Jump to content

Edit History

mons

mons

Før staten overtok styringen var det vel ikke noen som kunne nekte et seriøst firma å berge enn båt?

Jeg kan ikke skjønne at hverken kystverket, kystvakten eller HRS har myndighet til å nekte et bergingsselskap/eieren å sette en sleper før de gjør formelt vedtak om å overta ansvaret for operasjonen.

Noen som vet hvor man i tilfelle finner lovhjemmel for å nekte en eier å ta vare på båten sin?

Det finnes massevis av private helikopter til leie både i Norge og andre land som kunne leies inn og sette folkene på dekk hvis pilot og helikopterselskap fant det forsvarlig. Hvorfor gjorde ikke bergingsselskapet det hvis de mente det var fornuftig?

Kystverket ville bare hatt massive utgifter ved et havari, mens bergingsselskapet ville fått stor fortjeneste på berging av vrak og oljesøl. jeg sier ikke at det er årsaken til at de ventet, men utsikter til penger veier alltid litt i vektskåla.

Så lenge båten var stabil og bølgehøyden var fallende ville det normalt bli enklere og tryggere å berge dess lenger man ventet. Med aktuelt vær hadde man vel relativt god tid til å sette slepere før den nådde land.

 

Det er vel kanskje vanskeligere med både ansvarsforhold og økonomi hvis staten skal låne ut et redningshelikopter til en kommersiell aktør som skal tjene store penger. Med en gang det er en redningsaksjon er det klare linjer.

mons

mons

Før staten overtok styringen var det vel ikke noen som kunne nekte et seriøst firma å berge enn båt?

Jeg kan ikke skjønne at hverken kystverket, kystvakten eller HRS har myndighet til å nekte et bergingsselskap/eieren å sette en sleper før de gjør formelt vedtak om å overta ansvaret for operasjonen.

Noen som vet hvor man i tilfelle finner lovhjemmel for å nekte en eier å ta vare på båten sin?

Det finnes massevis av private helikopter til leie både i Norge og andre land som kunne leies inn og sette folkene på dekk hvis pilot og helikopterselskap fant det forsvarlig. Hvorfor gjorde ikke bergingsselskapet det hvis de mente det var fornuftig?

Kystverket ville bare hatt massive utgifter ved et havari, mens bergingsselskapet ville fått stor fortjeneste på berging av vrak og oljesøl. jeg sier ikke at det er årsaken til at de ventet, men utsikter til penger veier alltid litt i vektskåla.

Så lenge båten var stabil og bølgehøyden var fallende ville det normalt bli enklere og tryggere å berge dess lenger man ventet. Med aktuelt vær hadde man vel relativt god tid til å sette slepere før den nådde land.



×
×
  • Create New...