Jump to content

Olje tyter ut av VP styresnekke

R.O

Recommended Posts

Ja. Ratte fra side til side med litt ekstra kraft der det stopper i borde. Om du har en slangenippel som passer i gjengene på pluggen med en slange stubb rett opp vil det ikke bli så mye søl. Husk at du også må fylle på olje om du har.......

Er et lite lufte hull i den pluggen. Der kommer olja ut.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 2 timer siden:

Ja. Ratte fra side til side med litt ekstra kraft der det stopper i borde. Om du har en slangenippel som passer i gjengene på pluggen med en slange stubb rett opp vil det ikke bli så mye søl. Husk at du også må fylle på olje om du har.......

Er et lite lufte hull i den pluggen. Der kommer olja ut.

Da har jeg kjørt slalom gjennom Drøbaksundet...? Tyter ut når jeg kjører fort, 20knop+ , men gir seg når jeg kjører rolig...? 

1 minute ago, Swingswong said:

Telmo fortalte meg at jeg skulle holde rattet hardt til en side for å så vri rolig helt over til andre siden - og repeter masse. 

Forsåvidt riktig det, bare at lønner seg å ha slange og flaske slik jeg la ut bilde av...eller kan det bli mye søl...tro meg. Tok ganske lang tid å fjerne luft.

R.O skrev 34 minutter siden:

Hva et hensikten ned flaske og slange, er det kun for å unngå søl, eller får du lettete ut luft på denne måten...? 

På denne måten slipper du søl ja, men du slipper heller ikke luft ned i systemet imens du rattet frem og tilbake så lenge du sørger for og etterfylle slangen hele tiden så den aldri går tom. 

Luften som kommer ut vill da gå ut gjennom slangen og oljen ligger der og tetter med en gang og fyller opp systemet :) 

31 minutes ago, OddArild said:

På denne måten slipper du søl ja, men du slipper heller ikke luft ned i systemet imens du rattet frem og tilbake så lenge du sørger for og etterfylle slangen hele tiden så den aldri går tom. 

Luften som kommer ut vill da gå ut gjennom slangen og oljen ligger der og tetter med en gang og fyller opp systemet :) 

Yes, bare å ha litt nivå i flaske hele tiden, og jeg laget et lite luftehull i flaske (i bunn, som da vender opp). Biltema Art.nr. 19-0043   

Fjerne tilbakeslagsventil på slange og koble rett på styring...fungerer helt topp

Cetus skrev 30 minutter siden:

Yes, bare å ha litt nivå i flaske hele tiden, og jeg laget et lite luftehull i flaske (i bunn, som da vender opp). Biltema Art.nr. 19-0043   

Fjerne tilbakeslagsventil på slange og koble rett på styring...fungerer helt topp

Det ga mening ja.. Med artikkel nr og greier...:) Vet ikke tilfeldigvis hvor jeg får tak i plugg som passer i styresnekka også?

Er det noe forskjell på om dette gjøres mens motoren går. Dvs gjennomføre rattutslag fra side til side?

Redigert av R.O (see edit history)
2 minutes ago, R.O said:

Det ga mening ja.. Med artikkel nr og greier...:) Vet ikke tilfeldigvis hvor jeg får tak i plugg som passer i styresnekka også?

Ta med pluggen i styre snekka til Tess eller Hydroscand...eller mulig en rørlegger. Fikk en på TESS med litt "romslige" gjenger(De hadde i rett på Tess Bergen) men litt god gjengetape og fingertighte så går det fint. Skal ingeting til for å holde dette tett i den tiden det tar å lufte. Men selvfølgelig best hvis du finner en med eksakt samme gjenger.

Swingswong skrev On 8.4.2021 at 23.35:

Om du er i nærheten av Drøbak kan du låne min. 

Takk for det, bor i Oslo. Tenkte å høre om den lokale Volvo sjappa hadde en ekstra plugg på mandag, så kan jeg bore inn en nippet i den. Var ute en tur i dag, og det er utrolig irriterende at det tyter ut olje, så om ikke jeg får tak i noe så tar jeg gjerne en svipptur til Drøbak...?

Tanken i maskinrommet skal være full i følge VP sin installasjonsmanual. 
Rant godt over fra reservoaret i båten min også når jeg brukte flaske på styresnekken. Tilsvarende rant det (skikkelig) godt over fra styresnekken når jeg luftet systemet uten bruk av flaske.......

Blir masse søl uansett med den løsningen VP har valgt. De kunne etter min menin godt ha valgt å kjøpe alle deler av systemet fra EN leverandør i stedet for å insistere på å utvikle egne komponenter for så å komplettere leveransen med spesialdeler fra Hydroscand. 

Redigert av kdtran (see edit history)
25 minutes ago, kdtran said:

Rant godt over fra reservoaret i båten min også når jeg brukte flaske på styresnekken. Tilsvarende rant deg (skikkelig) godt over fra styresnekken når jeg luftet systemet uten bruk av flaske.......

Blir masse søl uansett med den løsningen VP har valgt. De kunne etter min menin godt ha valgt å kjøpe alle deler av systemet fra EN leverandør i stedet for å insistere på å utvikle egne komponenter for så å komplettere leveransen med spesialdeler fra Hydroscand. 

Tyter ut i tank i motorrom ja, må passe på at lokk er skikkelig skrudd på, så går det bra(gikk bra hos meg)

R.O skrev On 7.4.2021 at 22.17:

<>

Er det noe forskjell på om dette gjøres mens motoren går. Dvs gjennomføre rattutslag fra side til side?

La motoren gå mens du lufter. Ellers går ikke servopumpa og du blir aldri ferdig (er i alle fall min erfaring). Med all luft ute skal det ikke stå særlig trykk på systemet når motor ikke går. Drei rattet rolig fra ene til andre sida mens du holder flaska slik at rattpumpa får olje hele tida og evt lufte får boble opp i flaska.

kdtran skrev On 16.4.2021 at 8.35:

Rant godt over fra reservoaret i båten min også når jeg brukte flaske på styresnekken. Tilsvarende rant det (skikkelig) godt over fra styresnekken når jeg luftet systemet uten bruk av flaske.......

Jeg mailet litt meg VP verkstedet da jeg fortsatt slitet med at oljen tyter ut av styresnekka. De ba meg sjekke at det ikke var for mye olje i systemet, sjekke at ekspansjonstanken i motorrommet IKKE var for full. Det skulle ifg dem være litt luft på toppen. Hvis dette er en ekspansjonstank så gir jo det mening.. Tanken min er smekk full, så jeg håper det kan være løsningen. Tester på neste tur...

R.O skrev On 20.4.2021 at 10.27:

Jeg mailet litt meg VP verkstedet da jeg fortsatt slitet med at oljen tyter ut av styresnekka. De ba meg sjekke at det ikke var for mye olje i systemet, sjekke at ekspansjonstanken i motorrommet IKKE var for full. Det skulle ifg dem være litt luft på toppen. Hvis dette er en ekspansjonstank så gir jo det mening.. Tanken min er smekk full, så jeg håper det kan være løsningen. Tester på neste tur...

Det var ett godt innspill. Tror jeg må suge ut litt olje fra tanken jeg også. Mulig at det da blir lettere å lufte systemet uten at "all olje i styresnekken" kommer i retur sammen med luftbobler når en lufter systemet.

Var uheldig ifm belgbytte, og kom til å skyve styrbord drev litt utover. Prøvde både det ene og det andre for å få drevene sammen igjen uten å tilføre ekstra luft i systemet, men endte opp med to drev som sto i full sving til hver sin side...

Fant ingen annen utvei enn å løsne på styreslangene inn på det ene drevet og dytte det tilbake der det skulle være, så nå har jeg nok fått litt luft i systemet igjen. Det hele hadde vært SÅ mye enklere om ekspansjonstanken var montert høyere oppe i kretsen slik at den også virket som ett reservoar for HELE styrekretsen og ikke bare for drevene og servopumpen... 

Det originale systemet som satt i båten hadde trykksatt tank i maskinrommet med ventilblokk og 2 lufteskruer. Det var super enkelt å lufte og var betydelig smartere i så måte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...