rdalen Startet 7.April.2021 Link til dette innlegget Startet 7.April.2021 I en diskusjon i en annen tråd med tittelen Eddik i toalettet - mest overtro? skrev jeg at jeg skulle gjøre et par forsøk for å sjekke ut hva som virker mot urinstein. Jeg har testet 35% eddik i ren form, og det samme halvblandet med vann. Et av forslagene som kom opp var at Systemrens skulle være langt mer effektiv. Det er solgt som rensemiddel for blant annet kjølekanaler i motorer, men det er også solgt til offshore og skipsfart for å rense septiksystemer. Så jeg gjorde det samme med den. Ren form, og halvblandet med vann. Jeg brukte omtrent like store stykker urinstein som jeg hadde pirket ut av en fullstendig gjengrodd y-ventil. Så sjekket jeg etter det hadde stått en kveld og natt (ca 16 timer). Jeg er en av dem som har vært skeptisk til om eddik i det hele tatt fungerer, siden jeg har brukt det jevnlig, og likevel hatt fullstendig tilstopping. Jeg har i alle fall ikke hatt noe tro på at eddiken klarer å løse opp urinstein som allerede er avleiret. Men, her er resultatet: Den rene eddiken hadde løst opp nesten alt, og den som var halvblandet med vann noe mindre. Men i begge tilfeller var restene etter urinsteinen ganske myk, og hadde sikkert latt seg skylle ut. Så testet jeg det samme med systemrens, og dette er resultatet: Den rene Systemrensen hadde løst opp alt, så det bare var en sørpe igjen. I den som var halvblandet med vann var det ørlite rester igjen, men når jeg pirket borti det gikk også det helt i oppløsning. Her hadde det bare vært å skylle med vann og alt hadde vært borte. Konklusjon: Ren 35 prosent eddik klarer å løse opp urinstein hvis det får stå litt. Eddik og vann er ikke fullt så bra, men ikke håpløst. Utfordringen er vel at blandingen blir for tynn, og da går effektiviteten ned. Systemrens i ren og blandet form, ser ut til å være betydelig mer effektiv. Til opplysning, så er det brukt ferskvann. Det jeg ikke har testet er om en skvett eddik i ny og ne klarer å forhindre oppbygging av urinstein, men basert på mine egne erfaringer, er jeg ikke imponert. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Espen Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Godt gjennomført test? Egen erfaring viser st jeg ofte tømmer en skvett eddikk (35%) i skåla og skyller ned. Dette vil jo tynne ut betraktelig, og gjør nok liten nytte, så for at det skal bli effektivt nok bør man nok tømme i en liter, pumpe ut uten at man drar med vann og la det stå et døgn før man skyller godt gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Det har kanskje litt å si hvordan slanger ligger mellom skåla og tanken. Hos meg går slangen opp i en bue før den har fall helt inn til tanken. Da er det bare akkurat utenfor skåla som syre kan jobbe med urinstein over tid. Fra buen og til tanken vil det jo bare renne forbi, selv om det kanskje kan være urinstein som har bygget seg på slangeveggen. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Nå oppstår vel urinstein i en blanding av urin og saltvann. Vi skyller alltid 5l ferskvann og en dæsj 35% eddik i før vi forlater skuta noen dager. Har ikke opplevd problemer etter at vi startet med dette.. Eller en interessant test som viser at dette fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Synd du ikke testet septik rens som selges i de fleste båtbutikker... Jeg vil tro de fleste kjøper det for en slik jobb... Jeg bruker septik rens i systemet etter hver sesong...ufattelig hva som kommer ut etter en slik prosess.. Kanskje septik rens blir som systemrens...ikke godt å si.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Systemrens er kraftige saker les DATABLAD Sikkerhetsdatablad (pdf) Mulig en bør gå over til Termores i stede http://tros.as/index.php?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=113 Datablader http://tros.as/index.php?option=com_content&view=article&id=66amp;Itemid=107 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grand Banks jr Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Marida skrev for 5 timer siden: Vi skyller alltid 5l ferskvann og en dæsj 35% eddik i før vi forlater skuta noen dager. Har ikke opplevd problemer etter at vi startet med dette.. Dette vil nok hjelpe mye. Opplever dere ingen eddiklukt i toalettet når dere kommer tilbake etter en ukes tid? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rdalen Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Roger jo skrev for 5 timer siden: Mulig en bør gå over til Termores i stede Det er vel egentlig samme produkt, bortsett fra at Termorens kommer i forskjellige utblandede varianter. Det er samme produsent, selv om de to markedsføres av to forskjellige firmaer. Men de holder til på samme sted i Skien. Man kan jo blande ned Systemrens selv, så blir det tilsvarende de forskjellige produktene Termorens tilbyr. Men jeg er enig, det er sterke saker og verneutstyr bør brukes når man håndterer det. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
rdalen Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Synd du ikke testet septik rens som selges i de fleste båtbutikker... Jeg skal se om jeg kan få testet det også. Det er mange produkter der ute, blant annet Maritim septikrens og Marin clean. De inneholder litt andre virkestoffer enn Systemrens/termorens, og det spørs om ikke det også er samme produkt. Biltema sin septikrens har noe tilsvarende stoffer som Systemrens/termorens (fosforsyre). Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Lucky Strike Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 rdalen, så flott at du tester og publiserer. Fint med litt "vitenskap" og ikke bare synsing og "har hørt". Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Interessant å lese! Jeg lærer hele tiden litt nytt her på forumet- mange med mye kunnskap ! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 rdalen skrev for 2 timer siden: Jeg skal se om jeg kan få testet det også. Det er mange produkter der ute, blant annet Maritim septikrens og Marin clean. De inneholder litt andre virkestoffer enn Systemrens/termorens, og det spørs om ikke det også er samme produkt. Biltema sin septikrens har noe tilsvarende stoffer som Systemrens/termorens (fosforsyre). Veldig bra... egentlig burde du vært sponset av disse leverandørene... Kanskje burde jeg testet Maritim sin septik rens selv, den jeg bruker.. men jeg vet ikke hvor jeg får tak i urinstein...???????? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Vær forsiktig. Det er ikke alle båter som har syrefast septiktank. Sjekk det først ! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 (redigert) Worry II skrev for 1 time siden: Vær forsiktig. Det er ikke alle båter som har syrefast septiktank. Sjekk det først ! Bra poeng. denne som flere har på hjemmesiden er på kanten "rene kremen" og telefonr. er ikke i i bruk Teknisk info (pdf) Ser en på databladet så er teksten en annen Redigert 8.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Worry II Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Jeg ser trådstarter har Bavaria 37, en båt som meg bekjent ikke har syrefast septiktank. Da bør det ikke helles Systemrens eller 37% eddik ned i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Worry II skrev 12 minutter siden: Jeg ser trådstarter har Bavaria 37, en båt som meg bekjent ikke har syrefast septiktank. Da bør det ikke helles Systemrens eller 37% eddik ned i tanken. Stemmer det. Men bekymringene gjelder vel bare annet metall enn syrefast. Det er septiktank i plast i B37C, og de fleste andre moderne båter, og jeg går ut fra at plasten tåler dette godt. Jeg har i alle fall helt 35% eddik på tanken i årevis (uten at det hjelper ). Men uten antydning til skade. Jeg er nok ikke alene om dette, og vi hadde vel hørt om det hvis det er et problem. Hvordan det er med ventilene og skroggjennomføringene i metall, er jeg usikker på, men de blir vel ikke eksponert lenge av gangen. (Selv skifter jeg til kompositt i disse dager). Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
rdalen Svart 8.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Veldig bra... egentlig burde du vært sponset av disse leverandørene... Det hadde vært bra Systemrens til bruk i septiktanken - og eddiken til å legge sursild. Men, dette er uavhengig forskning... Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Jeg valgte septiktank i plast da jeg byttet ut den 38 år gamle aluminiumstanken, nettopp for å kunne bruke diverse remedier opp i ved behov. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Plast er vel det mest vanlige på septik tanker i de fleste båter... Og plast tåler det meste av kjemikalier... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Plast er vel det mest vanlige på septik tanker i de fleste båter... Saga 315 er eksempel på båt med alu-tank.. (ganske vanlig båt..) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Grand Banks jr skrev On 8.4.2021 at 11.51: Dette vil nok hjelpe mye. Opplever dere ingen eddiklukt i toalettet når dere kommer tilbake etter en ukes tid? Nei, ikke plagsomt mye Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Jeg har aluminiumstank, jeg skyller med masse ferskvann etter hver tur og aldri hatt problemer. Bruker bare green viking, og har prøvd litt eddik, men den blir jo blandet veldig ut når jeg skyller med vann. Men leker med tanken på å bruke sterkere midler. Kanskje det ikke er en mulighet med min tank? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
NilsPils Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Ida Marie III skrev On 9.4.2021 at 9.40: Plast er vel det mest vanlige på septik tanker i de fleste båter... Sånn burde det vært, men virkeligheten er nok desverre annerledes. Ekspertene anbefaler rotasjonsstøpt plast som tåler stort sett alt av kjemi. Dessuten burde det være mulig å ta ut alle tanker uten å rive i stykker båten, men virkeligheten er nok desverre annerledes der også. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Viknes har også alu tank. Men om den er fyllt med 100l ferskvann, og man bruker 2 liter 35%eddik i toalettet, så blir det vel ikke voldsomt aggresivt om det havner en halvliter i tanken et par dager. Har forøvrig byttet til syrefast tank i min. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Gullfisk skrev 28 minutter siden: Har forøvrig byttet til syrefast tank i min. Hvorfor byttet du . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.