Jump to content

Edit History

dude

dude

Captain A skrev 35 minutter siden:

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Dette er nok dessverre oppsummeringen så langt, om det går bra..

Det må være lov å stille spørsmål ved handlemåten til både redningstjenesten og til sjømannskapet til mannskapet på båten. Jeg snakket med en skipper med 38 års efartstid, han sa bastant "Enkelt og greitt dårlig sjømannsskap, den båten var ikke sjøklar når slikt kan skje" Det har ikke jeg frontet videre her, eller tenkt å gjøre særlig mer jmfr kritikken fra forståsegpåere i andre tråder over hva man etter deres mening skal kunne si eller ikke si når noe skjer.

Men redningstjenesten, de må det virkelig være lov å stille spørsmål ved vurderingsevnen til. Om dette er verdens beste oljevernsberedskap, som hevder de har full kontroll til å håndtere situasjoner i såvel Lofoten  som Barentshavet er det bra at det kommer for dagen at de faktisk er nærmest handlingslammet i omtrent havblikk på høylys dag. Ikke i praksis, gutta gjør jobben de, men de som skal gi ordre "iverksett!" svikter. Her tok det to døgn før de tok kommandoen, båten kunne både gått ned/rundt og gått på grunn mange ganger uten at noe ble gjort før.

Mannskapet som bordet båten så ut som de ble sluppet ned på et stuegulv, Av verdenseliten når det kommer til redningsoperasjoner må man rett og slett kunne forvente såpass uten å ta fram de helt store adjektivene er nå min mening. men for all del, man kan likevel si godt jobba til de utførende :-)

dude

dude

Captain A skrev 18 minutter siden:

Bare tilfeldigheter gjorde dette gjekk bra.

Dette er nok dessverre oppsummeringen så langt, om det går bra..

Det må være lov å stille spørsmål ved handlemåten til både redningstjenesten og til sjømannskapet til mannskapet på båten. Jeg snakket med en skipper med 38 års efartstid, han sa bastant "Enkelt og greitt dårlig sjømannsskap, den båten var ikke sjøklar når slikt kan skje" Det har ikke jeg frontet videre her, eller tenkt å gjøre særlig mer jmfr kritikken i andre tråder over hva man etter deres mening skal kunne si eller ikke si når noe skjer.

Men redningstjenesten, de må det virkelig være lov å stille spørsmål ved vurderingsevnen til. Om dette er verdens beste oljevernsberedskap, som hevder de har full kontroll til å håndtere situasjoner i såvel Lofoten  som Barentshavet er det bra at det kommer for dagen at de faktisk er nærmest handlingslammet i omtrent havblikk på høylys dag. Ikke i praksis, gutta gjør jobben de, men de som skal gi ordre "iverksett!" svikter. Her tok det to døgn før de tok kommandoen, båten kunne både gått ned og gått på grunn mange ganger uten at noe ble gjort før.

Mannskapet som bordet båten så ut som de ble sluppet ned på et stuegulv, Av verdenseliten når det kommer til redningsoperasjoner må man rett og slett kunne forvente såpass uten å ta fram de helt store adjektivene er nå min mening. men for all del, man kan likevel si godt jobba til de utførende :-)

• Create New...