Jump to content

Edit History

seilbaaten

seilbaaten

TwisT skrev for 2 timer siden:

...og de må være i orden! Jeg har flere ganger kommet til tømmestasjoner som har vært i ustand, med ekstra tur ut forbi 300 meters grensen for å tømme. Resultatet er at jeg heller rutinemessig tømmer i sjøen( i lovlig sone).

Jeg bruker mer enn gjerne tømmestasjon hvis den er tilgjengelig og i orden...

 

Dette syns jeg er et veldig godt poeng.  Hvis man kommer til en stasjon som ikke fungerer, og må snu for å la det gå i sjøen i stedenfor, så tror jeg mange vil tømme mye nærmere land (rett utenfor 300m-grensen) en man ellers ville gjort.

 

Ellers så tror jeg det nesten ikke er mulig å bygge ut med nok tømmestasjoner til å "ta unna".  Det må jo skaleres etter "toppene".  For det er vel sånn at de fleste vil tømme når de kommer hjem fra helgetur en søndag ettermiddag.  Det blir mange båter innenfor relativt kort tidsrom.  Hvor mange båter er det realistisk å tømme pr. stasjon pr. time?  Det tar litt tid å legge til, tømme tanken (og kanskje spyle rent) og så legge fra for å gi plass til nestemann i køen.  Å kalkulere med mer enn 7-8 båter pr. time tror jeg er veldig optimistisk.  En annen ting er hvor tett det skal bygges ut.  For meg som har båt med marsjfart rundt 5 knop, så skal det ikke store omveien til før en tur til tømmestasjonen blir en relativt lang tur rent tidsmessig.  Må man kjøre (store) omveier for å få tømt så bidrar jo det også til forurensning, men da ikke i form av næringssalter selvsagt.

Jeg har selv tømt noen ganger på tømmestasjon i Sverige.  Midt i fellesferien.  Aldri opplevd kø.  Jeg lå en gang tre dager rett i nærheten av tømmestasjonen på Stora Dyrön.  Jeg satt riktignok ikke vakt, men jeg observerte likevel ingen som benyttet denne.  Vi brukte den før vi forlot havna, og den fungerte, så problemet var ikke at den var defekt.  Mitt inntrykk er at brorparten, både svenske og gjestende båter, lar dritten gå i havet som før.

Jeg er nok blant dem som mener at dette blir symbolpolitikk.  Jeg tror fritidsbåtene utgjør en veldig liten andel av denne forutsetningen.  Da koster det fort mye i forhold til effekten å bygge kraftig ut med tømmestasjoner.  Hvis det i tillegg viser seg at de ikke vil bli brukt, slik jeg misstenker er tilfellet i Sverige,  så blir jo regnestykket enda dårligere.

 

Jeg er ikke imot å ta vare på fjorden vår.  Jeg bidrar gjerne med det jeg kan, men tror altså at kost/nytte ved utbygging av slike tømmestajoner blir for dårlig.  Tror man får mye mer igjen ved å legge resursene inn på å redusere utslipp der det er mest

seilbaaten

seilbaaten

TwisT skrev for 2 timer siden:

...og de må være i orden! Jeg har flere ganger kommet til tømmestasjoner som har vært i ustand, med ekstra tur ut forbi 300 meters grensen for å tømme. Resultatet er at jeg heller rutinemessig tømmer i sjøen( i lovlig sone).

Jeg bruker mer enn gjerne tømmestasjon hvis den er tilgjengelig og i orden...

 

Dette syns jeg er et veldig godt poeng.  Hvis man kommer til en stasjon som ikke fungerer, og må snu for å la det gå i sjøen i stedenfor, så tror jeg mange vil tømme mye nærmere land (rett utenfor 300m-grensen) en man ellers ville gjort.

 

Ellers så tror jeg det nesten ikke er mulig å bygge ut med nok tømmestasjoner til å "ta unna".  Det må jo skaleres etter "toppene".  For det er vel sånn at de fleste vil tømme når de kommer hjem fra helgetur en søndag ettermiddag.  Det blir mange båter innenfor relativt kort tidsrom.  Hvor mange båter er det realistisk å tømme pr. stasjon pr. time?  Det tar litt tid å legge til, tømme tanken (og kanskje spyle rent) og så legge fra for å gi plass til nestemann i køen.  Å kalkulere med mer enn 7-8 båter pr. time tror jeg er veldig optimistisk.  En annen ting er hvor tett det skal bygges ut.  For meg som har båt med marsjfart rundt 5 knop, så skal det ikke store omveien til før en tur til tømmestasjonen blir en relativt lang tur rent tidsmessig.  Må man kjøre (store) omveier for å få tømt så bidrar jo det også til forurensning, men da ikke i form av næringssalter selvsagt.

Jeg har selv tømt noen ganger på tømmestasjon i Sverige.  Midt i fellesferien.  Aldri opplevd kø.  Jeg lå en gang tre dager rett i nærheten av tømmestasjonen på Stora Dyrön.  Jeg satt riktignok ikke vakt, men jeg observerte likevel ingen som benyttet denne.  Vi brukte den før vi forlot havna, og den fungerte, så problemet var ikke at den var defekt.  Mitt inntrykk er at brorparten, både svenske og gjestende båter, lar dritten gå i havet som før.

Jeg er nok blant dem som mener at dette blir symbolpolitikk.  Jeg tror fritidsbåtene utgjør en veldig liten andel av denne forutsetningen.  Da koster det fort mye i forhold til effekten å bygge kraftig ut med tømmestasjoner.  Hvis det i tillegg viser seg at de ikke vil bli brukt, slik jeg misstenker er tilfellet i Sverige,  så blir jo regnestykket enda dårligere.



×
×
  • Create New...