Jump to content

Yamaha, 40HK, 3-syl, 80-tall stopper etter en stund på tomgang - hva kan årsaken være?

Båtogbil

Recommended Posts

Jeg har en 50 HK 87-modell, tror disse Yamaha 3-sylindrete påhengsmotorene er veldig like.

Jeg hadde lignende problemer og valgte å demontere forgasserne og rense. Kjøpte kit for dette hos boatparts.no. Grei folk og ikke kostet det en formue heller.

Etter forgasserrens gikk den som en drøm.

-Skal legge til at jeg var litt uheldig ved demontering av slange fra bensinpumpe. Den er av plast, og det skjønte jeg ikke før jeg knekte en nippel. Fikk tak i ny der også, så da er hele drivstoffsystemet renovert.

Du finner flere gode videoer om fremgangsmåten ved forgasser-rens fra A-Å på Youtube. Lykke til!

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

hvordan arter det seg når den stopper  - dør den bare stille og rolig ut , eller mer i form av "et nys og et hikst"?   

Hvis det siste  - skru ut pluggene og legg ut bilde av de , samt ta gjerne en titt inn på stemplene.   Er den nederste renere/blankere enn de andre?    Symptomet kan tyde på at veivtetninga nederst på veiva er slitt og at det trekkes opp kjølevann som vasker vekk sotet. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 15 minutter siden:

hvordan arter det seg når den stopper  - dør den bare stille og rolig ut , eller mer i form av "et nys og et hikst"?   

Hvis det siste  - skru ut pluggene og legg ut bilde av de , samt ta gjerne en titt inn på stemplene.   Er den nederste renere/blankere enn de andre?    Symptomet kan tyde på at veivtetninga nederst på veiva er slitt og at det trekkes opp kjølevann som vasker vekk sotet. 

Der skjer i for av et et nys og et hikst. Skal se etter. 

da jeg tok den gjenstidige forforgasseren på 4-hesteren min så brukte jeg varmtvann tilsatt sitronsyre og gul zalo.   
For deretter å kjøre 2 bad med rent vann for å få bort alle syrerester slik at ikke de skulle tære på aluminiumen  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 1 time siden:

da jeg tok den gjenstidige forforgasseren på 4-hesteren min så brukte jeg varmtvann tilsatt sitronsyre og gul zalo.   
For deretter å kjøre 2 bad med rent vann for å få bort alle syrerester slik at ikke de skulle tære på aluminiumen  

Er det sitronsyrepulver som brukes da eller fikk du tak i noe flytende?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...