Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Ja,det blir en flott båt :smiley:.                      Hvis du skal legge ladekabel til forbruk og tar utgangspunkt i skjemaet til motoren så ville jeg flyttet ledning som går fra B+ på dynamo og til nøkkel, over til den store + kontakten på starter. Da får du strømmen til nøkkel og instrumenter fra startbatteri og ikke fra forbruk hvis du kobler opp etter originalskjema. Det blir litt rotete og ha startnøkkel og instrumenter tilkoblet forbruksbatteri, mens hovedstrøm til starter kommer fra startbatteri.                                Noen senseledning er vel strengt tatt ikke nødvendig da spenningstapet er veldig lite i skillerele. Ser som sagt ikke noen utvendig tilkobling heller på din dynamo.                                                      Ellers blir det vel belastning på skillereleet selv om du kobler lading direkte til forbruk. Du har jo truster på start. Hva som er verst og best vet jeg ikke. At tomme forbruksbatterier sluker  unna er klart. Men tross alt har selv et tomt batteri en speninng på ca 11 volt. Dynamo leverer rundt 14. Da er det bare 3 volt igjen til og forflytte strømmen. En truster kan fort dra spenningen ned på 11 volt den også og da får man samme forhold. Som sagt vet jeg ikke, så det skulle vært moro og målt hva som egentlig sliter mest.                

hegra

hegra

Ja,det blir en flott båt :smiley:.                      Hvis du skal legge ladekabel til forbruk og tar utgangspunkt i skjemaet til motoren så ville jeg flyttet ledning som går fra B+ på dynamo og til nøkkel, over til den store + kontakten på starter. Da får du strømmen til nøkkel og instrumenter fra startbatteri og ikke fra forbruk hvis du kobler opp etter originalskjema. Det blir litt rotete og ha startnøkkel og instrumenter tilkoblet forbruksbatteri, mens hovedstrøm til starter kommer fra startbatteri.                                Noen senseledning er vel strengt tatt ikke nødvendig da spenningstapet er veldig lite i skillerele. Ser som sagt ikke noen utvendig tilkobling heller på din dynamo.                                                      Ellers blir det vel belastning på skillereleet selv om du kobler lading direkte til forbruk. Du har jo truster på start. Hva som er verst og best vet jeg ikke. At tomme forbruksbatterier sluker  unna er klart. Men tross alt har selv et tomt batteri en speninng på ca 11 volt. Dynamo leverer rundt 14. Da er det bare 3 volt igjen til og forflytte strømmen. En truster har 0 volt. Som sagt vet jeg ikke, så det skulle vært moro og målt hva som egentlig sliter mest.                

• Create New...