Jump to content

Erfaringer med solcellepanel


Nysgjerrigper

Recommended Posts

Jeg har hatt fleksibelt solcellepanel (100W) siden 2013 montert på toppen av kalesjen med en liten del av det hvilende på targabøylen. For å unngå at panelet ble for mye bøyd, monterte jeg det på en 10mm lett våtromsplate. Jeg har vært veldig fornøyd med det, aldri behov for å lade batterier på hjemmehavna. Jeg har alltid fulladete forbruksbatterier når jeg skal ut på dagstur. Dersom jeg er på lengre tur må jeg selvsagt lade batteriene i gjestehavner.  

Levetiden til forbruksbatteriene har jeg imidlertid ikke vært så imponert over. De har ikke holdt lengre enn de jeg brukte før solcellepanelet ble installert. I bruksanvisningen til Steca Solsum regulator står det at spenningen skal reduseres fra ca. 14.4V til 13.7V når batteriene er fulladet. På min NASA BM1 batterimonitor leser jeg imidlertid at det lades med ca. 0.1A  selv om batteriene er 100% fulle. Spenningen reduseres ikke, fortsetter med 14.4V. Multimeter viser samme verdier. 

Er det noen som forstår seg på dette, kan fortelle hva som evt. kan være galt? Jeg må kanskje også oftere på langtur, slik at ikke batteriene alltid er fulladet. Jeg har lest her at batteriene har godt av å tappes litt av og til, blir sprekere av det.

Link to post

Ikke glem at om natten er det en del timer du overhodet ikke får lading...men kanskje derimot tapper batteriene..

Så da er det vel naturlig at den trykker på på morgenkvisten...

Jeg har også solcelle panel...men kan ikke si at jeg har lagt merke til det der...

Men vi har et "uhemmet" forbruk av EL når vi ligger i uthavn...

 

Link to post
Bårdp skrev 1 time siden:

Problemet er at selv uten noe forbruk vil spenningen synke om natten når det ikke lades. Når solen så står opp hiver regulatoren seg til å lader for fult i flere timer før den går ned på vedlikeholdsladning. Dette medfører jo en unødig pumping av batteriene som nokk reduserer levetiden på de.

 

Hmm..fikk solcellepanel ombord for 2 år siden...er egentlig kjempefornøyd...

Men må innrømme at jeg ikke har fulgt godt med på akkurat det der...

Jeg får følge med denne sesongen..

Men mitt problem er at vi har et så pass høyt forbruk av strøm om kvelden, at det er naturlig at den trøkker på igjen når solen kommer opp på morgenkvisten...

Link to post
Bårdp skrev 1 time siden:

Problemet er at selv uten noe forbruk vil spenningen synke om natten når det ikke lades. Når solen så står opp hiver regulatoren seg til å lader for fult i flere timer før den går ned på vedlikeholdsladning. Dette medfører jo en unødig pumping av batteriene som nokk reduserer levetiden på de.

 

Det er neppe noe problem forutsatt at du har en god regulator. Så lenge regulatoren heiser spenningen opp til 14,4 volt (ved bly/syre-batterier) og så går over til vedlikeholdslading, er som det skal være.  Batteriene dine vil antagelig vare endel lengre med dette jevnlige ladeforløpet enn uten.

Det samme skjer jo hver gang du starter motoren; dynamo vil trykke på med forhåpentligvis ca 14,4 volt og batteriet vil følge langsomt etter til det har samme spenning som dynamoen. 

 

I dag er det mppt-regulatorer som gjelder og disse er betydelig bedre enn en ordinær regulator som kanskje også er noen år gammel. Jeg bruker som endel andre her på Båtplassen Victron MPPT, og er veldig fornøyd med den. 

 

Det er skrevet masse om solcellepaneler og laderegulatorer om du søker litt på forumet. Konklusjonen er at solceller og en god regulator aldri blir feil.

Link to post

Steca Solsum er vel et tysk kvalitetsprodukt som klarer jobben sin? Jeg vet ikke hva mppt står for. jeg hadde først en Steca Solsum, så kjøpte jeg en ny i fjor siden jeg hadde gjort noe tull de første par årene med solceller. men den nye virker som den gamle. 

Når jeg er på overnattingstur med kjøleskap, TV etc er jeg jo bare glad for hver ampere. Men det er når båten ligger i havna at jeg av og til har lurt på om jeg burde koble fra solcellepanelet fordi det lader og lader ved 14.2V. Kanskje jeg har en ukjent krypstrøm ca. 0.1A som er årsaken til at ladingen fortsetter...? 

 

Jeg vet forresten ikke om det er sunt for solcellene og bli skrudd av. Må panelet da dekkes til?? 

 

Link to post

Steca Solsum er en PWM-controller, og bygger på gammel, litt utdatert og enkel reguleringsteknologi.  Jeg har flere ganger stilt meg spørsmålet om tysk leamikk betyr mer kvalitet, men etter å ha vært innom 2-3 tyske bilmerker som burde vært bra, har jeg konkludert med at mange andre klarer seg like bra og bedre. Ikke minst i forhold til feil.

Det kan godt være at PWM-regulatoren din rett og slett ikke klarer å løfte spenningen høyere enn ca 14,2 volt, eller det er noe galt med batteriet. Har du en forbruker på, vil du neppe få et lite solcellepanel opp til 14,4v og så over på vedlikehold. Og hva måler du 14,2v med?  Mange muligheter her... 🙂.

 

Link to post

14.2V..... var vel 14.4V som er riktig. Problemet mitt er at spenningen burde synke til 13.7V når batteriene er fulladet. Dette har jeg ikke opplevd i solskinn.

Dessuten: Kan man ha en bryter mellom solcellepanel og regulator? Dersom vi igjen får oppleve å ta oss en tur til Syden om sommeren, ville jeg fristes til å skru av strømmen fra panelet mens jeg er borte. Kanskje bedre for batteriene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...