Nysgjerrigper Startet 5.April.2021 Link til dette innlegget Startet 5.April.2021 Hei! Sesongen har startet med problemer med det elektriske anlegget. Voltmeteret i styreposisjon viser kun 12.5V selv med motoren i gang. Startbatteriet ble fulladet før første båttur, men selv etter flere starter viser det fortsatt 12.5V. Dette ble bekreftet av målinger på batteriet med multimeter. Før jeg eventuelt prøver å få tak i mekaniker, tenkte jeg å spørre folk her om dere kan gi noen tips. Jeg vet at jeg "syndet" i fjor sensommer etter å ha skiftet kabler fra Wallas 90 kokeplate, hadde ikke passende kabelsko og festet derfor pluss til skilledioden, dvs. utgangen som fører til forbruksbatteriene. Når starter og dynamo ikke brukes, er det sikkert ok, men det kan hende at jeg startet motoren en gang (eller to?) for å sikre at kokeplata fikk strøm nok. Kanskje bare skillereleet er defekt? Kan det sjekkes? Det er enkelt å skifte i båten min. Kan jeg kjøpe den som Biltema har (art. 25-219)? (Bare få igjen på lager i Tønsberg.) Det er vanskelig å komme til dynamoen som bildene viser, da må motordeler først fjernes. Hvis dynamo eller og regulator må skiftes, vet dere om en av de mange dynamoer hos Biltema kan brukes? Jeg vet at jeg har 60A dynamo, 14V. men dessverre ingen annen info i brukerhåndboka fra Marex. Båten (280 Holiday) ble bygget høsten 2001. Er det aktuelt kun å skifte regulator? Eller vil den ikke passe til dynamoen? Jeg ser av og til en annen feil på anlegget: Alle viserne på dashbordet viser da bare ca. halv verdi, får liksom ikke nok strøm. Aner ikke hvorfor dette kan skje. Har solcelleanlegg og Steca regulator. Koblet til etter bruksanvisning. Ble kjøpt allerede 2013. Jeg liker ikke at jeg aldri måler lavere enn 14.2V. Spenningen burde falle til 13.9V når forbruksbatteriene er fulle. Vet dere mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Glemte å nevne at motoren er VP TAMD31P. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Få på litt turtall og mål rett på dynamo. Kan være en gåen dynamo. Skal vise over 14v. Mål på begge sider av skillediode for å sjekke om diode er død. Viser diode mer enn 14v på den ene siden og ikke den andre er nok diode død. Evt. En sikring? Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Ja, måling ved skillerele høres fornuftig ut. Jeg målte vel bare med pluss på inngang og minus på utgang, ca. 1.5V. Dynamo får komme i neste omgang, vanskelig å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Det var en rar måte å måle på ,du har kun +strøm på skilledioden.den tar heller ikke skade av din wallaskobling.voltreelet bra Biltema er ikke min favoritt etter bytting av flere stykker.Fra din forklaring lader ikke dynamo kan være så enkelt som dårlig kontakt for eks.instrumentfeilen din tyder på dårlig jording siden alle instrumenter er påvirket .send meg en PM hvis du vil ha mere veiledning i feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Er det kontakt i den gule senseledningen. Ser at du har korrosjon på vifta til dynamo. Kan det ha kommet vann inn i denne slik at det er irr på kommutatoren? Du kan jo prøve å se om det hjelper å la motoren gå en en stund Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Jeg vet bare at senseledningen er godt skrudd fast. Tror ikke den er skadet. Jeg har allerede med fulladet startbatteri vært på to dagsturer. Voltmeteret ved styreposisjon viste 12.5V konstant. I fjor sommer husker jeg at det var både av og på, noen ganger 14.2V, andre ganger bare 12.5V. Jeg reagerte ikke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Lyser ladelampe(om du har)som den skal? Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Har ikke ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 (redigert) Nysgjerrigper skrev 42 minutter siden: Har ikke ladelampe. Er det en tynn ledning på dynamo(D+)? Hvor går den evt.? Redigert 6.April.2021 av Båtogbil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Dersom du har innstrument panelet til Volvo så har du ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Nysgjerrigper skrev for 2 timer siden: Har ikke ladelampe. Akkurat det kan vel faktisk være årsaken, dvs gåen ladelampe = ikke strøm til feltviklinger. Blaffene med ladespenning du har sett tidligere kan skyldes at dynamo selvmagnetiserer og starter innimellom ved høyere turtall feks. Om du har originalt VP panel så skal du vel ha ladelampe som @husky dane 85 sier. Om den ikke lyser opp når tenning slås på kan du begynne der. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Husk å bruke gløde pere,dersom ein nytar led pere så må ein bruka ein motstand i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2021 Dette endte opp med ny dynamo, men det kan nok hende at jeg kunne sluppet rimeligere unna slik Fantino beskriver. Det er jo kjekt å få 100A dynamo istedenfor 60A. Det hjelper nå vi (en sjelden gang) er på lengre tur. Siden jeg har BM NASA1 batterimonitor så kan jeg holde øye med ladingen til enhver tid og da skifte 70A skillerele først hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.