Pequod
dude skrev for 2 timer siden:Flere som er spent på hvordan seilbåten hans har det
under betalingsmur, er her noen som kan klippe inn tekst? ellers skjønner vi nok hvordan han må ha det.
Prebens seilbåt står midt i havaridramaet: – Sjokkert, men glad for at mannskapet klarte seg
Nødetatene jobber på spreng med den pågående og utfordrende bergingsaksjonen. Preben Hjallum fra Kragerø følger spent med på hvordan det går med sin nykjøpte seilbåt om bord lasteskipet.
Mandag formiddag, 2. påskedag, mottok Hovedredningssentralen Sør-Norge nødmelding fra det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika, som på det tidspunktet befant seg rundt 60 nautiske mil vest for Ålesund. Lasteskipet hadde fått slagside og alle om bord ble evakuert, hvorav en ble sendt til sykehus.
Sent mandag kveld mistet lasteskipet motorkraft etter å ha gått på autopilot i lang tid. Fra natt til tirsdag har skipet driftet i Norskehavet.
På bildene vist i riksmedier det siste døgnet kan en tydelig se en seilbåt om bord skipet. Den tilhører Preben Hjallum fra Kragerø. Bestilt i Kroatia for å bli fraktet til Bergen.
– Først og fremst er jeg glad for at mannskapet har klart seg og jeg håper at det står bra til med den ene personen som er fraktet til sykehus. Så har jeg skjønt at myndighetene er bekymret for at olja om bord skal havne i sjøen, forteller Hjallum til KV.
– All last er jo forsikret, det er familiebåten og mitt leketøy det er snakk om, legger han til.
Båteieren har fulgt hyppig med på nettstedet Marine Traffic, som sporer fartøyer, helt siden Eemslift Hendrika forlot Kroatia 19. mars.
– Jeg så skipet sleit med farta og tenkte at det fornuftige var å søke nødhavn. Alle andre båttyper tilsvarende dette skipet gjorde nettopp det. Jeg er jo ingen sjømann, så dette har jeg egentlig ikke greie på, men jeg synes det er merkelig at skipet, med såpass mye last, ikke søkte nødhavn da det kom 20 meter høye bølger og vind på 20 til 30 sekundmeter. Jeg ble litt sjokkert.
– Da jeg så skipet begynte å dreie ut i havet i stedet, skjønte jeg det ikke var som det skulle.
Den nye seilbåten hans er på 40 fot og skal være spesielt godt rusta for regatta. Han håper å kunne få den levert uten skader, men blir naturligvis bekymret når han leser Kystverkets siste oppdatering, klokka 13.00, om at arbeidsbåten på skipet har falt av.
– Det er bare å krysse fingrene. Men igjen, det viktigste er at det går bra med mannskapet, slår han fast.
Ekstreme værforhold
Tirsdag ettermiddag melder Kystverket at KV Sortland er framme ved det havarerte skipet for å bistå i situasjonen. Ifølge Kystverket er det fremdeles fare for at skipet, som har omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord, kan kantre og synke.
– Kystverket er i tett dialog med rederiet om berging, men det dårlige været i området gjør bergingsaksjonen vanskelig. Det er opp mot 15 meter høye bølger, og skipet driver med retning mot Stad. Med den driven som skipet har nå vil den nå kysten om ca. ett og et halvt døgn. Det jobbes nå med hvilke tiltak som skal gjennomføres for å hindre miljøskade, melder Kystverket.
– Vi er optimistiske, men samtidig er det 15 meter høye bølger og kraftig vind. Værforholdene er ekstreme og sikkerheten til personelle vil alltid gå først, sier beredskapsdirektør Hans-Petter Laahne Mortensholm i en pressemelding.