Jump to content

Hente Sun 33 fra Kragerø hjem til Stavanger

Sproc

Recommended Posts

Hei!

Har vært en snartur i Kragerø og kjøpt meg en særdeles velholdt Sun 33. Har nå begynt å tenke på hentetur for å få skuta hjem til Stavanger :) 

Følger med på vind og bølgevarsel, og ser for meg at vi i utgangspunktet legger opp til å dele turen opp i to dager, og å gjerne komme oss til Mandal på dag 1. 

Er det noen som har innspill til rutevalg, nødhavner, generelt organisering av tur osv? 

Båten marsjer forøvrig fint på 20-25 knop.

-Bjørn

Rutevalg, da er vel @Bjørn Løvjomås, @sap_2000 og @LALUNA II de jeg hadde lyttet til i alle fall. Regner med at ennå flere kommer med innspill.

Hvis dere vil ha litt opplevelse på turen så vil jeg anbefale inn ved Lyngør og indre lei til Arendal, Grimstad skjærgård, og ellers Blindleia fra Lillesand til Høvåg, over Kvåsefjorden til Kongshavn og ut Skippergada. Lenger vestover har jeg ikke vært på mange år dessverre. 

Men dere skal jo langt så det kan hende dere bare vil dra på?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei.

Gratulerer med ny båt, aller først.  Du har en veldig flott tur foran deg, jeg vet ikke om du har vært på disse trakter før med båt. Men vil gjerne anbefale deg å ta turen nedover mot Mandal og evt Farsund i sakte fart. Det er veldig mye å se, dersom været er fint. 

Jeg har ganske mange ruter liggende på mitt nettbrett, som er med på alle turer jeg tar rund kysten. Disse kan jeg gjerne sende deg, så kan du bruke dem som turforslag.  Send meg en internmelding her på forumet,  med epost adresse, så sender jeg linker til rutene.

Disse må selvsagt brukes på eget ansvar, og må gåes nøye gjennom, slik at du kan rette opp eventuelle feil som kan oppstå?

Min gode venn @sap_2000, ler litt av meg, fordi jeg alltid har en opptegnet rute som jeg følger slavisk.  ??? det er nok fordi han mener jeg snart burde være kjent nok. Jeg er litt enig med han.???

Men den tryggheten det er å kunne følge den ferdige ruten, dersom noe oppstår, som tar konsentrasjon vekk fra navigasjon,  den er for meg uvurderlig.  :sailing:

Lykke til med planlegging og værvurdering. Det er to veldig viktige ting du må gjøre grundig på forhånd. ??

Endelig ble det Bobåt

Hei!

Takk for gratulasjoner og veldig positive tilbakemeldinger. 

Har vært litt rundt i traktene Kristiansand-Søgne-Mandal tidligere og vet hvor nydelig det kan være, men ellers er jeg ukjent i disse farvannene. Tar gjerne med alle opplevelser vi kan få og er helt med på tanken om å gå i sakte fart for å se og nyte utsikten. Vet jo aldri når man får muligheten til å ferdes til sjøs i disse områdene igjen :) 

Jeg syns også det er greit å ha en ferdig opptegnet rute man kan følge mer eller mindre slavisk på litt lengre etapper, så jeg sender deg en melding med epostadresse Bjørn :) Takker for tilbudet!

Har dere noen tanker om hvilket vær vi bør vente på, hva er maks bølgehøyde og hvilke vindretninger og styrker vil gjøre turen mest behagelig?

-Bjørn

Glemte å skrive det: Gratulerer med en flott båt! :flag:

Fra Kragerø til enden av Blindleia (Høvåg) så kan du nesten gå uansett vær. Det kan bli litt "røft" fra Kragerø til Lyngør for der reiser sjøen seg gjerne når den kommer "riktig" inn. Er ganske grunt. 

Fra Lyngør kan du gå indre lei helt til Fevik (Sømskilen). Går via elva. 

Det kan bli ruskete forbi Fevik, men sjeldent værhardt. Og stort sett forutsigbar sjø. Ved Homborside kan sjøen bli ublid hvis bølgene slår i fjellet, for da kommer de ut igjen og man får uforutsigbar sjø. Men ved feks vestavind er det ganske stille der.  Det er mange fine plasser å legge seg i uthavn på disse strekkene hvis man ønsker å ta det med ro.

Fra Homborsund kan man gå en indre lei via Kaldvellfjorden og egentlig helt til Lillesand. Man er ute ett sted der man kan se havet, men skjeldent mye sjø. Gå inn Grunnesund, og vips er man i Lillesand og kan gå i le helt til enden av Blindleia.

Hvis dere vil gå sakte og nyte turen og se mest mulig så vil jeg anbefale å vurdere:

- Titte rundt i Kragerø

- innom Risør

- inn ved Lyngør og indre lei til Arendal. Evt stikktur innom Tvedestrand.

- elva fra Arendal til Fevik

- innom Hesnes (øy)

- innom Grimstad skjærgård (Smørsund, Indre og Ytre Maløya)

- Homborsund, Kaldvellfjorden, Grunnesund, Lillesand

- Blindleia (Nilen er fint sted å overnatte)

- Ulvøysund

- Kongshavn , Skippergada.

Lenger har jeg ikke fått på lang tid, så er ikke kjent lenger vestover.)

Hvis dere har interesse for krigshistorie så er det fine plasser å stoppe underveis. 

Har du dårlig tid så vil jeg anbefale deg å gå ut ved Arendal eller Søm (god diesel på Haslatangen ved Marex), og gå raskt forbi Fevik, Grimstad og inn ved Lillesand. Selv om skjærgården i Grimstad er unik og jeg "objektivt sett" mener at den er en av de fineste skjærgårdene... Blindleia ville jeg hatt med meg. 

God tur! Husk å poste hentetråd her :yesnod:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Gratulerer med ny båt! Du får vel en del grundige ruteforslag av ruteguruene her på forumet, men jeg kan jo bidra med noen forslag, noen av disse har du sikkert tenkt på selv.

Etter Kristiansand regner jeg vel med at du har tenkt på Ny-Hellesund? En opplevelse i seg selv å kjøre inn den trange åpningen til Olavsundet - der det også er brygger å legge til.

Etter Ny-Hellesund er idylliske og litt røffe Uvår en fantastisk uthavn å legge til!

Posisjon: 58°0’54.9″N 7°43’54.2″E

Litt mer info her: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=19841

Indre lei inn mot Mandal under broa ved Skjernøysund er også å anbefale. Drar du forbi Bjørholmen kan du jo titte på et av de skjeveste husene jeg har sett, samt sjøkartnull. På innsiden av Ramsøya ligger forøvrig Tregde feriesenter med gjestebrygge, kiosk og drivstoff (men jeg tror vel drivstoff kanskje er rimeligere i Mandal).

Deretter kan jo velge om du vil kjøre på innsiden eller utsiden av Gismerøya, jeg ville valgt innsiden forbi Kleven.

Etter Mandal ville jeg valgt Baufjorden og innsiden av øya Hille, og deretter innom Svinør ved å dra inn ved Olavsøy og den lille trange L'en. Posisjon: 58°1'40.9"N 7°14'4.3"E

Men det blir en liten omvei hvis du har tenkt å runde Lindesnes. Dog en fin rute hvis du heller vil ta Spangereidkanalen. Da ville jeg valgt å kjøre inn sundet mellom de to Imsa-øyene, utrolig hvor frodig det er der. Og en brygge du kan legge til ved også, for en liten pustepause!  Posisjon: 58°1'33.6"N 7°10'48.9"E Litt "grumsete" farvann ved selve "innkjøringen", men bare følg med på staker og kart, så går det helt fint.

Etter du har passert enten via kanalen eller på utsiden, så er jo både Korshavn og Sælør nydelige steder å besøke. I Korshavn er det også en dagligvarebutikk som du kan legge til rett utenfor.

Drar du på indre lei mot Farsund (som også jeg ville ha anbefalt) så er det også mange fine uthavner å besøke. Som for eksempel Skudeviga på Langøy: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=19857

Etter Farsund anbefaler jo alle å ta en tur innom Loshavn. Nydelig skue med flotte hus der.

Regner med at du ikke tar omveien inn til Flekkefjord etter at du har passert Lista (men det er fint både der og på Torsøyene som du passerer på veien inn fjorden), men før du drar opp gassen mot Stavanger bør du unne deg å stikke innom Hidra. Rasvåg er et nydelig sted, også der en dagligvarebutikk og gjestebrygge. Og da kan du fortsette gjennom Eidekanalen uten problemer, og kanskje ta en svipptur innom Kirkehamn.

Rasvåg: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=19524  Kirkehamn: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=19522

Da skulle du ha fått med deg en god del nydelige steder på veien! Kos deg uansett!

Redigert av Pequod (see edit history)

Her var det virkelig mye gode råd og tips å få! Fantastisk kjekt at dere vil dele av deres erfaringer. Har fått flere rutealternativer fra Bjørn, så nå blir det å samkjøre de litt opp mot tipsene dere andre har kommet med. Tror dette skal bli en fantastisk tur, er jo så mye å se på veien at her skulle man hatt mye bedre tid :)

Har dere noen erfaringer ifht bølger og vind, hvor går grensene mellom "greit nok" og "direkte ubehagelig" ? ;)

Hei

Når det gjelder vind og bølger, så er det utrolig hvor mye strøm påvirker bølgehøyde.  De kan også da bli svært krappe, dersom ikke vind og strøm samarbeider. 

Jeg anbefaler deg å bruke både app barentswatch, og danske dmi for å sjekke bølgehøyde og strømmen.  Har du bølgene med deg, så kan det gå ganske greit med 1 meter signifikant bølgehøyde.  Da møter du ganske sikkert noen gode 2 meters. Det er ubehagelig,  men om dere har en velfungerende båt, å dere er sjøsterke, så går det rimelig greit. Det tar tid, for da må farten ned.

Jeg liker meg veldig godt utpå  der om jeg kan få ned signifikant til under 0.5 meter. Er det medvind da, så klarer du antakelig å holde grei fart. 

Endelig ble det Bobåt

Gratulerer med ny flott båt. 

Mange gode forslag her, men skal du nyte turen, og innom alle perlene på strekningen, så er to dager alt for lite. Blir bare mas. 

Hvis to dager er alt du har tilgang, så planlegg mesteparten av turen som transportetappe(yttaskjærs) og velg ut et par områder som du bruker litt ekstra tid på. Blindleia, Lillesand til Kristiansand, fortjener en halv dag, hvis ikke så er det like greit å komme tilbake en annen gang. 

Siden Kragerø er lengst borte, så ville jeg kanskje brukt mest tid der, samt Lyngør mot Tvedestrand. Fantastisk område. 

Sørlandet kan du jo komme tilbake til og bruke masse tid på ?

God tur. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Gratulerer med ny båt!

Ser de fleste fokuserer på bølgehøyden, og den er jo viktig nok. Men bølgeperioden er vel så viktig å tenke på.

En tommelfingerregel jeg gjerne bruker: Hvis bølgehøyde i fot er lik eller større enn bølgeperioden i sekunder, blir det rufset/ ubehagelig. Men kommer selvsagt an på båttype osv.

Takk for alle innspill! 

Ser ut til at vi deler opp turen i to og går Kragerø-Lindesnes på søndag og Lindesnes-Stavanger så snart sjøen roer seg på vestkysten. 

Får ikke brukt så mye tid til å se oss rundt som vi skulle ønske, så har plottet inn mesteparten av sightseeingen i den østre delen av ruta :) 

Jeg kjørte mottatt vei, da jeg hentet i Stavanger høsten 2018. Stavanger-Kristiansand første dag, og Kristiansand-Risør innaskjærs andre dag. Tredje dag Risør-Moss. Du har lengere dager en jeg hadde i oktober, så tror du fint kan kose deg innaskjærs fra Kragerø til Kristiansand, der det er mulig, første dag. Jeg laget en sammenhengende rute utaskjærs, så laget jeg egne ruter som avstikkere fra denne, til aktuelle havner, byer og innaskjærs ruter. Fungerte fint på Ipad med Isailor. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...