Grand Banks jr
Glemte å skrive det: Gratulerer med en flott båt!
Fra Kragerø til enden av Blindleia (Høvåg) så kan du nesten gå uansett vær. Det kan bli litt "røft" fra Kragerø til Lyngør for der reiser sjøen seg gjerne når den kommer "riktig" inn. Er ganske grunt.
Fra Lyngør kan du gå indre lei helt til Fevik (Sømskilen). Går via elva.
Det kan bli ruskete forbi Fevik, men sjeldent værhardt. Og stort sett forutsigbar sjø. Ved Homborside kan sjøen bli ublid hvis bølgene slår i fjellet, for da kommer de ut igjen og man får uforutsigbar sjø. Men ved feks vestavind er det ganske stille der. Det er mange fine plasser å legge seg i uthavn på disse strekkene hvis man ønsker å ta det med ro.
Fra Homborsund kan man gå en indre lei via Kaldvellfjorden og egentlig helt til Lillesand. Man er ute ett sted der man kan se havet, men skjeldent mye sjø. Gå inn Grunnesund, og vips er man i Lillesand og kan gå i le helt til enden av Blindleia.
Hvis dere vil gå sakte og nyte turen og se mest mulig så vil jeg anbefale å vurdere:
- Titte rundt i Kragerø
- innom Risør
- inn ved Lyngør og indre lei til Arendal. Evt stikktur innom Tvedestrand.
- elva fra Arendal til Fevik
- innom Hesnes (øy)
- innom Grimstad skjærgård (Smørsund, Indre og Ytre Maløya)
- Homborsund, Kaldvellfjorden, Grunnesund, Lillesand
- Blindleia (Nilen er fint sted å overnatte)
- Ulvøysund
- Kongshavn , Skippergada.
Lenger har jeg ikke fått på lang tid, så er ikke kjent lenger vestover.)
Hvis dere har interesse for krigshistorie så er det fine plasser å stoppe underveis.
Har du dårlig tid så vil jeg anbefale deg å gå ut ved Arendal eller Søm (god diesel på Haslatangen ved Marex), og gå raskt forbi Fevik, Grimstad og inn ved Lillesand. Selv om skjærgården i Grimstad er unik og jeg "objektivt sett" mener at den er en av de fineste skjærgårdene... Blindleia ville jeg hatt med meg.
God tur! Husk å poste hentetråd her