dude
litt av artikkelen:
– Visst ein såg krenginga på skipet og bølgene i havet då skipet blei entra, var det ein svært farleg operasjon. Det snødde, det var glatt på dekk og dei som gjekk om bord måtte klamre seg til rekkverket. Det var med livet som innsats, seier Tveten.
Empirien her viser at krengninga ikke var så voldsom, og at båten var stabil og takla det greit. Kanskje rundt 15 grader? dette så man da båten kom til kai. kanskje var der litt vann de fikk lensa ut før den kom inn, men hovedgrunnen til at det så gale ut er at alle bilder ble tatt ved maks utslag til styrbord ved slingring, og ikke middel, som man vel skal måle krengning utfra.
Tveten er en meget klok og erfaren mann, som jeg sist snakket med i 2012, i forbindelse med takst på en av mine båter som han foretok. Der jeg fikk vite mye om flere store skipsulykker av ham som ikke var kommet frem i media,
Men, om de hadde kommet i gang tidligere her, så hadde det vært dagslys, og ikke snø på dekk, men tørt, og ikke nevneverdig større bølger som de hevder. slik at her biter han vel seg sjøl litt i halen.