Jump to content

Forsøk: Systemrens eller eddik mot urinstein

rdalen

Recommended Posts

I en diskusjon i en annen tråd med tittelen Eddik i toalettet - mest overtro? skrev jeg at jeg skulle gjøre et par forsøk for å sjekke ut hva som virker  mot urinstein. Jeg har testet 35% eddik i ren form, og det samme halvblandet med vann. Et av forslagene som kom opp var at Systemrens skulle være langt mer effektiv. Det er solgt som rensemiddel for blant annet kjølekanaler i motorer, men det er også solgt til offshore og skipsfart for å rense septiksystemer. Så jeg gjorde det samme med den. Ren form,  og halvblandet med vann.

Jeg brukte omtrent like store stykker urinstein som jeg hadde pirket ut av en fullstendig gjengrodd y-ventil.

urinstein2.png.df81183c0c66eb3344157c9467e3902c.png

Så sjekket jeg etter det hadde stått en kveld og natt (ca 16 timer).

Jeg er en av dem som har vært skeptisk til om eddik i det hele tatt fungerer, siden jeg har brukt det jevnlig, og likevel hatt fullstendig tilstopping. Jeg har i alle fall ikke hatt noe tro på at eddiken klarer å løse opp urinstein som allerede er avleiret. Men, her er resultatet:

eddik.png.4148f0cc237ac5f3282f10a27f5b7a9f.png

Den rene eddiken hadde løst opp nesten alt, og den som var halvblandet med vann noe mindre. Men i begge tilfeller var restene etter urinsteinen ganske myk, og hadde sikkert latt seg skylle ut.

Så testet jeg det samme med systemrens, og dette er resultatet:Syatemrens.png.c74d6ecdb622c100787bf8d752cf1f4d.png

Den rene Systemrensen hadde løst opp alt, så det bare var en sørpe igjen. I den som var halvblandet med vann var det ørlite rester igjen, men når jeg pirket borti det gikk også det helt i oppløsning. Her hadde det bare vært å skylle med vann og alt hadde vært borte. 

Konklusjon: Ren 35 prosent eddik klarer å løse opp urinstein hvis det får stå litt. Eddik og vann er ikke fullt så bra, men ikke håpløst. Utfordringen er vel at blandingen blir for tynn, og da går effektiviteten ned.

Systemrens i ren og blandet form, ser ut til å være betydelig mer effektiv. Til opplysning, så er det brukt ferskvann.

Det jeg ikke har testet er om en skvett eddik i ny og ne klarer å forhindre oppbygging av urinstein, men basert på mine egne erfaringer, er jeg ikke imponert.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Det har kanskje litt å si hvordan slanger ligger mellom skåla og tanken. Hos meg går slangen opp i en bue før den har fall helt inn til tanken. Da er det bare akkurat utenfor skåla som syre kan jobbe med urinstein over tid. Fra buen og til tanken vil det jo bare renne forbi, selv om det kanskje kan være urinstein som har bygget seg på slangeveggen. 

Marida skrev for 5 timer siden:

Vi skyller alltid 5l ferskvann og en dæsj 35% eddik i før vi forlater skuta noen dager. Har ikke opplevd problemer etter at vi startet med dette..

Dette vil nok hjelpe mye. Opplever dere ingen eddiklukt i toalettet når dere kommer tilbake etter en ukes tid?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Mulig en bør gå over til  Termores i stede 

Det er vel egentlig samme produkt, bortsett fra at Termorens kommer i forskjellige utblandede varianter. Det er samme produsent, selv om de to markedsføres av to forskjellige firmaer. Men de holder til på samme sted i Skien.

Man kan jo blande ned Systemrens selv, så blir det tilsvarende de forskjellige produktene Termorens tilbyr. Men jeg er enig, det er sterke saker og verneutstyr bør brukes når man håndterer det.

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Synd du ikke testet septik rens som selges i de fleste båtbutikker...

Jeg skal se om jeg kan få testet det også. Det er mange produkter der ute, blant annet Maritim septikrens og Marin clean. De inneholder litt andre virkestoffer enn Systemrens/termorens, og det spørs om ikke det også er samme produkt.

Biltema sin septikrens har noe tilsvarende stoffer som Systemrens/termorens (fosforsyre).

rdalen skrev for 2 timer siden:

Jeg skal se om jeg kan få testet det også. Det er mange produkter der ute, blant annet Maritim septikrens og Marin clean. De inneholder litt andre virkestoffer enn Systemrens/termorens, og det spørs om ikke det også er samme produkt.

Biltema sin septikrens har noe tilsvarende stoffer som Systemrens/termorens (fosforsyre).

Veldig bra... egentlig burde du vært sponset av disse leverandørene...

Kanskje burde jeg testet Maritim sin septik rens selv, den jeg bruker.. men jeg vet ikke hvor jeg får tak i urinstein...????????

Worry II skrev for 1 time siden:

Vær forsiktig. Det er ikke alle båter som har syrefast septiktank. Sjekk det først !

Bra poeng.

denne som flere har på hjemmesiden er på kanten "rene kremen" og telefonr. er ikke i i bruk

• Teknisk info (pdf)
  •  
  • image.png.a542e320ffb7d794b13d9e05d82ddc26.png
  • Ser en på databladet så er teksten en annen
  • image.png.ba682c1128f38dfaf0fe1751dbe1785d.png
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Worry II skrev 12 minutter siden:

Jeg ser trådstarter har Bavaria 37, en båt som meg bekjent ikke har syrefast septiktank. Da bør det ikke helles Systemrens eller 37% eddik ned i tanken. 

Stemmer det. Men bekymringene gjelder vel bare annet metall enn syrefast. Det er septiktank i plast i B37C, og de fleste andre moderne båter, og jeg går ut fra at plasten tåler dette godt. Jeg har i alle fall helt 35% eddik på tanken i årevis (uten at det hjelper :smiley:). Men uten antydning til skade. Jeg er nok ikke alene om dette, og vi hadde vel hørt om det hvis det er et problem.

Hvordan det er med ventilene og skroggjennomføringene i metall, er jeg usikker på, men de blir vel ikke eksponert lenge av gangen. (Selv skifter jeg til kompositt i disse dager).

Jeg har aluminiumstank, jeg skyller med masse ferskvann etter hver tur og aldri hatt problemer. Bruker bare green viking, og har prøvd litt eddik,  men den blir jo blandet veldig ut når jeg skyller med vann. Men leker med tanken på å bruke sterkere midler. Kanskje det ikke er en mulighet med min tank?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Ida Marie III skrev On 9.4.2021 at 9.40:

Plast er vel det mest vanlige på septik tanker i de fleste båter...

Sånn burde det vært, men virkeligheten er nok desverre annerledes.

Ekspertene anbefaler rotasjonsstøpt plast som tåler stort sett alt av kjemi.

Dessuten burde det være mulig å ta ut alle tanker uten å rive i stykker båten, men virkeligheten er nok desverre annerledes der også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...