Jump to content

Forebyggende vedlikehold. Finnes det et anbefalt timetall for skifte av dynamoreim ev. registerreim.

Haba

Recommended Posts

Kanskje et banalt spørmål,  men grunnen til at jeg lurer litt på dette er den enkle at jeg har begynt vårsjekken på motoren og i den forbindelse kontroll av bla. dynamoreima. Hadde egentlig tenk å skifte denne. Reima er vel et par år og har kjørt omlag 200t. Men reima var bra den syntes jeg, ingen oppflising eller synlig sltasje med reimstøv etc. 

Er litt plundrete å komme til og fristelsen meldte seg til å la reima få en sessong til. Det jeg absolutt kke vil, er at reima plutselig skal ryke på det mest ugunstigste tidspunkt. 

Så hvis alt ser tilsynlatende bra ut, finnes det et timetall der den bør skiftes uansett.

Redigert av Haba (see edit history)

Dette avhenger helt av hvilken motor det er snakk om og hvilken type reim. Flatreima på min VP D6 har bytteintervall på 1200 timer/5 år om jeg ikke husker feil. 

Men jeg bytter oftere enn dette i og med at jobben ikke er særlig vanskelig og reima ikke veldig dyr, samtidig som konsekvensen av et reimbrudd er stor. 

Og skikkelige båtmotorer har ikke registerreim ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Altså en kilereim, muligens med noe kortere levetid enn en multirib reim.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Haba skrev 1 time siden:

Men reima var bra den syntes jeg, ingen oppflising eller synlig sltasje med reimstøv etc. 

Da holder den en sesong til og sikkert flere. 

Det viktigste er å ha reima korrekt strammet slik at du er sikker på at den ikke slurer.

Sjekk manualen om hvor mye reima skal trykkes inn. tommelfingerregel er 10mm.

Har du ikke reserve reim, så ville jeg byttet  til høsten og hatt en fin reservereim.

Dumt å ha en ny reservereim liggende i 5 år gummi er ferskvar.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...