Jump to content

Skjøte kalesjestang?

Prologue

Recommended Posts

Trenger litt råd fra erfarne båtfolk som har vært ute en vinternatt før.

Kalesjen min begynner å bli slapp i fisken. Jeg prøvde å løfte litt i bøylene og da kom det seg veldig. Nå er den stram og fin, men kun på den ene siden.

Når jeg holdt på oppdaget jeg at den tverrgående kalesjestangen (hovedstangen) går helt ut på barbord side - der den er stram og fin, mens på styrbord side «mangler» den 10 cm for å komme like langt ut som på andre siden. 

Alternativet er jo selvsagt å kjøpe en ny stang, bøye og kutte den til. Et prosjekt jeg kanskje kunne klart selv, men pris for stang og bøying kom på 2500. Det syns jeg var dyrt for en skjønnhetsfeil som dette. Tanken slo meg da, hva med å skjøte stangen 10 cm? 

Noen som har erfaringer med hvordan man best gjør det? Tenkte først å skaffe en 10 cm stuss som er 1-2 mm mindre enn kalesjestangen, kutte på midten og borre hull og feste med en liten skrue på hver side, men det finnes kanskje andre måter å gjøre det på?

Tips mottas!

Prologue skrev for 1 time siden:

Se der! Det hadde jeg ikke tenkt på en gang!

Har du link? Var en vanskelig side å navigere og søke i.

Nei, jeg ville kontaktet de. De lagde en bøyle til meg for noen år siden, og da så jeg at de hadde mye stæsj liggende. Tror du nesten må ringe / sende epost. Men sørg først for at du vet innvendig og utvendig diameter på rørene. Du kan også google alurør på den innvendige diameteren, så kan du bare bruke det å tre inn og låse det i ønsket posisjon med tec-7 eller noe i den duren.

Disse har også mye deler til kalesjer

https://www.kalesjefix.no/batutstyr/stenger-og-beslag/

Har set skjøte stykke en eller annen plass. Husker bare ikke hvilken butikk det var hos. 

Men sjekker du opp de store nettbutikker, så tenker jeg du finner det hos en av de.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...