre og rimeligere enn Ice, som eg også vurderte. 

Har god erfaringer med Ice foreløpig - og får utgiftene dekket av jobben - så slikt sett går det greit. Har også Telenor på jobbtelefonen, men foretrekker å kjøre separat siden jeg bruker Ice når jeg har gjemmekontor i båten.

Vestlandssong skrev 27 minutter siden:

Er også min erfaring...

Jeg gikk fra Telenor til Ice forrige sesong... det var skuffende greier...går tilbake til Telenor igjen i år...

Mulig det er lokale forskjeller...men på den yttre kysten på Vestlandet var det stor forskjell på de to...

Vestlandssong skrev 43 minutter siden:

Eg opplever denne løysinga som både betre og rimeligere enn Ice, som eg også vurderte. 

Billigere er jeg ikke enig i. 

Jeg har ICE og deler via telfonen som du foreslår. Har grunnabonnement til 299 og betaler 100 kr ekstra for data frihet og har da ikke ubegrenset, men 1000 GB pr mnd. Fungerer stort sett utmerket og er billigere.

Dekning er jo et evig tema om hvem som er best.

Når det gjelder ekstra antenne som Pequod spør om ville jeg testet med routeren i første omgang. 

Den har mye bedre antenner enn en mobiltelefon og når det stort sett fungerer bra bare med mobil vil nok routerens antenner gjøre det enda bedre og stabilt uten ekstra antenne. Fungerer det ikke opptimalt sender de jo ut i løpet av noen dager så da ville jeg testet først.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 1 time siden:

Billigere er jeg ikke enig i. 

Jeg har ICE og deler via telfonen som du foreslår. Har grunnabonnement til 299 og betaler 100 kr ekstra for data frihet og har da ikke ubegrenset, men 1000 GB pr mnd. Fungerer stort sett utmerket og er billigere.

Dekning er jo et evig tema om hvem som er best. 

Godt poeng. Bruker du ICE mobilabonnement og deler dette i staden for å abbonere på mobilt bredbånd (i tillegg til mobil abb) blir det nok litt billegare, gitt at du for det meste heldt deg innafor ICE sitt dekningsområde og er nøgd med Telia mobilnett. :-) 

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Godt poeng. Bruker du ICE mobilabonnement og deler dette i staden for å abbonere på mobilt bredbånd (i tillegg til mobil abb) blir det nok litt billegare, gitt at du for det meste heldt deg innafor ICE sitt dekningsområde og er nøgd med Telia mobilnett. :-)

Ja, der har du et godt poeng. Må være innafor ICEsitt eget nett, men det har gått bra til nå. Et annet poeng er jo at det kun virker i Norge, så skal vi nedover svenskekysten må jeg eventuelt kjøpe en ekstra datakvote til den turen. Men ellers er det sjelden jeg bruker noe av den ordinære datakvota.

Har testet det i båtsesongen i fjor og nå siden nyttår nå på hytta hver helg og nå hele påsken. Streamer t-we og kan samtidig være på med to andre enheter uten problemer. Så hadde jeg ikke vært avhengig av fast bredbånd hjemme tror jeg jammen jeg hadde brukt det til alt. 

Hilsen

Lurvetass

Jeg hadde Ice sin router med eksten antenne (450 nettet) i noen år, men opplevde veldig mange steder med dårlig/ingen dekning på vestlandet. 
Nå benytter jeg Ice mobilabb med et ekstra datasim i router ( dette p.g.a. at jeg må en kablet forbindelse til en Telldus enhet) 

Dette har god stabilitet alle steder. Det som er viktig er å sette på roaming på routeren. Da benytter den Telia nettet hvis ikke Ice-nettet er tilgjengelig. Det jeg ikke visste var at opsjonen med å betale kr. 99,- for 1000 gb ikke funker på datasim kortet.

Redigert av dacapo (see edit history)
dacapo skrev for 17 timer siden:

eg hadde Ice sin router med eksten antenne (450 nettet) i noen år, men opplevde veldig mange steder med dårlig/ingen dekning på vestlandet. 
Nå benytter jeg Ice mobilabb med et ekstra datasim i router ( dette p.g.a. at jeg må en kablet forbindelse til en Telldus enhet) 

Hadde fin dekning  kysten opp til Bergen i fjor  har bare 450 nett. det er vel blitt flere master siden de reklamerer med god dekning til sjøs.

I dag er vel ICE mye mer enn 450 nett

Det er vel derfor antennene er blitt så dyre.

dacapo skrev for 18 timer siden:

Jeg hadde Ice sin router med eksten antenne (450 nettet) i noen år, men opplevde veldig mange steder med dårlig/ingen dekning på vestlandet. 

Dette har god stabilitet alle steder. Det som er viktig er å sette på roaming på routeren. Da benytter den Telia nettet hvis ikke Ice-nettet er tilgjengelig. Det jeg ikke visste var at opsjonen med å betale kr. 99,- for 1000 gb ikke funker på datasim kortet.

Er det nokon som veit grunnen til at den innebygde antenna på telefoner er god nok til å få inn 4G uten nokon form for ekstrautstyr, mens mobilt bredbånd tydeligvis fungerer best med eksterne antenner? Er det ikkje det same nettet? Syns det lukter litt sleip salgstaktikk av at routerene til ICE er så dårlige at dei må komplimenteres med eksterne antenner til 2000 kr stykket (og dei anbefaler til og med to, i følge Pequod! ) For samme pris kan ein jo kjøpe seg ein ny mobiltelefon med antenne og abonnement inkludert. ?

Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

men det er rett å velge den som leverer best dekning uavhengig av teknologi...og også skrive om det her...

Der er vi enige , en må finne ut hva som er best  der en ferdes,

For meg er det greit å ha dekning  i 8 timer over til Sverige derfor Net1.se. 450net

Roger jo skrev 18 minutter siden:

Der er vi enige , en må finne ut hva som er best  der en ferdes,

For meg er det greit å ha dekning  i 8 timer over til Sverige derfor Net1.se. 450net

Helt enig..?

Som jeg har skrevet lengre oppe, så tror jeg det er store geografiske forskjeller...

Det er først og fremst nord for Bergen og øyene lengst vest dette er et problem...

Der merket jeg stor forskjell på de to når vi lå på samme " posisjon" ...

I urbane strøk tror jeg alle " leverer"...

Pequod skrev On 5.4.2021 at 8.17:

De anbefaler at man kjøper to for best resultat, men de koster jo 1990,- per stk., så hvis det ikke er en betydelig forskjell, så er jeg skeptisk...

De muligens rett leste at de nye ruterene dekker dette.

""Vi kommer fortløpende til å utvide med enda mer 800/900/1800 MHz-frekvenser der det trengs, i tillegg til 450 MHz-frekvensen. ""

Redigert av Roger jo (see edit history)

Hva med å bruke de antennene du har med en skjøte kabel ?

Det finnes flere kabler for mobil telefon som kanskje passer.

Kontakten er vanligvis av skru type SMA. Om det er det på den routeren så kan kanskje

denne fra Ali passe. Skru av antennen og monter den på holderen som du fester ute.

Magnetic Antenna Mount Base with SMA 3m Cable for Vehicle Truck RV Mobile Cell Phone Signal Booster Cellular Amplifier Ham Radio|Aerials|

Eksempel på SMA kontakt:

3G 4G antenna 4G LTE patch antenna 4G router antenna with CRC9 connector with 3m cable TS9 SMA male for Huawei router USB modem|4g antenna|4g router antenna3g 4g antenna - AliExpress

Og her er en ekstern antenne for Huawei, kanskje vil fungere:

3G 4G LTE Antenna TS9 CRC9 SMA Connector 4G LTE Router External Antenna For Huawei 3G 4G LTE Router Modem 2M Cable|Communications Antennas| - AliExpress

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ida Marie III skrev for 23 timer siden:

Det er operatøren som feiler...ikke routeren...

dacapo skrev On 5.4.2021 at 14.31:

Nå benytter jeg Ice mobilabb med et ekstra datasim i router

Roger jo skrev for 23 timer siden:

Er det rett å sammenligne 450 nett med  3-4 G 

Er ikkje 4G-nettet som Ice mobil bruker det samme nettet (Ice+) som Ice mobilt bredbånd bruker, sidan den eine treng ekstern antenne og den andre ikkje? Kva er i sofall forskjellen? 

Vestlandssong skrev 24 minutter siden:

Er ikkje 4G-nettet som Ice mobil bruker det samme nettet (Ice+) som Ice mobilt bredbånd bruker, sidan den eine treng ekstern antenne og den andre ikkje? Kva er i sofall forskjellen? 

Jeg vet bare at jeg har ruter til 450 MHz  ( Svensk)   Blir bedre med en 450 antenne og leser at ruteren til ICE bruker  450, 700, 800 og 900 MHz. og sier at de trenger to antenner. mulig de har rett i det.

og leste dette

– Vi ble raskt en tøff utfordrer til de etablerte og det er en rolle vi skal både videreføre og forsterke. Siden 2015 har vi derimot vært en fullverdig mobiloperatør og bygger ut et helt nytt 4G-mobilnett, som også klargjøres for 5G. Med eget mobilnett produserer vi datatrafikken selv, og det er nettopp det som gir oss muskler til å være tøffe utfordrere, uttaler Ice-sjefen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...