Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

26 minutes ago, nomen said:

En båt som kjører rundt på de populære plassene og tilbyr tømming og gjennomspyling for ett par hundrelapper.

Det tror jeg aldri ville kunne fungere, betalingsviljen er nok lav for en slik tjeneste.  Det foreligger også en nordisk samarbeidsavtale om at septiktømming skal være gratis i hele Norden.

Eneste er dersom man ligger på samme plass i uthavn i lengre tid, da vil man jo helst ikke "drite i eget rede", og det kan kanskje være et bedre alternativ å betale et par hundrelapper i stedet for å oppgi plassen sin og dra ut for å tømme.

26 minutes ago, nomen said:

Jeg skjønner at dette delvis nå subsidieres av det offentlige, men man oppnår ihvertfall i større grad at septiken blir samlet opp, og det til en langt billigere penge enn installering, drift og vedlikeholdt av dusinvis av tømmestasjoner som desverre ikke blir brukt allikevel.

I Norge i dag er vel de aller fleste tømmestasjonene eid og driftet av kommunene.

I Sverige, slik jeg har forstått det, er det opp til hver enkelt båthavn å ta den fulle kostnaden med tømmestasjonene - og det er vel lovpålagt at større havner og gjestehavner skal ha et tilbud (rett meg dersom jeg tar feil).  Det har jo den konsekvens at det for båthavna kanskje kan være ønskelig at færrest mulig benytter tilbudet (vedlikeholdskostnader og strømregning avhenger vel av hvor mye pumpa er i bruk?).  Jeg har observert at enkelte båthavner har relativt "bortgjemte" pumper.  Kanskje det bare er meg, men jeg opplever at tømmestasjonene er enklere å finne i Norge enn i Sverige.

tobixen

tobixen

11 minutes ago, nomen said:

En båt som kjører rundt på de populære plassene og tilbyr tømming og gjennomspyling for ett par hundrelapper.

Det tror jeg aldri ville kunne fungere, betalingsviljen er nok lav for en slik tjeneste.  Det foreligger også en nordisk samarbeidsavtale om at septiktømming skal være gratis i hele Norden.

Eneste er dersom man ligger på samme plass i uthavn i lengre tid, da vil man jo helst ikke "drite i eget rede", og det kan kanskje være et bedre alternativ å betale et par hundrelapper i stedet for å oppgi plassen sin og dra ut for å tømme.

11 minutes ago, nomen said:

Jeg skjønner at dette delvis nå subsidieres av det offentlige, men man oppnår ihvertfall i større grad at septiken blir samlet opp, og det til en langt billigere penge enn installering, drift og vedlikeholdt av dusinvis av tømmestasjoner som desverre ikke blir brukt allikevel.

I Norge i dag er vel de aller fleste tømmestasjonene eid og driftet av kommunene.

I Sverige, slik jeg har forstått det, er det opp til hver enkelt båthavn å ta den fulle kostnaden med tømmestasjonene - og det er vel lovpålagt at større havner og gjestehavner skal ha et tilbud (rett meg dersom jeg tar feil).  Det har jo den konsekvens at det for båthavna kanskje kan være ønskelig at færrest mulig benytter tilbudet (vedlikeholdskostnader og strømregning avhenger vel av hvor mye pumpa er i bruk?).  Jeg har observert at enkelte båthavner har relativt "bortgjemte" pumper.

• Create New...