Jump to content

Problemer med det elektriske anlegget

Nysgjerrigper

Recommended Posts

Hei! Sesongen har startet med problemer med det elektriske anlegget. Voltmeteret i styreposisjon viser kun 12.5V selv med motoren i gang. Startbatteriet ble fulladet før første båttur, men selv etter flere starter viser det fortsatt 12.5V. Dette ble bekreftet av målinger på batteriet med multimeter. Før jeg eventuelt prøver å få tak i mekaniker, tenkte jeg å spørre folk her om dere kan gi noen tips.

Jeg vet at jeg "syndet" i fjor sensommer etter å ha skiftet kabler fra Wallas 90 kokeplate, hadde ikke passende kabelsko og festet derfor pluss til skilledioden, dvs. utgangen som fører til forbruksbatteriene. Når starter og dynamo ikke brukes, er det sikkert ok, men det kan hende at jeg startet motoren en gang (eller to?) for å sikre at kokeplata fikk strøm nok.
Kanskje bare skillereleet er defekt? Kan det sjekkes? Det er enkelt å skifte i båten min. Kan jeg kjøpe den som Biltema har (art. 25-219)?  (Bare få igjen på lager i Tønsberg.)
Det er vanskelig å komme til dynamoen som bildene viser, da må motordeler først fjernes. Hvis dynamo eller og regulator må skiftes, vet dere om en av de mange dynamoer hos Biltema kan brukes? Jeg vet at jeg har 60A dynamo, 14V. men dessverre ingen annen info i brukerhåndboka fra Marex. Båten (280 Holiday) ble bygget høsten 2001. Er det aktuelt kun å skifte regulator? Eller vil den ikke passe til dynamoen?

Jeg ser av og til en annen feil på anlegget: Alle viserne på dashbordet viser da bare ca. halv verdi, får liksom ikke nok strøm. Aner ikke hvorfor dette kan skje.

Har solcelleanlegg og Steca regulator. Koblet til etter bruksanvisning. Ble kjøpt allerede 2013. Jeg liker ikke at jeg aldri måler lavere enn 14.2V. Spenningen burde falle til 13.9V når forbruksbatteriene er fulle. Vet dere mer om dette?

IMG_20210405_130643_287.jpg

IMG_20210405_131614_018.jpg

IMG_20210405_131630_750.jpg

IMG_20210405_131902_086.jpg

IMG_20210405_131949_314.jpg

Det var en rar måte å måle på ,du har kun  +strøm på skilledioden.den tar heller ikke skade av din wallaskobling.voltreelet bra Biltema er ikke min favoritt etter bytting av flere stykker.Fra din forklaring lader ikke dynamo kan være så enkelt som dårlig kontakt for eks.instrumentfeilen din tyder på dårlig jording siden alle instrumenter er påvirket .send meg en PM hvis du vil ha mere veiledning i feilsøkingen.

Jeg vet bare at senseledningen er godt skrudd fast. Tror ikke den er skadet. Jeg har allerede med fulladet startbatteri vært på to dagsturer. Voltmeteret ved styreposisjon viste 12.5V konstant. I fjor sommer husker jeg at det var både av og på, noen ganger 14.2V, andre ganger bare 12.5V. Jeg reagerte ikke på det.

Nysgjerrigper skrev for 2 timer siden:

Har ikke ladelampe.

Akkurat det kan vel faktisk være årsaken, dvs gåen ladelampe = ikke strøm til feltviklinger. Blaffene med ladespenning du har sett tidligere kan skyldes at dynamo selvmagnetiserer og starter innimellom ved høyere turtall feks. Om du har originalt VP panel så skal du vel ha ladelampe som @husky dane 85 sier. Om den ikke lyser opp når tenning slås på kan du begynne der.

• 4 uker senere...

Dette endte opp med ny dynamo, men det kan nok hende at jeg kunne sluppet rimeligere unna slik Fantino beskriver. Det er jo kjekt å få 100A dynamo istedenfor 60A. Det hjelper nå vi (en sjelden gang) er på lengre tur. Siden jeg har BM NASA1 batterimonitor så kan jeg holde øye med ladingen til enhver tid og da skifte 70A skillerele først hvis nødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...