Jump to content

Hur hög är en Neptim 8000?

Nissen_

Recommended Posts

Nå har jeg modellen uten targabøyle, men targabøylen og kalesjen har ganske lik høyde. Jeg målte akter akkurat nå, og da målte jeg ca 3,8 meter fra kjøl til topp.

Hvis du transporterer på lastebil så vil man jo legge båten ned "på baugen " og da vil man redusere høyden ved targabøylen med ca 15-20 cm tror jeg. 

Kjølen er litt lavere under targabøylen enn helt akter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ligger den ute på nett noe sted @Nissen_?

Vi er veldig fornøyd med vår Neptim 8000. Motoren var ødelagt så nå jobber jeg med å montere inn en Volvo Penta 41B. 

Romslig båt til å være 26 fot. Kona og jeg sover i akterkabinen, og det gir oss både fred og mulighet for koselig sex når det passer oss. For oss har det blitt viktig med atskilte kabiner for oss og ungene. I tillegg er det genialt med egen vask i akterkabinen. Vi har laget egen overmadrass til sengeplassen bak, og da er det helt ok for oss å sove på de originale putene.

Ungene på 14, 11 og 5 sover foran. De to minste sover oppe på "hyllene". De har god plass der. Pga båtens bredde er "hylle"-sengeplassen på tvers i baugen faktisk 2 meter lang. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

@Nissen_, gratulerer med båt! Hvor er den kjøpt, og hvor skal den fraktes?

Neptim 8000 er ingen fartsbåt, men jeg har sett dem bevege seg greit i 14 til 17 knop. Kjølen er såpass stor at jeg tviler på at den vil trives med noe mer enn 18 knop. Men jeg kan jo ta feil. 

Med en 43 så burde det være mer enn nok krefter. Jeg hadde en VP40 på 124 hk, og monterer nå i en overhalt VP41B på 200 hk. Forventer at jeg kan legge den komfortabelt i 15-16 knop. Men mesteparten av tiden så går vi i 5-8 knop.

Båten er i alle fall solid, og har god kjøl. Jeg har hoppet med en Neptim 8000 over et skjær i innseilingen til Strømstad. :giggle: Ingen skade på kjøl eller noe annet. Det var et sjømerke som manglet, og dette var da vi brukte papirkart rundt 1990.

Båten er Veritasgodkjent for 13 personer.

Neptim 8000 tror jeg var en av de første båtene som har støpt innerliner. Den var derfor litt eksklusiv når den kom. 

Albin 25 er en godt plassutnyttet båt, og det er absolutt Neptimen også. Så det er absolutt en oppgradering i plass, og med en VP43 så har du vanvittig mye kraft i den båten. 

Vil du dele noen bilder av den? Hadde vært gøy å se. ??

Må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på denne båten og måtte søke på nettet. Har ikke hørt om denne typen før, så jeg måtte sjekke om vi snakket om seilbåt eller motorbåt først! :lol:

Den ser absolutt som en "høy" båt, med stor høyde både i akterlugar og forkabin.

Synes den ligner litt på en båt som lå et par plasser til venstre for meg i Helgeroa i juni i fjor. Jeg husket at jeg reagerte litt på at den så så høy ut, så jeg googlet litt og fant båtmerket, men akkurat nå kan jeg ikke huske om det var Neptim eller ikke, jeg mener det var noe på C, men når jeg ser bildene av Neptim så begynner jeg å tvile. Den ligner veldig!

@Pequod, her har du litt bilder og noe om løsningene i denne stutte, brede og høye båten:

Den egner seg såpass godt for oss som familie på 5 at eneste båten vi har funnet aktuell i neste omgang må være en Scand 32 Atlantic. 

Min versjon er en av de få som er produsert uten targabøyle. 

Pequod skrev for 2 timer siden:

Må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på denne båten og måtte søke på nettet. Har ikke hørt om denne typen før, så jeg måtte sjekke om vi snakket om seilbåt eller motorbåt først! :lol:

Den ser absolutt som en "høy" båt, med stor høyde både i akterlugar og forkabin.

Synes den ligner litt på en båt som lå et par plasser til venstre for meg i Helgeroa i juni i fjor. Jeg husket at jeg reagerte litt på at den så så høy ut, så jeg googlet litt og fant båtmerket, men akkurat nå kan jeg ikke huske om det var Neptim eller ikke, jeg mener det var noe på C, men når jeg ser bildene av Neptim så begynner jeg å tvile. Den ligner veldig!

Også Wiking 28 fra 80 tallet ligner, og har mye samme løsningene...kan ha vært den du har sett...

@Ingar vet kanskje dette. Han fulgte produksjonen tett en periode. Han hadde (har?) også en Neptim 8000, med påbygget flaps mener jeg.

De ble produsert fra 1979 til 1983 eller 1984 mener jeg å huske. Gikk konkurs pga ytre omstendigheter mener jeg å huske er nevnt en gang.

Kvaliteten i båten er meget bra. Jeg er imponert over hvor lite det knirker og knaker etter 40 år på saltvann. Det er heller ingen lekkasjer, og så langt jeg kan bedømme er alt originalt i vår båt. (Utenom putetrekk ute)

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

@Pequod, her har du litt bilder og noe om løsningene i denne stutte, brede og høye båten:

Den egner seg såpass godt for oss som familie på 5 at eneste båten vi har funnet aktuell i neste omgang må være en Scand 32 Atlantic. 

Min versjon er en av de få som er produsert uten targabøyle. 

Ser absolutt fin og romslig ut ja!

snekkerbod skrev for 7 timer siden:

Noen som kjenner til ca hvor mange som ble produsert av disse, og har en gjetning på hvor mange som er igjen i Norge?

Ca 125, vil tro de fleste fortsatt finnes, men endel ble eksportert.

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

De ble produsert fra 1979 til 1983 eller 1984 mener jeg å huske. Gikk konkurs pga ytre omstendigheter mener jeg å huske er nevnt en gang.

De gikk konkurs i 1981. Står noe om dette i Dokumentarkivet. Der finnes også alt jeg har av dokumentasjon på båten. Har fortsatt vår som vi kjøpte ny i 1979.

Moro @Ingar  Vokste selv opp i en slik i ferier frem til jeg var ca 12 år. Far kjøpte vel et halvfabrikata kit. Ble de fleste solgt ferdig bygget? Tror «vår» fortsatt tøffer på vestlandet (hadde da en Sabb 100 hk) etter å ha blitt fraktet fra Oslo. 

(sorry - ikke meningen å kapre tråden)

Redigert av snekkerbod (see edit history)
  • 2 uker senere...

@Grand Banks jr 

Jag kan absolut dela några bilder av den när den är färdig. Har fått den hem och i sjön nu idag. Så vårputsen får ske vid bryggan i år. ☺ Tog en liten tur och det var absolut bra tryck i den motorn. 17 knop var behagligt. Mer provade jag inte idag. Vet du om det går att få tag i nye dekaler? Tänker på "Neptim 8000" i rött som är på sidan på den.

20210419_094223.jpg

20210419_155433.jpg

Redigert av Nissen_ (see edit history)

Det er den eneste jeg har sett med pullpit akter, og med bauspyd med pullpit. 

Nei, men du kan høre med Profilsenteret.no De har dekaler til mange båter som er produsert på Sørlandet i Norge.

Gratulerer med ny båt! :flag_sw:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Tack för tipset, @Grand Banks jr. Jag ska kolla med dem. 

230hk ska det vara i den. 

Är färdig med all tvätt och städning nu så tog en premiärtur över dagen igår. Är såhär långt väldigt nöjd med båten! Känns väldigt välbyggd. Inte ett enda knakande eller vibrerande trots att det gick lite sjö och motorn går hur fint som helst. 

Nu är det bara att invänta en ugn (var slitet spritkök i den förut) och bäddmadrasser som sambon beställt så blir det nog övernattning nästa helg! ?

20210424_122422.jpg

• 3 måneder senere...

@Nissen_ hva er din marsjfart og hva er din toppfart med den motoren?

Vet du hvilken propell du har og hvilken utveksling du har på giret?

Jeg jobber med å finne rett propell til min, og det har ikke vært så enkelt å finne ut av.

• 5 uker senere...
Nissen_ skrev On 19.4.2021 at 21.13:

@Grand Banks jr 

Jag kan absolut dela några bilder av den när den är färdig. Har fått den hem och i sjön nu idag. Så vårputsen får ske vid bryggan i år. ☺ Tog en liten tur och det var absolut bra tryck i den motorn. 17 knop var behagligt. Mer provade jag inte idag. Vet du om det går att få tag i nye dekaler? Tänker på "Neptim 8000" i rött som är på sidan på den.

20210419_094223.jpg

20210419_155433.jpg

Hejsan!

Vi har köpt en likadan båt och ska transportera den till Finland. Ser att du har den på lastbil, vad blev totalhöjden på ekipaget? Vi har haft problem att hitta transport som klarar av höjden eftersom vad jag har läst så är båten 3,8meter hög!? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...