Jump to content

Edit History

Fiks

Fiks

Joabåt12 skrev On 20.4.2021 at 22.49:

Takker for innspill! :) Tror starter er koplet sammen med dynamo tegnet egentlig bare fra dynamo og rett bort til forbruk så jeg er sikker på at den får ladning. Men så har jeg denne switch bryteren batt 1-2 1+2 bla bla å setter alt inn via den tror jeg, starter båten å lar start batteriet lade 5 min før jeg starter noe annet i båten å bytter batteribank ? Høres detfornuftig ut? 😅 Og trenger man da relé ? 

 

Hei, 

 

Opplegget til @index med separate hovedbrytere og VSR det samme som er vist på skissen som jeg postet tidligere i denne tråden.

 

Dersom du vil bruke manuell batterivelger kan det legges opp slik som det var i en 25 fots snekke som jeg eide tidligere:

 

1799531974_Elektroskjemamedbatterivelger.JPG.5cb0ea6879c8459847117db80891391e.JPG

Jeg startet og kjørte motoren alltid med velger i posisjon 1+2. Hvis jeg skulle overnatte så satte jeg velgeren i enten posisjon 1 eller 2 for å ha ett batteri som var fulladet for start av motoren.

Ulempen med dette opplegget er at du kan ende opp med begge batterier utladet hvis du av en eller annen grunn glemmer å snu velger fra posisjon 1+2 når du stopper motoren. Er strømtrekket stort nok kan batterispenningen fort bli for lav til at startmotoren fungerer.

 

Hvis du bruker separate brytere på start og forbruksbatteri med skillerele eller VSR mellom så er du sikker på at startbatteriet ikke blir tappet ned hvis du glemmer å slå av hovedbryterene (evt. sette batterivelger til enten posisjon  0, -1 eller -2) når du stopper motoren. Jeg har selv gjort denne tabben, glemt begge hovedbrytere og endt opp med utladet forbruksbatteri pga. at kjøleskapet stod på i en ukes tid. Men siden start- og forbruksbatteri er adskilt når motor ikke går kunne jeg likevel starte motoren fordi startbatteriet ikke ble tappet ned.

Fiks

Fiks

Joabåt12 skrev On 20.4.2021 at 22.49:

Takker for innspill! :) Tror starter er koplet sammen med dynamo tegnet egentlig bare fra dynamo og rett bort til forbruk så jeg er sikker på at den får ladning. Men så har jeg denne switch bryteren batt 1-2 1+2 bla bla å setter alt inn via den tror jeg, starter båten å lar start batteriet lade 5 min før jeg starter noe annet i båten å bytter batteribank ? Høres detfornuftig ut? 😅 Og trenger man da relé ? 

 

Hei, 

 

Opplegget til @index med separate hovedbrytere og VSR det samme som er vist på skissen som jeg postet tidligere i denne tråden.

 

Dersom du vil bruke manuell batterivelger kan det legges opp slik som det var i en 25 fots snekke som jeg eide tidligere:

 

1799531974_Elektroskjemamedbatterivelger.JPG.5cb0ea6879c8459847117db80891391e.JPG

Jeg startet og kjørte motoren alltid med velger i posisjon 1+2. Hvis jeg skulle overnatte så satte jeg velgeren i enten posisjon 1 eller 2 for å ha ett batteri som var fulladet for start av motoren.

Ulempen med dette opplegget er at du kan ende opp med begge batterier utladet hvis du av en eller annen grunn glemmer å snu velger fra posisjon 1+2 når du stopper motoren, da kan du fort ende opp med at batterispenningen blir for lav til at startmotoren fungerer.

 

Hvis du bruker separate brytere på start og forbruksbatteri med skillerele eller VSR mellom så er du sikker på at startbatteriet ikke blir tappet ned hvis du glemmer å slå av hovedbryterene (evt. sette batterivelger til enten posisjon  0, -1 eller -2) når du stopper motoren. Jeg har selv gjort denne tabben, glemt begge hovedbrytere og endt opp med utladet forbruksbatteri pga. at kjøleskapet stod på i en ukes tid. Men siden start- og forbruksbatteri er adskilt når motor ikke går kunne jeg likevel starte motoren fordi startbatteriet ikke ble tappet ned.



×
×
  • Create New...